Waarom je vandaag nog met Amazon advertising moet beginnen
Grofweg de helft van alle zoekopdrachten in zowel Duitsland als in de Verenigde Staten begint op Amazon. Dit platform is niet meer weg te denken uit het e-commercelandschap dat getekend wordt door een toenemende afhankelijkheid van tech-giganten.
In Nederland vinden we wat Amazon betreft de uitzondering. Mede door de mate waarin de Hollandse e-commerce zich ontwikkeld heeft, is Amazon in de gemiddelde huiskamer nog geen begrip. Voor retailers zonder internationale ambities lijkt Amazon dan ook meer iets voor de toekomst te zijn, maar dat zou zomaar kunnen veranderen als Amazon mogelijk dit najaar al zijn intrede in Nederland doet. Natuurlijk is het platform voor de Nederlandse consumenten al toegankelijk via de website van onze oosterburen en zien we een stevige toename in het aantal Nederlandstalige productomschrijvingen, maar door de aanwezigheid van spelers als Bol.com en Coolblue is Amazon simpelweg nog niet top-of-mind bij de gemiddelde consument.
Echter, waar de meeste retailers de potentie van Amazon nog niet (geheel) benutten, zijn er nu al volop kansen aanwezig voor spelers die wél internationale ambities hebben. Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Italië en zeker de Verenigde Staten zijn via Amazon toegankelijker dan ooit. Praktische Amazon kennis ligt zeker in Nederland zeker niet voor het oprapen en doordat Amazon Marketing Services zacht gezegd jaren achterloopt op de systemen die we vanuit Google kennen is het zonder externe tools bijzonder omslachtig om Amazon advertising uit te rollen zonder hulp.
Consument voorop
Amazon is zeer strikt op de gestelde richtlijnen die de consument boven alles stelt. Vanuit deze gedachte is het dus ook niet meer dan logisch dat Amazon de productinformatie voor ieder product automatisch beschikbaar stelt aan iedere aanbieder van een product. Hoewel het optimaliseren van content voor het SEO algoritme van Amazon zeker is aan te raden, valt dus nog te bezien of de aanbieder hier daadwerkelijk de vruchten van plukt.
De bekende “buy-box” is hierin de boosdoener, die in feite bepaalt welke aanbieder van een specifiek product de uiteindelijk sale krijgt toebedeeld. Vendors en Sellers die gebruik maken van FBA krijgen hierin voorrang omdat de fullfillment die hierbij direct via Amazon loopt wordt gezien als superieur. Hiernaast speelt prijspunt natuurlijk ook een grote rol, wat ook meteen verklaard waarom prijzen gemiddeld lager liggen bij Amazon dan op andere websites. Alleen door de consument voorop te stellen en het gehele proces, van content tot levering, hierop af te stemmen kunnen aanbieders het volle potentieel van Amazon benutten.
Noodzaak
Amazon staat ondertussen aan de deur van de Nederlandse markt te kloppen en de vraag is niet meer of, maar wanneer Amazon.nl zijn intrede zal doen. Je kunt natuurlijk afwachten en uiteindelijk moeten vechten voor de juiste kennis, mensen en bestaansrecht op het platform. Wat je ook kunt doen is nu alvast de eerste stappen zetten op dit platform om te zorgen dat alle juiste mensen en processen klaar staan wanneer het zover is. Er ligt vandaag al een enorme potentie te wachten binnen Amazon op zowel nationaal als internationaal niveau. De enige vraag die we ons moeten stellen is of we hierin aan kop willen lopen, of achteraan willen wandelen.
Vandaag nog starten
Als je bij de groep hoort die hier liever gisteren al bovenop was gesprongen zijn er gelukkig al een aantal stappen die je kunt zetten.
Begin door je te certificeren voor Amazon Sponsored Ads en hiermee wegwijs te worden op het Amazon platform. Deze cursus kost hooguit een paar uur en zorgt ervoor dat je de terminologie van Amazon meester bent. Het geeft je geen praktisch vaardigheden, maar zorgt er wel voor dat je weet welke opties er zijn en hoe het platform in grote lijnen werkt. Besluit je met een agency te gaan samenwerken dan is dit een must als je efficiënt te werk wilt gaan.
Heb je de certificering binnen? Dan is het na alle felicitaties tijd om te bepalen of je als Vendor of Seller wilt werken. Amazon gebruikt een eigen product ID, de zogenoemde ASIN (Amazon Standard Identification Number) en om je producten te kunnen uploaden kom je er niet onderuit om deze ASINs aan te vragen. Ben je zelf de producent of eigenaar van het merk, neem dan direct contact op met Amazon en verwerk de ASINs in je productfeed. Ben je een reseller en staan de producten al op Amazon, dan heb je geluk. De ASIN’s zijn in dat geval al bekend en je kunt deze 1-op-1 overnemen en inzetten.
Zijn de ASINs aangevraagd, dan ben je klaar om je productaanbod te uploaden. Dit kan omslachtig via een spreadsheet, maar tools als Channable kunnen je leven hier een stuk eenvoudiger maken. Via een API is het zelfs mogelijk om orderdata terug te schieten in je eigen systeem, dus maak hier vooral gebruik van zodat jij je kunt focussen op het opzetten van rendabele campagnes.
Als je op dit punt bent aangekomen staan al je producten klaar om als warme broodjes over de Amazon toonbank te gaan. Als ze gevonden worden tenminste… Als je de Amazon certificering eerder hebt binnengesleept weet je namelijk dat er zoiets is als ‘retail readiness’, een minimum standaard waar alle producten op Amazon aan moeten voldoen. Deze standaard bestaat bijvoorbeeld uit het hebben van voldoende reviews, genoeg afbeeldingen van de juiste kwaliteit en voldoende voorraad. Dit alles is leidend voor organische zichtbaarheid in de productranking. Het loont niet om met zoveel mogelijk producten live te gaan op Amazon en te hopen op sales, maar als je met een klein aantal kwalitatieve productvermeldingen aanwezig bent kun je al snel profiteren van Amazon’s traffic. Het advies is dan ook om Amazon gefaseerd op te zetten en gaandeweg producten toe te voegen.
Amazon advertising
Pas als je dit alles volledig op orde hebt is het tijd om te starten met Amazon Advertising. Amazon biedt een scala aan advertentiemogelijkheden die net als binnen ieder ander platform vallen of staan met de targeting. In het geval van Amazon betekent dit simpelweg het inkopen van keywords die het meest relevant zijn voor jouw specifieke producten. Net als bij Google Shopping kan dit ook automatisch op basis van productinformatie worden opgezet, maar het is aan te raden om dit te combineren met handmatige campagnes zodat je de controle houdt.
De advertentiemogelijkheden op zich zijn niet bepaald spannend, maar door een gemiddelde cpc van slechts 0,25 euro en conversieratio’s tussen de tien en 25 procent is het moeilijk om hiervan weg te willen blijven. De concurrentiedruk die we op Google de afgelopen jaren hebben zien toenemen, is op Amazon vaak nog ver te zoeken en juist dit biedt kansen. De adverteerders die snel zullen handelen plukken de vruchten door op korte termijn te genieten van een gunstig kostenplaatje en op lange termijn te kunnen leunen op de behaalde sales en reviews, welke een grote rol spelen in de productranking.
Je ontkomt er niet meer aan, Amazon is er al en de adverteerders die dat nu al inzien zullen voorop lopen op een platform dat onze e-commercewereld blijvend zal veranderen.
Gerelateerde opleiding
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
Robert - Webresultaten
Klopt niet “Grofweg de helft van alle zoekopdrachten in zowel Duitsland als in de Verenigde Staten begint op Amazon.”. Het moet zijn “Grofweg de helft van alle product gerichte zoekopdrachten in zowel Duitsland als in de Verenigde Staten begint op Amazon.”. Dat is nogal een verschil.