Deel dit artikel
-

Allerhande-site verrast voor ‘kookinspiratie’

Allerhande online, genomineerd voor een Dutch Interactive Award, volgt niet het blad, maar zet een eigen vooral visuele koers uit.

(Dit is deel 3 in een serie interviews met genomineerden voor de Dutch Interactive Awards.)

Consumentenblad Allerhande van Albert Heijn kreeg eind vorig jaar een eigen online equivalent. De site sloeg aan. In de eerste week dat Allerhande.ah.nl in de lucht was kwamen er 150 duizend bezoekers langs. Fabrique, dat al tien jaar voor Albert Heijn werkt, bouwde de site en is hiervoor genomineerd voor een Dutch Interactive Award. "Allerhande online volgt niet het ritme van het papieren blad, maar heeft een eigen update-frequentie met ook deels eigen content", aldus Fabrique-directeur Paul Stork. Zo heeft de site een dagelijks recent en is er een videorubriek waarin bezoekers koken met wat er in hun boodschappentas zit.

Meerdere partijen werkten samen met Fabrique, waaronder Studio Room, dat ook het papieren blad ontwierp, redactioneel bureau MediaPartners en Albert Heijn zelf. De lancering van de site viel in december samen met een volledig herontwerp van het papieren blad. Stork: "Doel van de site is dat bezoekers inspiratie op doen voor het koken. De interface ziet er bewust gedurfd uit. We willen niet dat de site achter het blad aanhobbelt."

Veel beeld

Opvallend is de grote hoeveelheid beeldmateriaal op de site. "Fotografen voor het blad houden bij het maken van beeld nu ook meteen rekening met gebruik op de site", zegt Stork. De site wil bezoekers het liefst meteen laten doorklikken op de beelden van gerechten op de voorpagina, hoewel er onderaan de homepage ook een navigatie-element is met een vorm van inhoudsopgave. "We laten mensen geïnspireerd verdwalen. Vervolgens kunnen ze altijd weer doorklikken naar andere rubrieken via een rijke schakering van navigatiemanieren."

Papieren bladen online publiceren als één-op-één kopiën van het magazine, zoals wel eens gebeurt, is volgens Stork onverstandig. "Een papieren blad dat al zo breed wordt verspreid als Allerhande moet je niet online herpubliceren. Je moet het aanvullen."

Polls

De promotie van de Allerhande-site gaat via vaste verwijzingen op AH.nl. Ook in het blad zelf is aandacht aan de site besteed. Andere kooksites zijn erg gericht op de tekstuele recepten, ziet Stork. "Er zijn tal van kooksites maar die zien er niet zo mooi uit als deze." Interactie is er ook in de vorm van polls. Ook kunnen bezoekers recepten toevoegen aan hun persoonlijke kookschrift op AH.nl. Reageren onder artikelen is nog niet mogelijk.

Ondanks dat het allemaal in Flash is, gaat het beheer van de site volgens Stork redelijk eenvoudig via een content management systeem. "Dit format hebben we eerder gebruikt voor andere sites." Allerhande online heeft nog geen advertenties, maar bevat wel onzichtbare gesponsorde content. "Daarin is de site niet anders dan het blad."

Voor het werk aan Allerhande.ah.nl is Fabrique genomineerd voor een Dutch Interactive Award. Dit is deel drie in een serie over genomineerden voor de DIA. De uitreiking is op donderdag 27 mei in Amsterdam.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan Jaap

Als onderdeel van de verkiezing voor interactie site, zou ik toch direct Allerhande diskwalificeren…. Een flash site, refresh = restart (als de pagina effe niet goed laadt ben je de sjaak…), niet te indexeren door Google of elke andere search engine… Traffic etc zou je toch ook willen halen door receptenzoekers op internet via SEO naar de site te krijgen. Ik vind het een echte Fabrique site – letten op design, niet op de hoe (technisch). Had overigens zonder Flash hetzelfde kunnen doen (en wsch geodkoper 😉 )

Henk

@Jan JaapZo, dat zijn een hoop kritiekpunten zeg. Misschien moet je eens een keertje op de refresh button van je browser klikken 😛

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond