Deel dit artikel
-

600 klachten bij Autoriteit Persoonsgegevens sinds AVG

Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft sinds 25 mei, toen de AVG ging gelden, ruim 600 klachten ontvangen over schending van privacyrechten. Vierhonderd klachten zijn inmiddels geanalyseerd.

Wat opvalt, schrijft de AP, is dat veel mensen problemen ondervinden met het verwijderd krijgen van hun persoonsgegevens. Bijna een derde van de klachten gaat hierover. Daarnaast klagen mensen dat zij hun gegevens niet mogen inzien en over ongewenste verstrekking van hun gegevens aan derden.

84 van de ontvangen klachten zijn grensoverschrijdend. Een deel van deze klachten wordt doorgeleid naar een van de andere Europese privacytoezichthouders.

Met de nieuwe Europese privacywetgeving, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) hebben mensen meer en sterkere privacyrechten gekregen. En gelden voor organisaties meer verplichtingen om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan.

De toezichthouder zal twee keer per jaar rapporteren over de maner waarop de klachten behandeld zijn.

Deel dit bericht

4 Reacties

Dennis

Is er ook een voorbeeld brief voor aanvraag inzage avg gegevens?
Bij derde bedrijven?

Jan Blankestein

Sinds 25 mei 2018 is mijn Facebook account geblokkeerd omdat ik weiger om de opgelegde regels in strijd zijn met de Nederlandse en Europese Privacyregels. Ik kan namelijk niet aangeven dat ik als gebruiker van FB geen reclame wil ontvangen. Dat weigeren de grote Amerikaanse techbedrijven aan Europese gebruikers toe te staan. Daarover hebben ze de strijd met de EU aangegaan. FB handelt in strijd met de Nederlandse wetgeving omdat de EU hun verdienmodel aantast. En dat is ook zo. FB kan alleen een account gratis aanbieden omdat ze voor veel geld de big data van de 2.2 miljard gebruikers over de hele wereld voor goed geld verkopen. Dat leverde in het eerste kwartaal 2018 $12.000.000.000 op, waarmee ze $5.000.000.000 overhielden om daarmee de aandeelhouders te fêteren. Zuckerberg weigert de kip met de gouden eieren te slachten. Facebook Netherlands B.V. is de baas van de Nederlandse Facebook-activiteiten, maar is gevestigd in de VS en daar moet je ook procederen als je het ergens niet mee eens bent. Facebook geeft geen enkele manier waarmee je met ze kunt communiceren: geen adres (brief komt ongeopend retour), geen emailadres, geen klantenservice, geen chatmogelijkheid, geen telefoonnummer. Ik krijg wel regelmatig een mailtje, waarop ik niet kan reageren, daarin staat dat ik maar op een knop hoef te klikken en dan krijg ik gelijk FB en Messenger weer terug. Maar daarmee stem ik dan in dat ik akkoord ga met de privacyregels van FB die voor de Nederlandse wetgever strafbaar zijn. De vraag is of de Europese Unie en de 27 EU-lidstaten de strijd met FB c.s. wel gaan aan en wanneer. Vooralsnog is het stil. Ik heb de Arag verzocht mij te ondersteunen in contact met FB, maar daar zien ze geen heil in. Begin september heeft FB mij ook afgesloten van Messenger. Nu wordt het wel heel stil. Wat is het advies van de Autoriteit en de pricacytoezichthouder?

Mama

@postnl weigert mijn gegevens te verwijderen die ze hebben opgeslagen zonder toestemming. Ik moest mijn NAW geven omdat er een pakje zoek was. Dus ik dacht ze gaan moeite doen om het op te sporen.
Later kwam ik er achter dat ze mijn gegevens hebben opgeslagen voor het geval er weer iets zoek raakt. Maar ze hebben daarhelemaal geen melding van gemaakt en ook geen toestemming voor gekregen.

Luke

Ik gebruik altijd https://verwijderpersoonsgegevens.nl. Deze site laat je een automatisch een verzoek indienen voor het verwijderen van persoonsgegevens.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond