Deel dit artikel
-

Apple start betaaldienst Apple Pay

Apple heeft naar verwachting een nieuw betalingsysteem aangekondigd, Apple Pay. Apple combineert daartoe diverse technieken, zoals NFC, Touch ID en een nieuwe chip Secure Element. De credit card wordt in de app PassBook opgeslagen.

Volgens CEO Tim Cook zijn ‘betalingen’ een massamarkt. In de VS gaat het om 12 miljard dollar aan dagelijkse transacties. De huidige plastic betaalkaarten zijn volgens hem echter achterhaald.

Apple schermt alle gegevens af via een uniek Device Account Nummer dat versleuteld wordt opgeslagen in de chip. Er worden geen gegevens opgeslagen op Apple servers.

De dienst beperkt zich voorlopig tot de VS. Daar zijn contracten getekend met credit card maatschappijen American Express, Mastercard en Visa en banken als Chase en Wells Fargo. Grote ketens als Walgreens, Macy’s, Duane Reade, Staples, Subway en McDonald’s zullen ApplePay accepteren.  Op de lange termijn wordt de dienst ook in andere landen gelanceerd.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

FrankvanBruggen.com I Digital Business Acceleration

Apple benadrukte in de key note dat Apple Pay en Privacy heel goed samen gaan:
‘Apple doesn’t know what you bought, where you bought it or how much you paid for it’
….. Yeah right!

EVDP

@ Frank van Bruggen

Wat Apple Pay niet doet is betaal data opslaan. Dat in tegenstelling tot wat vrijwel alle andere payment providers wel doen. Apple zou afhankelijk van de deal met de creditcard maatschappijen nog kunnen herleiden hoeveel er betaald is per transactie, maar Apple is daar kennelijk niet op uit.

Apple vangt een deel van de interchange fees. Dat is het verdienmodel. Wat direct de vraag oproept waarom Apple dat wel lukt en anderen niet. Kennelijk verwachten de creditcard maatschappijen en banken nogal wat van Apple Pay dat ze bereid zijn daar zelf op in te leveren.

Om schaalbaarheid te krijgen sluit Apple dus contracten af met de grootste en populairste banken in de VS en een flink aantal retailers. Daarmee hebben de banken, die min of meer buiten spel staan als het om mobiel betalen gaat, een manier gevonden om mobiel betalen grootschalig uit te rollen in de verwachting dat Apple succes heeft met Pay. Dat roept bij mij de vraag op; “what is in it for me?”

Welk voordeel heeft de consument bij het betalen met Apple Pay? Welk voordeel heeft de Merchant bij het accepteren van Apple Pay? Snelheid is wel erg marginaal om de consument te overtuigen om de plastic betaalkaart thuis te laten en enkel nog met een mobiel telefoon op stap te gaan. En om de merchant te overtuigen om bestaande betaal terminals te vervangen door NFC terminals.

De grootste uitdaging voor Apple is – en dat geldt voor alle aanbieders van mobiel betaal oplossingen – de consument en de retailer te overtuigen terwijl de bestaande betaal methoden (die min of meer allemaal hetzelfde werken) het prima doen.

Het is de retailer die de deal maakt bij de checkout en niet Apple, ook niet je bank of Paypal. Dus voor extra korting of andere aantrekkelijke aanbiedingen hoef je niet met Apple Pay aan te komen.

Betalen is geen product, betalen is ook niet sexy en hierin maakt Apple dezelfde fout als al die ander aanbieders van mobiel betalen die ondanks hun grootte, naam en faam gefaald hebben (zoals Google, Square). Betalen is geen product, betalen is een middel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond