Deel dit artikel
-

Alternatieve circuit doorslaggevend voor succes i-mode

I-mode , de mobiele datadienst die vandaag officieel wordt gelanceerd in Nederland, heeft in Japan een wezenlijk deel van zijn succes te danken aan het aantal onofficiële sites. Naast de inmiddels circa drieduizend geballoteerde sites op de portal van NTT DoCoMo zijn er ruim 50.000 'andere' sites voor de gebruiker.

KPN Mobile heeft tot nu toe overeenkomsten gesloten met ruim vijftig (inter)nationale contentproviders en schat dat er in het alternatieve circuit (zie ook www.imodecentral.com ) ondertussen enkele honderden bestaan. De operator doet er ook alles aan een vergelijkbaar scenario als in Japan te verwezenlijken. Want hoe meer content, hoe meer datacommunicatie (lees: inkomsten). Voorlichter Carla van Lomwel: "De doelstelling is helder: behalve dat er bij meer gebruikers, meer vraag naar content ontstaat, ontstaat er bij meer, liefst gratis content meer toegevoegde waarde voor de gebruiker. Vandaar dat we ook het gedeelte buiten de portal stimuleren door het maken van een i-mode site voor iedereen zo laagdrempelig mogelijk te houden."

Daar zag het eerst echter niet naar uit. Begin januari al lanceerde RTV Rijnmond zijn i-mode site, tot ontevredenheid van KPN Mobile. Van Lomwel: "Dat moet een misverstand zijn geweest, want dat bepalen wij niet. Al kan ik me wel voorstellen dat ze erop gewezen zijn dat de timing niet echt effectief was, aangezien i-mode nu pas hot wordt." Ed Eggermont van sitebouwer Intermax herinnert zich het voorval anders: "Ze konden ons natuurlijk niets maken, maar we werden echt tot de orde geroepen. Ik geloof dat ze er vooral moeite mee hadden dat wij de naam 'i-mode' gebruikten, iets waar nu geen haan meer naar kraait."

Een inmiddels ander punt van controverse tussen de portal en het alternatieve circuit is het gegeven dat alleen de vaste contentpartners gebruik mogen maken van het billing platform van KPN. Van Lomwel mag dan het liefst zien dat onofficiële sites hun content gratis aanbieden – voor KPN telt immers alleen het dataverkeer -, maar dat lijkt een utopie. Yme Bosma, telecomconsultant van Lost Boys, dat verantwoordelijk is voor de user interface en i-mode klanten als de Postbank en Belbios heeft, geeft toe: "Het aanbod van niet-geballoteerde sites is absoluut doorslaggevend voor het succes van i-mode en daarom is de exclusieve betaalmethode van KPN een nadeel. Want wat je nu ziet gebeuren is dat vooral grote pornopartijen i-mode klanten kunnen laten bellen naar een 0900-nummer, waarna ze een code via i-mail ontvangen, waarmee ze vervolgens beschermde content kunnen ontsluiten. Zo ontstaat er een rivaliserende pay-per-use betaalmethode, terwijl contentpartners maximaal twee euro per maand mogen vragen." Seks is overigens content waar KPN aanvankelijk niets van wilde weten, maar hard van terug is gekomen; E-Plus heeft intussen een deal met Playboy.

Daarnaast is er nog een andere adder onder het gras voor betaalde content via de portal. Ook Google heeft namelijk een i-mode site (www.google.com/imode?hl=ja), die praktisch alle informatie van andere sites converteert. Zodoende is informatie die bijvoorbeeld De Telegraaf alleen betaald aanbiedt, indirect via Google gratis toegankelijk. Alleen betaalde ringtones die direct via een site worden aangeboden om te dowloaden, vallen hierbuiten.

Marc Veuger van internetbedrijf Angry Bytes, dat begin deze maand de i-mode site van KRO's Radio 3FM-programma 'JA Cobus!' introduceerde en met i-mode klanten als Heineken en Noordzee FM recentelijk tot official developer van KPN Mobile is gepromoveerd, merkt ten slotte op: "Volgens KPN vormen i-mail en ringtones voorlopig de killer applications. Dat laatste is ook goed te horen op het i-mode toestel. Goede content is weliswaar van essentieel belang, maar moet eerst nog verder groeien. Zeker als aanbieders willen dat wij Nederlanders bereid zijn ervoor te betalen."

I-moders kunnen Emerce overigens ontvangen door imode.emerce.nl in te typen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond