Deel dit artikel
-

Amerikaanse e-tailer omarmt Google Shopping

Webwinkels in Amerika gaven in december de helft meer uit aan reclame bij Google Shopping, de productenzoekmachine. Uitgaven aan tekstreclames bij zoekresultaten namen met zes procent af.

Retailers spreken hiermee een duidelijke voorkeur uit voor hoe ze zichzelf willen tonen in Google: met tekst en foto’s van hun producten. Cijfers uit Adobes Digital Ad Report over het vierde kwartaal laten dat zien (PDF).

Nu gaat twintig procent van de searchbudgetten naar Shopping Ads bij Google. Adobe verwacht dat dat na een dip in het eerste kwartaal zal groeien tot dertig procent in het vierde. Reden: niet-retailers willen ook gaan adverteren met de combinatie van tekst en beeld omdat dat een grotere impact heeft.

In het onderzoek van Adobe bewijst ook Facebook zich als een populair advertentiemedium. En adverteerders moeten er ook wel betalen om enige zichtbaarheid te krijgen op het platform, want organisch lukt dat steeds minder. Retailbedrijven publiceren vol enthousiasme hun berichten op de profielensite (+64 procent), maar moeten voor het echte bereik toch de portemonnee trekken.

Foto: Viola Damiani (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul Haarman

Google Shopping laat inderdaad goede resultaten zien. Dat komt echter niet alleen door het aansprekelijke van beeldadvertenties. Op de eerste plaats is de gemiddelde CPC voor een shopping ad lager dan voor een text ad. Dat geeft al gauw een betere ROI. Waarom dat is? Daar kunnen verschillende redenen aan ten grondslag liggen. De relatief hogere CTR op Shopping ads is er een van, maar ik denk ook dat Google bewust de CPC’s in toom houdt. Die 2 oorzaken zijn weer te herleiden aan het feit dat Shopping ads niet altijd worden weergegeven. Google bepaalt wanneer Shopping ads worden vertoond (text ads worden altijd vertoont, weliswaar niet altijd jouw specifieke ad, maar Shoping ads worden op basis van de keuze van Google vertoond). De hogere CTR kan hier mee te maken hebben. Wanneer Shopping ads alleen getriggerd worden bij de meest interessante zoektermen en zoekprofielen wordt de CTR hoger en datzelfde geldt ook vaak voor conversies. Een tweede reden van de Shopping populariteit is dat dit bij grote retailers met een sterk prijsaanbod interessant is. Shopping ads zijn veel meer price-oriented omdat de afbeelding en de prijs worden vermeld.Wanneer je laag in de markt zit kun je hier mooie conversies mee halen.
Nog 1 puntje: dat niet-retailers ook met Shopping willen werken is waar, maar je moet wel een echt product aanbieden met een duidelijke herkomst. Geen diensten dus, dat gaat tegen het beleid van Google in.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond