Deel dit artikel
-

Alweer nieuw platform voor zelfgemaakte filmpjes

Nederlandse jongeren die een filmpje of foto online willen zetten hebben vanaf vandaag de keuze uit alweer een nieuw platform. Radiostation Slam FM is een platform voor user generated content gestart. Uit onderzoek van KPMG bleek vorige week dat maar weinig jongeren daadwerkelijk filmpjes online zetten.

Een maand geleden startte jongerenradiostation Slam FM het internet TV-kanaal SLAM TV. Het is een non-stop muziekkanaal, dat alleen via internet is te bekijken. Kijkers stemmen op clips via SMS. Op de site van het tv-kanaal kunnen jongeren vanaf maandag ook zelf hun filmpjes of audiobestanden plaatsen. Binnenkort wordt een selectie van de zelfgemaakte filmpjes toegevoegd aan de programmering van Slam TV.

Slam FM zegt met het nieuwe platform in te spelen op een trend. "Jongeren zijn steeds meer bezig zelf content te maken," meent directeur Jacqueline Bierhorst van Slam FM.

Het aantal platformen waar Nederlanders hun zelfgemaakte video's, foto's of animaties kunnen plaatsen, is afgelopen jaar flink gegroeid. Voorbeelden zijn Video123 en Shoobidoo (KPN). Sites die het in bezoekersaantallen flink afleggen tegen Dumpert, het videoplatform van GeenStijl. Ook op Hyves worden veel video's geplaatst. Daarnaast zijn er de op nieuwsgerichte sites, zoals Skoeps en Mobilereporters, waar video's kunnen worden geplaatst.

Dat maar één procent van de jongeren zelf video's plaatst, wat onderzoekers van KPMG vorige week beweerden, wekte bij verschillende partijen verbazing. Een woordvoerder van @home schreef in een reactie aan Emerce. "Wij herkennen ons niet in de cijfers van KPMG. Ons platform Zizone.tv trekt heel veel jongeren." Vorig jaar lanceerde @home de site Zizone.tv. Een selectie van de video's die door gebruikers op die site worden geplaatst, wordt verwerkt tot een televisieprogramma. Dat programma is te zien op digitale televisie.

Deel dit bericht

2 Reacties

Yuri van Geest

Ik kan mij persoonlijk niet voorstellen dat 1% van de jongeren video's plaatst. Ik denk dat dit het meer is en in de toekomst nog meer zal zijn. Ik vermoed dat het nu tussen de 5 en 10% is afhankelijk van de definitie van adoptie. Ik definieer het hier als minimaal 1x video op vast/mobiel Internet gepost in afgelopen jaar. Enkele ideeen:- Het is vooralsnog makkelijker, sneller en soms goedkoper (denk mobiel) om andere content vormen dan video/TV te posten, dit kan verklaren waarom de adoptie van video relatief nog laag is. De adoptie van (tekst) blogs is dan ook rond de 20%.- Er zal de komende 2 jaar een consolidatieslag plaatsvinden tussen al deze aanbieders. Voor de gebruiker is het niet wenselijk om zijn creaties namelijk naar meerdere plekken te sturen. Ik vermoed dat de platforms die de gebruikers belonen voor videosucces (zoals Revver), die online editing aanbieden (zoals Jumpcut/Yahoo), die cross digimediaal toegankelijk zijn (zoals YouTube met mobiel) en die makkelijke remixes toestaan (Creative Commons, zoals Jumpcut) uiteindelijk zullen winnen. YouTube heeft nu de beste papieren mondiaal gezien maar het is nog niet zeker of zij de lead zullen behouden gezien voorgaande vier punten. De Nederlandse videosites kunnen echter niet los worden gezien van de internationale successen. Hyves is een succesvolle Nederlandse variant op MySpace, Facebook en Friendster. Hyves is echter tekstueel en persoonlijk. Foto's, muziek, animaties en video's zijn echter universele talen waarbij internationale sites meer de overhand hebben en naar mijn mening zullen houden. Ik denk dan ook dat de Nederlandse videosites het moeilijk zullen krijgen. – Er is wel een lokale, Nederlandse video-niche die naar mijn idee wel interessant is en dat is de citizen journalism video site. Wanneer mobiel video posting goedkoper en sneller wordt (denk HSDPA, 4G, WiMax i.c.m. flat fees en ongelimiteerde data etc.), zal dit pas echt van de grond komen. Andere video-uitingen zullen naar mijn idee vooral naar de internationale videosite standaard worden gestuurd die vervolgens als embedded code in profielpagina's, party sites en sociale netwerksites worden geintegreerd (zoals nu vaak het geval is). 

Jilles

Mobilereporters.nl is gereserveerd voor slechts 5.99 bij TransIP B.V.Op dit moment is nog geen website op dit domein geplaatst. Probeert u het later nog eens.  Verkeerde url?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond