Deel dit artikel
-

Amazon koopt reclamebedrijf Sizmek

Amazon bevestigt dat het digitaal reclamebedrijf Sizmek overneemt om zijn eigen advertisingactiviteiten mee uit te breiden.

Kort voor het weekend bevestigde Amazon het gerucht dat al een tijd boven de markt hing: het koopt delen van de boedel van het Amerikaanse Sizmek. Meer specifiek: Sizmek Ad Server en Sizmek Dynamic Creative Optimization (DCO).

Financiële details van de transactie zijn niet bekendgemaakt.

Voor klanten van Sizmek verandert in eerste instantie niets, maar Amazon zal de gekochte technologie uiteindelijk willen integreren in zijn eigen stack.

Sizmek, dat in 2017 het toen bejubelde Rocket Fuel kocht, verkeert nu in surseance onder Amerikaans recht. Het bedrijf exploiteert onder meer een adserver. Dat is waar Amazons interesse naar uitgaat, omdat dat een belangrijk ontbrekend stukje in de puzzel is die reclameketen heet. Amazon heeft veel maar niet alle onderdelen in huis waarmee adverteerders campagnes op het e-commerceplatform en daarbuiten kunnen optuigen.

Media-inkoop heeft Amazon wel in huis, maar de monitoring van uitserveren en beoordeling van de effectiviteit heeft het niet in huis. Veel campagnes lopen op dat punt nog steeds via DCM van concurrent Google. De overname en integratie van Sizmek zou daar een einde aan maken.

Sizmek is actief in zeventig landen. Het heeft kantoren in vrijwel alle EU-lidstaten, onder meer in Halfweg. Het werkt naar eigen zeggen voor 3.600 reclame- en mediabureaus en twintigduizend adverteerders.

Amazon zet jaarlijks rond de tien miljard dollar om met reclamehandel, zowel met retailmedia op zijn eigen platform als met het faciliteren van reclame-activiteiten op derde websites.

Foto: tom d’angelo (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond