Deel dit artikel
-

AP publiceert uitgebreide informatie over de spelregels rond direct marketing

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft uitgebreide informatie over de spelregels rond direct marketing op haar website gepubliceerd. Hiermee schept de toezichthouder naar eigen zeggen duidelijkheid over welke gevolgen de regels uit de nieuwe Europese privacywetgeving hebben op het benaderen van klanten.

Sinds 25 mei 2018 geldt de nieuwe privacywetgeving, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De AVG stelt strengere eisen aan de benodigde toestemming dan de vorige privacywet. Mensen moeten vrij zijn in het geven van de toestemming. Volgens de wet moeten de organisaties hiervoor in begrijpelijke taal communiceren.

Voor het verzamelen van persoonsgegevens die later worden gebruikt voor direct marketing, is altijd een wettelijke grondslag vereist. Wil een webwinkel bijvoorbeeld een pakje laten thuisbezorgen, dan is het noodzakelijk om het adres van de klant te verzamelen. Als de webwinkel de verzamelde persoonsgegevens vervolgens wil gebruiken voor direct marketing, dan gelden daar regels voor.

Voor de AP is de handel in data één van de speerpunten in het toezichtskader voor 2018 en 2019.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond