Deel dit artikel
-

Amazon stopt televisie- en printreclame

Amazon.com zal dit jaar geen reclame meer maken op televisie, in kranten of in tijdschriften. De afdeling verantwoordelijk voor reclame in deze massamedia is opgedoekt. Het bedrijf ziet meer in andere methoden om de verkoop te stimuleren, zoals 'free shipping'.

Vorig jaar gaf Amazon nog ongeveer 50 miljoen dollar uit aan reclame op televisie, aldus de New York Times. Het bedrijf liet daarvoor commercials uitzenden in enkele grote steden, voorafgaand aan kerstmis. Doel was om te zien in hoeverre het de omzet zou verhogen.

Dat blijkt niet geheel naar wens te zijn verlopen. Volgens CEO Jeff Bezos van Amazon steeg de omzet wel als gevolg van de televisiereclame, maar niet voldoende om de bestedingen te rechtvaardigen. De afdeling die Amazon had opgezet voor reclame in massamedia en waar vijf mensen werkten, is inmiddels opgeheven.

De stap komt niet geheel als een verrassing. Wie de kwartaacijfers van Amazon ontleedt op marketingbestedingen ziet de afgelopen anderhalf jaar een gestaag dalende lijn. Het bedrijf is gaan zoeken naar andere methoden om de verkoop aan te jagen, met als belangrijkste verkoopstimulans 'free shipping', waarbij voor bestellingen boven de 25 dollar geen verzendkosten in rekening wordt gebracht.

Volgens Bezos besteedt Amazon dit jaar 100 miljoen dollar om 'free shipping' te financieren. Deze kosten wegen volgens hem op tegen de extra omzet, maar hoeveel meer omzet Amazon erdoor verwacht te krijgen wilde Bezos niet zeggen tegenover de New York Times.

In de cijfers over het vierde kwartaal meldde Amazon ook dat 'free shipping' de omzet verhoogde, het bedrijf noteerde toen 28 procent meer omzet en een bescheiden nettowinst. Hoeveel van deze stijging te danken is aan 'free shipping' meldde Amazon niet, uit concurrentie-overwegingen. De 'aanbieding' werd echter wel permanent gemaakt en CFO Tom Szkutak zei: "We verwachten een grote ROI hierop."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond