Deel dit artikel
-

“Andere touroperators kunnen niet zonder meer internet op”

Peter Langhout (42) verkoopt ? in zijn woorden ? 'een stuk beleving'. Hij is onmiskenbaar een prijsvechter die bus- boot- en vliegreizen tegen vaak onwaarschijnlijk lage prijzen aanbiedt. Zijn site www.langhout.nl , één van de eerste in Nederland waar je online kunt boeken, is inmiddels goed voor een substantieel deel van de omzet.

Hoe ziet Peter Langhout Reizen er in getallen uit?

"We gaan dit jaar richting de 115 miljoen gulden omzet, tegen 95 miljoen vorig jaar; ondanks de forse terugslag in de boekingen in het laatste kwartaal. Om je een indruk te geven: qua vliegreizen zitten we sinds 11 september op een derde van wat we vorig jaar boekten. Qua reserveringen voor busreizen is dat gelukkig veel minder dramatisch, maar ook daar is een kleine terugloop."

Hoe kan de winst dan toch stijgen in 2001?

"De eerste drie kwartalen waren erg goed. Bovendien halen wij tachtig procent van de omzet uit busreizen en dat product heeft veel minder klappen gekregen."

Welke rol speelt jullie website bij de bedrijfsvoering?

"Zuiver in termen van omzet uitgedrukt halen we inmiddels vijftien procent via dit kanaal binnen. En dat vind ik heel wat, gezien het feit dat we in 1999 online gingen."

Geldt hier ook dat het merendeel van de boekingen busreizen betreft?

"Nee, dat blijft achter. Je merkt duidelijk dat ouderen nog altijd minder vertrouwd zijn met internet en dat zijn juist de mensen die bij ons het meest de busreizen boeken."

Jullie waren één van de eersten, waarom profileert de reiswereld zich zo weifelachtig op internet?

"Ten eerste ben ik iemand die graag multi-channel denkt. Het kostte mij geen moeite mij voor te stellen dat dit een prima aanvullend distributiekanaal voor ons zou kunnen zijn. Ten tweede zijn wij direct seller zodat onze producten niet via de reisbureaus worden verkocht. Andere touroperators kunnen niet zonder meer internet op, want dan voelen de reisbureaus zich gepasseerd."

Was jullie site direct een succes?

"Ja. Ik wilde er pas mee de lucht in toen hij het ook werkelijk echt zou doen. Je hebt er tenslotte niets aan als klanten alleen maar een brochure kunnen bestellen of wanneer reserveringen niet real-time op beschikbaarheid kunnen worden gechekt. Als je bij ons boekt, dan weet je ook zeker dat we een plaatsje voor je vrijhouden."

Wat waren de grootste knelpunten?

"Om aan technici, die eigenlijk niets van de branche begrijpen, uit te leggen hoe een site er uit moest zien. Bijvoorbeeld dat je als klant feedback krijgt bij elke stap in het boekingsproces. Mensen willen tenslotte weten wat ze precies bestellen."

En de aanpassing van de organisatie? Kon iedereen gelijk met internet overweg?

"Het call center verwerkt bij ons zowel de telefonische als de internet-boekingen. Bij een deel van het personeel bestond er absoluut enige koudwatervrees, maar die zijn er met het enthousiasme van de voortrekkers doorheengehaald. Anno 2002 kan iedereen ermee omgaan, ook de mensen die nieuw binnenkomen."

Hebben jullie nieuwe plannen met de website?

"Wat betreft de boekingen loopt alles gesmeerd; ons complete programma zoals dat ook in de brochures staat is via internet boekbaar. Wat ik wel wil verdiepen is de achtergrondinformatie. Mensen moeten bijvoorbeeld ook kunnen lezen wat er te doen is in de omgeving en ik wil meer beeld. Het liefst zou ik onze klanten alvast een kijkje in hun appartement laten nemen. En in de verre toekomst zou ik graag terminals plaatsen in restaurants of andere ruimtes waar veel mensen komen, om 'impulsive buying' maximaal te stimuleren."

Hoe communiceren jullie de website?

"We kregen en krijgen veel gratis publiciteit omdat we één van de eersten zijn. Verder hebben we er een merk van gemaakt. We drukken consequent het adres van onze website af in al onze advertenties en brochures. Ook hebben we een commercial op TV: 'Go to the website van Peter Langhout Reizen en boek!'"

Waarom staat er dan wel het telefoonnummer van Peter Langhout Reizen op uw visitekaartje, maar niet de URL van jullie website?

"Ai, dat is nog een oud kaartje."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond