Deel dit artikel
-

Anticyclisch

Mijn vader deelde mij ooit eens in vertrouwen zijn beurshandel-strategie mee: "Laag kopen, hoog verkopen én altijd datgene doen dat de meeste anderen niet doen." Heerlijk in zijn eenvoud, honderd procent waar en lekker tegendraads. De ontwikkeling van markteconomieën verloopt doorgaans cyclisch en elke fase in een cyclus heeft zo zijn eigen kenmerken. Neergaande markten bijvoorbeeld, worden gekenmerkt door onder andere dalende investeringen, een vorm van flatie (stag-, in-, de-), beursmalaise, ontslagen en wat dies meer zij. Er bestaan allerlei economische theorieën over het ontstaan en het verloop van bepaalde cycli, waarover ik u hier niet in detail zal vermoeien. Veel ondernemers vrezen neergaande markten. Echter: elke bedreiging levert kansen op! Zo ook de (be)dreiging van een neergaande economie.

Als gevolg van de neergaande markt zijn veel internetbedrijven momenteel druk aan het reorganiseren of aan het focussen op andere markten dan ze voorheen bedienden. Men heeft hier goede redenen voor: de ICT-sector was de afgelopen jaren verantwoordelijk voor veel business-to-business orders. Door het wegvallen van een aantal potentiële opdrachtgevers en dalende investeringen in de sector, is het verstandig dat b-to-b toeleveranciers van deze sector inkrimpen of pogingen wagen om andere marktsegmenten aan te boren.

Met name de strategie van het zoeken naar andere marktsegmenten brengt een aantal risico's met zich mee. Allereerst is het vaak moeilijk om nieuwe markten aan te boren met bestaande producten. Het veroveren van bestaande markten met nieuwe producten is vaak kansrijker. Ten tweede loopt u goede kans dat veel van uw concurrenten dezelfde keuzes maken. Zo richten momenteel talrijke internetbedrijven hun pijlen op twee sectoren: de overheid en de financiële sector. Dit schijnen de mensen met de diepe zakken te zijn en een meer dan gemiddelde interesse voor interactieve media. Nu is het niet altijd even makkelijk zo'n nieuw segment aan te boren en vereisen beide sectoren zeer specifieke kennis. De winnaars in deze segmenten zullen dan ook naar alle waarschijnlijkheid die bedrijven zijn die zich al jaren richten op deze segmenten. Door toepassing van hun zeer uitgebreide, specifieke kennis van de eigen markt, zullen ze in staat zijn veel van de nieuwkomers te verslaan.

In plaats van klakkeloos te volgen, kan het dus best aantrekkelijk zijn om goed na te denken over wat veel andere ondernemers of bedrijven doen, met als doel om dat nu uiteindelijk juist niet te doen. Ik heb het dan niet over het moeten inkrimpen van de organisatie als die operationeel verlies draait, maar kijk meer naar de middellange termijnmarktzijde van het geheel. Bedrijven wier concurrenten zich plotsklaps richten op overheid en finance, kunnen ook andere keuzes maken. Wellicht is een aanpassing van het businessmodel een optie of kunnen bepaalde competenties uitgebouwd of juist beperkt worden, zodat het bedrijf bijvoorbeeld andere diensten gaat leveren. Wellicht is een segment switch wel handig, maar dan naar een segment waarmee het bedrijf al bekend is. Maar loop in elk geval niet zomaar achter de anderen aan, want juist daarmee loopt uw bedrijf kans in de problemen te komen. Anticyclisch ondernemen is natuurlijk niet zonder risico, maar zonder risico geen rendement.

Zou het dan nu, anticyclisch gesproken, geen goed moment zijn om een internetbedrijf te starten?

Job Franken is internetadviseur – job@euronet.nl

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond