Deel dit artikel
-

AOL UK: bijna de helft van de advertentieomzet komt van native advertising

De Britse tak van America Online (AOL) verwacht volgend jaar veertig procent van zijn advertentie-omzet te realiseren met native advertising. Dat zegt country manager Noel Penzer naar aanleiding van een zelf uitgevoerde marktstudie.

Native advertising is eigenlijk alles dat de gebruiker niet irriteert. Geen in your face-advertenties die een site (tijdelijk) overnemen, geen luidruchtige schuifpanelen met nagenoeg onzichtbare wegdrukknoppen, maar reclame die naadloos overgaat in de content. Andere benamingen zijn custom content, sponsored content, branded content, content marketing en collaborative content.

AOL heeft native advertising nog maar kort geleden als veelbelovende markt ontdekt. Zo’n kwart procent van de omzet komt nu al van non standaard display-advertenties. Afgelopen jaar is dat aandeel verdubbeld. Vaak gaat het om campagnes die in diverse maanden worden omgebouwd omdat merken ‘een verhaal willen vertellen’.

AOL UK heeft een eigen studie naar de markt laten verrichten onder de noemer Native Age.  AOL identificeert een nieuwe generatie consumenten Generatie N – 18 tot 24 jaar  oud- die tech-savvy is, diverse schermen gebruikt en weinig heeft met traditionele advertenties. AOL denkt dan ook dat native advertising traditionele advertenties in 2015 zal passeren.

Penzer moet toegeven dat het een hype is, maar meent dat de Native Age zal beklijven, juist omdat de kloof tussen journalistiek en reclame nog nauwelijks creatief is ingevuld.

De native-trend is inmiddels ook geland in Nederland. Begin dit jaar lanceerden TMG en Sanoma bijvoorbeeld de BuzzFeed-klonen Upcoming.nl en WTF.nl. Verder produceerde Sanoma een serie gesponsorde artikelen bij verschillende titels. (In een eerder artikel stelden we al de geloofwaardigheid van native aan de orde.)

Deel dit bericht

1 Reactie

Satya van Heummen

Interessant. Bedrijven investeren steeds meer in content en content distributie. Probleem is hoe je die investeringen effectief omzet naar new business. Hoe ga je de performance van je content monitoren? Met Announcely meten we wat er met je content gebeurt, koppelen dat aan de sales funnel en email marketing, en helpen zo bedrijven hun investeringen terug te verdienen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond