Deel dit artikel
-

Amerikaanse pioniers over 2010 (1): Clara Shih

Na een inktzwart jaar zien Amerikaanse online visionairs weer licht. De markt is weer gezond genoeg om te denken aan winst en expansie. Social media moeten de grote beloftes voor 2010 gaan inlossen.

Facebook zet dit jaar tussen de 300 en 500 miljoen dollar om en zou sinds enkele maanden zelfs wat winst maken. Volgens Clara Shih leven we in het ‘Facebook-tijdperk’. De schrijfster van het gelijknamige boek ontwikkelde in 2007 voor Salesforce.com de Faceforce-applicatie, nu de Faceconnector.

Blijft Facebook in 2010 dominant, of gaan de sociale netwerken ‘open’?
"Mijn boek gaat in het algemeen over het fenomeen sociaal netwerken. Ik verwijs ook naar diensten als Twitter en LinkedIn. Op Facebook zitten 300 miljoen mensen, 30 procent van alle internetgebruikers. Die getallen kun je moeilijk negeren. De verschillende sociale netwerken concurreren met elkaar, ze zullen nooit overeenstemming bereiken over één standaard. Facebook blijft de standaard in 2010. Wat daarna gebeurt, is moeilijk te voorspellen."

Zullen Facebook en Twitter in 2010 eindelijk winst maken?
"Dat lijkt me wel. Ik ken Twitters’ cijfers niet, maar Facebook heeft een aantal maanden geleden al aangekondigd dat het een positieve cashflow heeft. Alle grote adverteerders die ik spreek, geven een hoop geld uit op Facebook."

Facebook moest flink door het stof met het advertentiesysteem Beacon. Zal elke poging om sociale data te gebruiken voor advertenties stuklopen op privacybezwaren?
"Beacon was een vergissing. Dat heeft Facebook ook eerlijk
toegegeven. Het bedrijf is zeer transparant in zijn privacyvoorwaarden.
Facebook garandeert de anonimiteit van de gegevens die adverteerders gebruiken. Adverteerders richten hun informatie op bepaalde doelgroepen op Facebook, op basis van de profielen, maar weten nooit wie de individuen zijn. Deze vorm van adverteren was niet eerder mogelijk."

Gaan andere bedrijven met hun consumentengegevens nu hetzelfde doen?
"Facebook zal niet de enige zijn. Het heeft een deel van de gegevens en een heleboel profielinformatie, maar retailers als Wal-Mart en Amazon hebben weer een heleboel data over koopgedrag. Google kent het locatiegedrag en heeft al onze e-mailadressen. We zullen die diensten aan elkaar moeten knopen om perfecte targeting te leveren. Facebook zal daar beslist een rol in spelen."

Komt er geen tegenbeweging tegen Facebook?
"Er zijn nog mensen die weigeren op Facebook te gaan, maar voor de meeste mensen is Facebook zeer aantrekkelijk en extreem verslavend. Het spreekt fundamentele, menselijke verlangens aan. Het verlangen ergens bij te horen, deel van een gemeenschap te zijn."

Deel dit bericht

1 Reactie

Sabine

Online foto management wordt het helemaal in 2010

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond