Deel dit artikel
-

Alibaba’s winkelfeest 11.11 uit de startblokken

Het duurt nog drie weken tot Singles Day, het internationale shoppingfeest van Alibaba Group, maar de eerste inleidende activiteiten zijn al uit de startblokken. Sinds deze week lopen er al honderden live videostreams bij merken, influencers en winkels om consumenten lekker te maken voor 11.11.

Volgens Alibaba Group doen er dit jaar meer merken mee dan ooit, tergen de 290.000. Op Tmall, de Chinese versie van AliExpress, worden volgende maand veertien miljoen deals aangeboden aan de honderden miljoenen Chinezen.

Het winkelfestival vindt dit jaar in twee fases plaats: tussen 1 en 3 november en op 11 november zelf. De periode met hoge kortingen wordt opgerekt van een naar drie dagen, iets dat in Nederland afgelopen jaren ook al gebeurde rondom Black Friday. Eigenlijk was dat uit nood geboren, om de logistieke druk te spreiden, maar het bij-effect is een langere periode van aandacht voor koopjes. Hetzelfde gebeurt nu in de aanloop tot Singles Day.

Organisator Alibaba Group werkt dit jaar met twee thema’s: duurzaamheid en inclusiviteit. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld naar meer recyclestations van pakketvervoerder Cainiao in twintig grote steden en, wat inclusiviteit betreft, meer aandacht voor oudere shoppers. Senioren kunnen in de gebruikersinterface van de winkel-app aangeven dat ze grotere letters en plaatjes willen gebruiken of willen werken met hun stem. Daarnaast zijn er express voor ouderen speciale kortingen bij lokale supermarkten.

De Europese Shopper die zijn slag slaat via AliExpress mag op snellere bezorgtijden gaan rekenen. Cianiao geeft dit jaar zelfs leveringsgaranties voor zijn kernmarkten. In Europa zijn dat Spanje en Frankrijk. Daar kan met rekenen op bezorging binnen uiterlijk tien werkdagen. In Brazilië is dat zelfs de helft.

Foto: https://www.flickr.com/photos/147109752@N06/50049014003/ (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond