Deel dit artikel
-

Amsterdamse justitie start digitale dossiers

Rechtbank en parket in Amsterdam doen de komende drie maanden een proef met digitale strafdossiers. Alle stukken worden gescand en digitaal toegankelijk gemaakt voor de partijen betrokken bij het proces. In een later stadium krijgt ook de advocaat vanuit zijn kantoor toegang tot het dossier.

Het digitale dossier is maandag door de rechtbank in Amsterdam in gebruik genomen. Daar zal de komende maanden een groot aantal politierechterzaken digitaal behandeld worden. In het dossier zijn niet alleen gescande versies van de papieren stukken opgenomen, maar eventueel ook beeld- en geluidsopnamen die voor het proces van belang zijn. De documenten worden nu nog gescand, zegt de woordvoerster, "maar in de toekomst is het de bedoeling dat de politie het proces-verbaal en de verslagen van de verhoren ook digitaal aanlevert."

De komende periode werken rechters met de digitale dossiers. Moeilijk is dat niet, verzekert de woordvoerster. "Ik had het in drie keer onder de knie." Tijdens de zitting behandelen rechter, griffier en officier de zaak vanaf beeldschermen. Ook de advocaat heeft in het 'zittingsmeubilair' de beschikking over een beeldscherm waarop het dossier is te lezen. Via projectieschermen kunnen de stukken uit het dossier ook vertoond worden aan de verdachte of het publiek.

"Behalve dat een digitaal dossier veel overzichtelijker is dan een papieren dossier, is een belangrijk voordeel ook dat iedereen erbij kan. Je hoeft niet te wachten tot het dossier terug is op de plaats waar het bewaard wordt, mensen kunnen er gelijktijdig bij." Het uiteindelijk doel is tijdswinst, zegt de woordvoerster. In Amsterdam worden op jaarbasis 48 duizend aanhoudingen gedaan. "Het is duidelijk hoeveel papierwerk daarbij komt kijken."

Het digitale dossier is ontwikkeld met steun van de Raad voor de Rechtspraak en het
College van procureurs generaals. Er is een jaar gestoken in de ontwikkeling van het systeem, de woordvoerster van de Amsterdamse rechtbank meldt dat er in totaal 625 duizend euro is geïnvesteerd in het ontwerpen van het systeem en het aanschaffen van de hardware.

"Momenteel is het nog niet mogelijk dat advocaten ook toegang krijgen tot het digitaal dossier", zegt de woordvoerster. "In de toekomst is dat wel mogelijk." Omdat er dan van buitenaf toegang gezocht wordt dient eerst de beveiliging op een hoger niveau gebracht te worden.

In Rotterdam wordt eveneens gewerkt aan een digitaal dossier, het project daar is omvangrijker dan in Amsterdam. Er was gisteren geen woordvoerder van de Rotterdamse rechtbank beschikbaar om uitleg te geven over dit project en wanneer het ingevoerd wordt.

Deel dit bericht

6 Reacties

Herman

Begrijp ik goed dat zowel Amsterdam als Rotterdam met hun eigen digitaal dossier bezig zijn. Dus tweemaal het wiel uitvinden. Vervolgens gaan de rechtbanken en parket van Almelo, Assen, Leeuwarden, Arnhem, Zutphen, Breda, Maastricht om een paar te noemen ook het wiel weer uitvinden. Lekker niets op elkaar afgestemd. Iedereen kan begrijpen dat dit niet werkt. Maar ja dat begrijpt de burger toch niet.

Fred

Lijkt mij moeilijk om dit goed te beveiligen. Is er bekend hoe dit geregeld is?

OM

Het is nog veel erger. Landelijk is men bezig met het project GPS (Geintegreerd Proces Systeem) alswaar vergelijkbare functionaliteit in zal worden onder gebracht. Sterker nog, de projecten in A'dam, R'dam en dit landelijk project gebruiken ook nog eens een keer dezelfde technologie en niets van dit alles is op elkaar afgestemd.

Taco

De ervaring leert dat grote al omvattende projecten niet leiden tot resultaat voor de eindegebruikers. ICT is een instrument om de werkprocessen te vereenvoudige en eventueel bepaalde menselijke handelingen te reduceren. ICT staat in dienst van de werkvloer en niet van beleidsmakers en ICT directies die in mega-projecten denken en bestaan bij de gratie van de honderden werkgroepen en commissies die het voorbereidende werk doen om alle wensen van alle rechtbanken te inventariseren om (altijd) volgend jaar tot een fantastisch product te komen. Afgelopen jaar is er nog zo'n landelijk systeem in de prullebak geraakt (Kosten 25 miljoen euro). Het is daarom handig om op beperkte schaal te werken. Men kan zo de software aanpassen aan de de lokale behoeften. De voortgang wordt bepaald door de slagkracht van de lokale organisatie en niet door de zwakste schakel in het mega project (een organisatie divisie of afdeling waar het nog volslagen chaos is en dit nog niet beseft). Vaak zie je dat een zwakke broeder alles tegenhoud, het hele proces mislukt en aan het eind heeft niemand wat. Koren op de molen van de grote consultancys, hoe langer je in dit commissietraject blijft hangen hoe meer je kan verdienen met hoog opgeleid alfa personeel die het ene rapport na het andere kunnen produceren. Het is naar mijn mening heel verstandig dat zo'n project lokaal wordt aangepakt en niet landelijk. Wel is het handig om bedrijven die ervaring hebben bij de ene rechtbank ook bij de andere in te schakelen. Via de markt kan dan voorkomen worden dat meer keren het wiel wordt uitgevonden. Bedrijven die bij de ene rechtbank een succesvolle implementaie hebben gerealiseerd kunnen hun producten en kunde dan verkopen aan andere rechtbanken. Voor die ict'ers die nog denken dat heel de organisatie door een softwarepakket gedrukt moet worden adviseer ik om te denken aan de auto. Zou het niet handig zijn als heel Nederland in dezelfde auto rijd. Bijvoorbeeld ieder in een Toyota Corola, wat een kostenbesparing zou dat wel niet opleveren! Grote logistieke voordelen voor de distributie van onderdelen en enorme reductie in marketingkosten. Geen honderden onderdelen die niet passen en opelkaar zijn afgestemd zoals daksteunen. Jongens maken julie je daar eens hard voor. En laat ons softwareleveranciers gewoon mensen helpen hun werk beter te doen.

martijn

Hallo, toch een beetje geschrokken van de reactie van OM. Naar mijn idee worden de verschillende projecten wel degelijk op elkaar afgestemd. Er vinden iig op verschillende niveau's intensief overleggen plaats om te zorgen dat de oplossing bij de één gelijk is als die bij de ander. Inderdaad wordt hiervoor iig hetzelfde software systeem gebruikt. Inderdaad dient A'dam als een proeftuin. Laten we met zijn allen nu eens blij zijn dat eindelijk een overheidsinstantie ook daadwerkelijk iets onderneemt om hun administratieve problemen op te lossen! Anders verandert er nooit iets. groet, Martijn

B. de Vries

Ik kan u meedelen, dat politie Twente in 2001 al een groots digitaal dossier m.b.t. de vuurwerkramp heeft aangeleverd bij justitie.Ik verwijs u naar onderstaand adres.  http://www.minbzk.nl/innovatie/Case_0209.htm

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond