Deel dit artikel
-

AmEx: Consument gaat liever naar winkelcentrum

Ondanks de groeiende e-commercecijfers voor de consumentenmarkt, zegt American Express dat de overgrote meerderheid van de consumenten blijft kiezen voor kopen in een fysieke winkel. De creditcardmaatschappij onderzocht het webwinkelen. Toch heeft meer dan een kwart van de consumenten belangstelling voor online kopen.

Meer dan zeventig procent van de respondenten gaf aan dat ze het internet liever gebruiken om informatie over goederen of diensten te verzamelen, om ze daarna offline aan te schaffen. 84 procent zei een verkoper te prefereren boven een site; in ieder geval zien ze het product liever met eigen ogen.

Winkels springen hier overigens al op in. De net gelanceerde site van de Bijenkorf zal in de filialen aanwezig zijn via internetzuilen. Ook Hot Orange kondigde aan om in hun toekomstige winkels internet-terminals te gaan plaatsen, waarmee de consument een bestelling kan doen. Volgens de winkel kunnen consumenten dan in 'real life' een artikel bekijken en gelijk online bestellen, zodat ze er zelf niet mee hoeven te sjouwen. Ook de Free Record Shop maakt gebruik van internetzuilen , zij het in slechts één vestiging. Vrijdag kondigde de Amerikaanse boekwinkel van Bertelsmann, Barnes and Noble , ook aan internetzuilen te plaatsen in de winkel.

Uit het onderzoek van American Express bleek dat 28 procent nu online koopt of de intentie heeft dat komend jaar te gaan doen. Opvallend is de interesse voor e-commerce van de mensen in Hong Kong: Hier wil 54 procent van de respondenten graag online kopen. Bij de nummers twee en drie, de VS en Zweden, lag dit percentage op respectievelijk 39 en 28 procent.

79 procent van de consumenten blijft zich zorgen maken over veiligheid van transacties en bescherming van privacy, en driekwart vreest voor slechte dienstverlening, met name voor het ontbreken van een mogelijkheid om artikelen te retourneren wordt gevreesd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond