Deel dit artikel
-

Amber Alert is een les voor marketeers

Amber Alert, het landelijke waarschuwingssysteem voor kindontvoeringen, kan goed ingezet worden voor marketingdoeleinden. Het systeem is in ontwikkeling, maar de toepassingsmogelijkheden zijn eindeloos”, aldus Frank Hoen van Netpresenter, het bedrijf dat de software levert voor Amber Alert.

Amber Alert, een crossmediaal waarschuwingsteken dat landelijk ingezet kan worden, maakt gebruik van bijvoorbeeld e-mail en instant messenger, maar ook van Hyves of iGoogle. “Het publiek kiest hierbij zelf á la carte hoe ze de boodschap willen ontvangen. Dat kan op heel veel manieren,  onderweg in de trein bijvoorbeeld op de mobiel via sms of mms. In de auto via de radio en in een later stadium via de snelheidsborden. Maar ook op het werk via een pop-up bij het intranet of via internet met msn of Hyves. Je zorgt dat je een reeks media hebt zodat je ongeacht waar de persoon is, iemand bereikt”, aldus Hoen. Daarnaast nemen kranten en andere media het bericht over. Hoen: “Het hele land verandert in een grote opsporingsposter.”

Voor Amber Alert zijn de toepassingsmogelijkheden aan banden gelegd. Hoen: “Geografische targetting met gps is bijvoorbeeld technisch mogelijk. Dat is in dit geval niet uitgevoerd. Bij een ontvoerd kind is het slachtoffer vaak binnen drie uur dood of wordt het meegenomen nar het buitenland. Je wilt daarom het hele land bereiken in een zo kort mogelijke tijd.”

Hoen: “Ik kan me voorstellen dat deze manier gebruikt gaat worden voor andere communicatie, bijvoorbeeld in de marketing. Je ziet met name op het mobiele continent dat er nog veel meer mogelijk is.”

Het is eigenlijk een les voor een nieuwe manier van massacommunicatie bevestigt Hoen: “Het systeem is dan wel afgekeken van het Amerikaanse Amber Alert, maar in tegenstelling tot dat systeem is ons systeem niet versplinterd. Daar worden de sms-berichten apart verstuurd. Bij ons is het allemaal geïntegreerd. De initiatiefnemer kan selectief een doelgroep bereiken. Het is de droom van elke marketeer.”

“Het is zeker denkbaar dat dit ingezet kan worden voor marketing”, meent Hoen. Hij vervolgt: “Maar daar hebben wij tot nog toe niet bij stilgestaan. De technologie kan het aan. Je kan dit systeem gebruiken voor brede marketingacties of juist heel selectief. Als marketeer dring je hiermee de crossmediale aanpak niet op aan de gebruiker, deze kan zelf kiezen hoe hij de boodschap wil ontvangen. Dat is eigenlijk ook de enige manier die werkt, dan heb je aandacht van de ontvanger. En de marketeer kan de boodschap met beeld en geluid aanbieden, ongeacht waar de ontvanger is.”

Netpresenter
houdt zich voornamelijk bezig met interne communicatie voor verschillende multinationals op basis van deze software. Daarnaast is er Amber Alert voor de calamiteitencommunicatie. “Het kan zijn dat iemand anders in dit gat springt en op deze manier dit voor marketingcommunicatie in wil zetten. Iedere boerenlul kan een sms-dienst beginnen”, laat Hoen weten. “Maar het zit hem in het crossmediale. Wanneer je dit op alle vlakken goed wilt regelen, dan komt daar veel expertise bij kijken. Wij hebben de software voor de marketeer om dit op te zetten zodat ze het zelf in eigen beheer hebben. Want met de traditionele mix, alleen een website en een televisiecampagne, daar bereik je de ontvanger niet meer mee. Je moet letterlijk zelf de content bij de gebruiker onder de aandacht brengen.”

Deel dit bericht

15 Reacties

Gijs Vroom

Frank, hoe ga je om met privacy bij inzet van jouw systeem voor marketing doeleinden? En hoe snel is het te realiseren? Voor Amber alert zijn jullie al een tijd bezig met vergaren van adressen, en hebben deals met (landelijke) media. Is al die voorbereiding niet vereist voor een goede communicatie-actie? M.a.w. moeten media niet meewerken voordat jij crossmediaal in kan zetten?

Robin

Maar wat is nu precies de 'les' voor marketeers? Dat mobiele communicatie interessant is? Dat er software beschikbaar is voor push-berichten? Dat consumenten mee willen werken aan calamiteitendiensten? Of dat mensen op diverse wijze geconfronteerd wensen te worden met hetzelfde bericht? Dit alles zegt mij echter niets over de bereidheid van de ontvanger voor commerciele boodschappen. En dat is m.i. toch wel erg belangrijk als je gebruik wilt maken van communicatie richting bv. de mobiel. M.i. is de directheid van de mobiel namelijk voor velen nog een aardige inbreuk op de persoonlijke leefomgeving, i.t.t. de traditionele mix. Ik richt de vragen dan wel heel gericht op de mobiel, wellicht ten onrechte, maar ik krijg het idee dat de gestelde mogelijkheden voorbijschieten aan het wenselijke voor de eindgebruiker…

Marketingprofessionals

Typisch een artikel over de onprofessionaliteit van sommige 'marketeers'. Het doel van marketing is mensen positief gekleurd, doch eerlijk, te informeren over en verleiden tot een duurzame aankoop, waarbij de klant tevreden is aankoop en waardering blijft houden voor leverancier. Agressieve push marketing leidt misschien wel tot verkoop, maar ook tot enorme irritatie bij de consument. De push techniek die de marketeers ter beschikking hebben, zijn ook beschikbaar voor boze klanten, en die gaan niet om 5 uur naar huis. De reputatieschade is dan enorm, voor leverancier, branche, het vakgebied en consumentenvertrouwen. Vraag maar eens aan de consument hoeveel vertrouwen hij heeft in een eerlijke verzekeraar of dat hij gelooft dat een energiemaatschappij echt minder energie wil verkopen.  Amber Alert is opgezet om de medemens te helpen. Daar willen mensen best aan mee helpen. Als bedrijven daaromheen marketing willen plegen, moeten ze bij de basis blijven., dus sponsoren of iets goed bijdragen, bijvoorbeeld een stukje opvang oid. Als je voorstellen doet als marketeer om een techniek in te zetten als SPAM (en slimme variaties daarop) en niet als goed doordacht, consumentenvertrouwen ondersteunende, campagne, verdien je spek en veren. Niet van de consument maar van je vakbroeders.

johan

Kan emerce een lijstje maken met de meest succesvolle marketingcampagnes en eens onderzoeken of bovenstaande beweringen kloppen?  Met Succesvol bedoel ik qua bekendheid en positieve beleving door de consument. En daarna de ROI van de campagne. Ik denk dat het niet in de techniek en crossmedialiteit zit, maar in de professionele aanpak en creatieviteit!

Peter

Bovendien op moment dat een middel als Amber Alert ingezet gaat worden voor commerciele doeleinden, dan doe je enorm afbreuk aan de kracht van dit soort middelen voor de serieuze doeleinden waarvoor deze Amber Alert nu bedoeld is. Op moment dat gebruikers te kust en te keur middels SMS diensten worden bereikt voor marketing/reklamedoeleinden, zullen serieuze boodschappen "gemist" worden omdat men gewend raakt aan het krijgen van ongewenste SMS'en die men verwijdert zonder te lezen. Dus de titel van dit verhaal had dus beter kunnen zijn, SPAM via SMS, is dat een nieuw middel om mensen NIET te bereiken?

Ruyzendaal

Het lijkt me dat Emerce met dit artikel zowel de zaak van de marketing als van het "Amber Alert" geen goed doet, integendeel. En daar doet Netpresenter nog een schepje bovenop met de verheerlijking van z'n technologie. Enfin, dat bewijzen de reacties hier ook al wel. Waar blijft allereerst de vermelding van het feit dat het uitgegeven Alert van za. j.l. jammerlijk gefaald heeft omdat de SMS boodschappen door een technische storing bij de provider nooit verzonden zijn? En waar blijft de naam van die provider? Waarom heeft men zich aan de afspraken met het publiek onttrokken door de Alerts die wel waren uitgezonden (niet per SMS), nooit meer fatsoenlijk in te trekken (af te melden) nadat het Rotterdamse knulletje (gelukkig) weer was teruggevonden?  Ook niet onbelangrijk: waarom zouden marketing en Amber Alerts niet degelijk hoeven te functioneren in weekeinden? Nu heeft het tot in de loop van maandag geduurd eer Netpresenter iets van zich liet horen, en bleef Amber Alert Nederland al die tijd doof en afwezig. And that's only for starters….

J. Kremers

Het kan werken. Uit verschillende onderzoeken van o.a. emarketer.com blijkt dat mensen bereidt zijn om marketing uitingen op hun mobiele telefoon te krijgen. Echter, daar moet dan wel wat tegenover staan, bijvoorbeeld toegang tot gratis mobiele content die anders betaald zou zijn.  Zomaar berichten naar een gebruiken sturen zonder dat daar iets tegenover staat gaat niet werken.

Robin

@J. Kremers Klopt… Het 'succes' van Blyk in Engeland heeft dat ook bewezen. Overigens is Blyk inmiddels van koers veranderd heb ik begrepen, maar dat terzijde. Het ontvangen van communicatie op de mobiel blijft m.i. zeer afhankelijk van de boodschap. Inderdaad zal een boodschap met maatschappelijke meerwaarde (waaronder Amber Alert, maar ook andere diensten als het sms-alarm van politie Rijnmond) geaccepteerd worden. Ook 'zelf aangevraagde' diensten heeft men uiteraard geen problemen mee, immers, men heeft de beslissing genomen om over een onderwerp op de hoogte te blijven.  Commerciele berichten ongevraagd en zonder beloning versturen zou intuitief al een duidelijke no-go moeten zijn. Daarentegen geloof ik wel dat wanneer een commercieel bericht goed aangekleed wordt, het weldegelijk interessant kan zijn. Kan mij goed voorstellen dat een (ongevraagde) notificatie dat een bep. contract afloopt niet als storend wordt ervaren. Of het onderhouden van klantrelaties voor bv werving & selectie bureaus ("we hebben je al een tijd niet gesproken, heb je inmiddels al een andere baan of ben je nog steeds zoekende?"). Iedereen kan ongetwijfeld voorbeelden bedenken die wel wenselijk zijn… Ben benieuwd hoe jullie daarover denken!

Frank Hoen - AMBER Alert/Netpresenter

Dag Gijs, deelnemers aan AMBER Alert ontvangen alleen AMBER Alerts. En hun gegevens zijn strikt vertrouwelijk en zullen nooit vrijwillig ter beschikking worden gesteld aan derden. Ook aan en afmelden voor SMS en Email is beveiligd ( via een bevestiging mailtje of SMS). Privacy is dus absoluut gegarandeerd. Netpresenter bedacht, bouwde en beheert weliswaar het AMBER Alert systeem, maar de exclusieve gebruiker, het KLPD, is de baas en de enige die alerts kan en mag uitsturen.

Ruyzendaal

Zeg eens Hoen, knul, wat heb je nou helemaal geleerd in bijna twee jaar tijd?  http://juliannatte.wordpress.com/2007/04/20/de-miskleun-van-netpresenter/  quote:Op het weblog van Bill Gerba Digital Signage News is te lezen 'Netpresenter raakt met z'n sales pitch aan de grenzen van goede smaak en fatsoen'. De berichten die zijn achtergelaten op zijn weblog zijn die van grote verontwaardiging. Ook Hans Peter Akkerman van narrowcasting-blieb laat zich kritisch uit over de overijverige sales pitch van Netpresenter.unquote Dat inderdaad de eerste de beste (Limburgse) BOERENLiL een SMS-dienst blijkt te kunnen opzetten? (NB: het oorspronkelijk door Frank Hoen gebezigde scheldwoord is bij Emerce wel plaatsbaar in artikelen, maar niet in lezersreacties. Lees s.v.p. dus een "u" voor de "i" in LiL. 

Gijs Vroom

@ Marketingprofessionals: prachtige ideale situatie, maar volgens mij is marketingcommunicatie wel vaker push? De push zat in de gebruikte push media, Verder werd de persoonlijke alert, zo te lezen, gestuurd aan mensen die daarom gevraagd hadden. Of mis ik iets? Waren de sms-en ongevraagd? @ Johan: goed idee, zijn hier niet al onderzoeken van beschikbaar? De diverse mediabureau's meten (weleens) de effectiviteit van campagnes? De cruciale vraag is of een aanpak zoals Netpresenter heeft, inzetbaar is voor commerciele doeleinden en of de aanpak via zoveel kanalen tegelijkertijd de effectiviteit vergroot. En natuurlijk zijn er cross mediale campagnes, maar zijn ze er met dezelfde intensiteit als wat hier gebeurde?  @ Ruyzendaal: Dank voor de toevoegingen. Ik denk dat het goed is dat door de reacties artikelen op Emerce genuanceerd worden. Ik ben benieuwd naar de reactie van Netpresenter op jouw opmerkingen? 

Martijn Smit

@ Peter, ik ben het helemaal met je eens, dit medium is absoluut geen les voor online marketeers. Dit is een platform waar je de massa kunt bereiken voor de "goede zaak". Ik denk dat dit platform niet geschikt is om je "aanbieding" te promoten. Ik denk zelf dat we dit verder moeten trekken en afspraken moeten maken met aanbieders zoals hyves, twitter, facebook etc om dit soort berichten te kunnen versturen naar een zo groot mogelijken massa. Als vader van 3 kinderen kan ik me voorstellen dat je zo snel mogelijk zo veel mogelijke kanalen wilt inzetten om informatie over je ontvoerde kind zo snel mogelijk de digitale wereld in te helpen. Mensen die dit soort van media zien als kans om een merk te promoten moeten zich zelf gelijk stellen aan alle vage aanbiedingen die ik dagelijks krijg in mijn spam inbox van Gmail.

Wouter van de Ridder

Lees ik nu iets anders in het artikel dan de meeste mensen hierboven? Er staat toch alleen maar dat dhr. Hoen vindt dat de toepassingsmogelijkheden en het systeem achter Amber Alert interessant is/geschikt gemaakt kan worden voor commerciele boodschappen? Volgens mij wel is dat wel terecht. Al blijft het absoluut een dun lijntje waar je op loopt.  Daar moet goed over nagedacht worden. Maar het is een goede discussie. Maar dat Amber Alert commercieel uitgebuit wordt, zie ik niet gebeuren. Je zal maar een VERPLICHTE video moeten bekijken op je mobiel voordat je het Amber Alert krijgt. Het gezochte kind zal net langslopen als jij met je snufferd naar een Dongel commercial zit te kijken…maar dat zal niet gebeuren neem ik aan.

Derk Arwin

@ Ruyzendaal  De SMS Provider van Amber Alert is met een googletje gevonden: http://www.mobillion.nl/cases/amberalert

matthijs schippers

wat ik niet begrijp is waarom ik nog niemand hierover heb gehoord…  http://www.nu.nl/internet/1918244/sms-dienst-amber-alert-faalt.html  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond