Deel dit artikel
-

Android en iOS dominante reclameplatformen in Europa

Adverteerders hoeven niet meer te dubben op welke mobiele platformen ze moeten acteren. Android en iOS zijn veruit de grootste platformen, met die van Google binnenkort als nummer één in Europa.

Mocht er nog twijfel over zijn, dan geeft het Europese mobiele reclamenetwerk Madvertise antwoord op de vraag waar adverteerders hun mobiele euro’s moeten uitgeven. BlackBerry en Symbian verliezen maand op maand marktaandeel. De kleine platformen spelen binnenkort hooguit een marginale rol.

Twee onderzoeken (PDF) uit het afgelopen half jaar laten zien dat Apple en Google samen goed zijn voor tweederde van alle mobiele impressies. Eind 2011 was dat net iets meer dan de helft:

Tevens wordt duidelijk dat Android binnenkort het leidende platform zal zijn in Europa. In een aantal landen is dat al het geval. Het Europees gemiddelde wordt enkel nog gedrukt door de Duitse markt. Daar drukt Apples iOS nog een zwaar stempel op de markt en, daarmee, op de Europese cijfers.

Madvertise heeft geen kantoor in Nederland, dus rapporteert geen cijfers over de lokale situatie.

De mobiele reclamebudgetten in Nederland liggen opgeteld rond de tien miljoen euro. Dat is nog geen procent van de totale mediabudgetten.

Madvertise bekeek ook wat de effecten van pre-roll videoadvertising zijn. Het blijkt dat videoreclame ook op mobiele dragers de merkbeleving kunnen intensiveren:

Foto: henofthewood (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond