Deel dit artikel
-

Andersen: Europese retailers hebben niet geleerd van VS

Europese etailsites gaan de komende tijd dezelfde fouten maken als hun Amerikaanse collega's een jaar geleden. De fulfillment voldoet vaak niet: 39 procent van de orders uit een onderzoek van Andersen Consulting kwam niet aan. Tweederde daarvan werd online wel goed afgesloten, maar nooit bezorgd.

Daarbij moet wel aangetekend worden dat Andersen haar onderzoek al in de lente van 2000 deed. In twee maanden tijd deed het bedrijf ruim vijfhonderd aankopen bij 162 Europese etailsites. De uitkomsten zijn niet hoopgevend.
Andersen is wel redelijk tevreden over de verstrekte informatie. Bijna tweederde van de onderzochte sites geeft een bevestiging van de order, en 27 procent meldt wanneer het product is verzonden. Een kwart leverde beide diensten. Andersen stoort zich aan het gebrek aan informatie over de verkrijgbaarheid van een product. Sites vertellen niet of een artikel in voorraad is of niet, en slechts de helft vertelde wat er gedaan moet worden om artikelen te retourneren. Slechts 28 procent vermeldde een verwachte leverdatum, maar slechts de helft kwam voor of op die datum. Engelse sites bleken het best in op tijd leveren.
Het onderzoek werd gedaan bij een mix van leidende en startende etailers, retailers met een site en traditionele postorderbedrijven.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!