Deel dit artikel
-

Amazon betaalt bijna 1 miljard voor Zappos

Amazon.com neemt de Amerikaanse webwinkels Zappos over voor circa 900 miljoen dollar. Zappos is bekend om zijn laserscherpe focus op, bijna obsessie voor, klantenservice.

Daarmee krijgt Amazon een stevige marktpositie in de online handel van kleding. Zappos werd in de afgelopen 10 jaar bekend als verkoper van schoenen, maar het heeft inmiddels ook items als sierraden, kleding, koffers en horloges in de schappen liggen.

De transactie geschiedt via een aandelenruil en een kleine cashcomponent. Amazon betaalt, gezien de slotkoers gisteren, tegen de 920 miljoen dollar voor Zappos.

Amazon.com pleegde in de 14 jaar van zijn bestaan amper grote overnames. De overnames díe het pleegde, waren kleinere instrumentele acquisities.

Veel nadere inhoudelijke specificaties geeft Amazon niet over de overname van Zappos.

De online schoenenwinkel zette in 2008 voor 1 miljard dollar aan handel om. Verdere financiële details zijn niet bekend. Het bedrijf heeft zeker 7,4 miljoen klanten, van wie er 3,3 miljoen afgelopen jaar minstens één bestelling deed. Zappos ziet het aantal herhaalbestellingen van jaar op jaar met 30 procent toenemen.

Zappos’ directeur Tony Hsiesh schrijft in een e-mail aan zijn personeel: “Dit is een grote kans om de groei van Zappos te versnellen, zowel het merk als onze cultuur”.

In een videobrief aan het personeel van Zappos vertelt Jeff Bezos, oprichter van Amazon, waarom hij vindt dat de bedrijven bij elkaar passen.

De cultuur van Zappos wordt bepaald door de focus op klantenservice. Hsiesh investeert zijn marketinggeld het liefst in klantenservice, omdat tevreden klanten hem meer op zouden leveren. Zo verrast hij zijn klanten door standaardbestellingen op te waarderen en ze met express koeriers te laten versturen. Of, als een item niet meer in de online schappen ligt, hij laat zijn telefonische medewerkers samen met de klant webwinkelen bij de concurrentie. Zappos helpt zijn klant het beste product bij de concurrent te vinden.

Brian Kalma was vorig jaar tijdens Emerce Eday 2008 een van de topsprekers. Hieronder de presentatie van de directeur User Experience & Web Strategy:

Deel dit bericht

3 Reacties

Mathys van Abbe

Verbaast me dat Amazon er zo weinig voor heeft betaald. De omzetten en de ambities van Zappos en daarnaast ook de waarde van het merk leken mij meer. Hele slimme stap van Amazon. Goede timing ook…

Oli4b

Verbaasd mij ook, had eerder rond de 5 miljard verwacht. Maar goed de CEO had al eens 250 miljoen opgehaald toen hij 24 was. Die kan zich ook bezig gaan houden met de brandnetel teelt.

martijn

wat zijn dit voor bedragen? hoe zijn deze ubermenschen hierin verzeild geraakt ? ik zal elk dubbeltje moeten omkeren om een brood te kopen. als ik een miljard zou hebben volgende week… dan ehhh ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond