Deel dit artikel
-

Amazon zoekt concurrentie met Criteo, Google

Amazon test een nieuwe dienst waarmee handelaren reclame kunnen gaan maken op externe sites en apps die verkeer lokken naar het handelsplatform.

De werking van deze dienst is in grote lijnen vergelijkbaar met de kernactiviteiten van het Franse Criteo. Dat bedrijf exploiteert een systeem dat tegen betaling verkeer naar webwinkels loodst. In het eerste kwartaal van 2018 boekte het een derde van zijn omzet in de VS.

Vooralsnog hebben de Fransen geen last van Amazons reclamedienst. Deze bevindt zich namelijk nog een een besloten testfase, zo weet persbureau Bloomberg te melden. Het is niet bekend wanneer deze test wordt omgezet naar een commercieel beschikbare dienst.

Amazon heeft al een reclamedienst, maar die draait enkel op het het platform zelf. Externe verkopers die op Amazon handelen kunnen hun producten tegen betaling op Amazon promoten. Ze worden prominenter getoond in de zoekresultaten. De nieuwe dienst echter maakt gebruik van ruimte op derde websites en apps. Het is niet bekend welke publishingspartners meedoen in de proef.

Marktonderzoeker Emarketer schat dat de e-commercegigant hiermee jaarlijks rond de 1,7 miljard dollar omzet.

Google realiseerde in de eerste drie maanden van dit jaar 21 procent van zijn reclame-inkomsten met exploitatie op sites van derden (PDF).

Foto: Tom Driggers (cc)

Dit bericht is 4 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond