Deel dit artikel
-

ANWB ‘founding father’ MBA Cross Media

ANWB Media,PCM, De Telegraaf Media Groep (TMG) en Tele2/Versatel zijn nauw betrokken bij de oprichting van de eerste Nederlandse MBA-opleiding op het gebied van Cross Media. De bedrijven investeren onder meer in de opleiding en zijn betrokken bij de inhoud van het onderwijsprogramma. De opleiding gaat, na enige vertraging, in december van start.

ANWB Media, uitgever van onder meer de Kampioen, heeft als laatste besloten zijn naam aan de opleiding te verbinden, als zogenaamde 'fouding father', aldus Michiel Hogerhuis, opleidingsmanager van de nieuwe opleiding.  De namen van de andere drie partijen waren al iets langer bekend. Namen van andere partijen worden binnenkort bekend.

De MBA Cross Media is een initiatief van de Lemniscaat School of Management. Sinds gisteren is bekend dat de Media Academie, het opleidingsinstituut van de omroepen, als partner in stapt en meehelpt de opleiding verder vorm te geven.

Gisteren schreef Emerce dat er bij bedrijven een tekort is aan medewerkers met kennis van crossmedia en enige werkervaring. De generatie die écht een goed begrip heeft van interactieve media is nog te jong voor een redelijke senior positie. Om in te spelen op die kennisachterstand bij de wat “oudere” (let op: tussen dubbele haken) medeweker, zijn in Nederland al verschillende partijen gestart met cursussen en workshops. Mediaflex, Competence Factory, Lectric, SRM en het Amsterdam New Media instituut zijn partijen die op deze opleidingsmarkt zijn ‘gedoken’. Op de site van Generation-next staat een overzicht van crossmediale opleidingen en cursussen.

De bestaande opleidingstrajecten zijn veelal korte leergangen, bestaande uit een aantal workshops. Een langere opleiding voor mensen met werkervaring, is nieuw. Deelnemers aan de MBA-opleiding moeten ten minste vijf jaar hebben gewerkt en een managementpositie hebben in een bedrijf dat opereert in de ‘crossmediale keten’. De opleiding duurt twee jaar, is parttime en heeft ruimte voor dertig deelnemers.

Het is de bedoeling om een evenredige verdeling te hebben van deelnemers van mediabedrijven, adverteerders en technologiebedrijven. Het is volgens Hogers opvallend dat de belangstelling uit de hoek van uitgevers/mediabedrijven het grootste is. Dat blijkt ook uit het rijtje met founding fathers. Hogers: “We zijn nog in gesprek met adverteerders. Die willen we er ook per sé bij hebben.”

In de opleiding staan drie brede vragen centraal. Het zijn vragen die naar voren zijn gebracht door de betrokken bedrijven. ‘Wat is crossmedia, hoe werkt het en wat wordt succesvol?’, is de eerste vraag, vertelt Hogers. Een tweede vraag heeft betrekking op hoe bedrijven crossmediale ‘business kunnen maken’. De derde vraag gaat over veranderingen in de organisatie: hoe zorg je er als manager voor dat mensen in jouw organisatie crossmediaal gaan denken?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond