Deel dit artikel
-

‘Apps moeten knokken om het scherm van de consument’

De gouden tijden voor appbouwers lijken voorbij. De bestede onlinetijd via apps neemt weliswaar sterk toe, maar die tijd concentreert zich op een steeds kleiner aantal apps. De Nederlandse consument wordt dus selectiever. Dat stellen GfK en domeinbeheerder SIDN in een nieuw onderzoek.

Hoewel de totale tijd die we online zijn sterk groeit, bezoeken we minder websites, zo stellen SIDN en GfK vast (pdf). Ook gebruiken we minder apps. Internetgebruik is dus geconcentreerder dan in 2014, waarbij apps terrein winnen op websites als je kijkt naar hoeveel tijd we erop doorbrengen.

Op de pc, laptop en tablet daalt de tijd die gebruikers in browsers doorbrengen in absolute aantallen. Ook bezoeken internetgebruikers minder unieke domeinnamen op deze apparaten. Op de smartphone stijgen deze cijfers juist.

Het lijkt erop dat vooral Google en Facebook schermruimte winnen door functionaliteiten over verschillende apps te verdelen. Facebook Messenger zat bijvoorbeeld voorheen deels in de Facebook-app. Maar ook overnames, zoals die van WhatsApp, spelen hierin een rol. Pas op plek tien verschijnt de eerste aanbieder van eigen bodem: Marktplaats.

Domineren Facebook en Google het bereik van apps, games maken de dienst uit als het om gebruiksduur gaat. Opvallend is dat de koploper uit 2014 nog steeds bovenaan staat: Wordfeud. Candy Crush Saga is flink gestegen. Ook op het gebied van vermaak is de strijd om schermruimte losgebarsten. In 2014 had Candy Crush nog maar één app (plek 7); inmiddels staan er drie varianten van dit spel in de top 10.

capture

Deel dit bericht

2 Reacties

Guus van Knippenbergh

Het nieuwe app gebruik, dat in dit onderzoek nog niet gemeten wordt, is in de achtergrond, zonder naar het scherm te kijken. Voor zaken als toegang verschaffen, betaald parkeren, health-, fitnesstrackers, beveiliging, …. en dan nog vele te bedenken zaken. Andere conclusie zou kunnen zijn dat de hoogtij voor app bouwers nog wel even doorloopt, maar dat deze niet meer hoofdzakelijk zou bestaan uit het maken van schermpjes.

Sebastiaan Landwaart

In hoeverre is er ook onderzoek gedaan naar het type browser? Met de groei van de vergaarbak die social media heet, vindt er gevoelsmatig ook een groei plaats op de social media eigen browsers. Ga maar eens na, als je op een artikel op bijvoorbeeld je Facebook wall klikt – word je binnen een Facebook omgeving doorgeleid naar de web-pagina waar het volledige artikel staat.
Wordt dit gekenmerkt als social media gebruik, of internet gebruik algemeen? Als het de eerst genoemde is, dan kan ik mij voorstellen dat er een vertekend beeld ontstaat. Omdat hiermee het type eindgebruik (namelijk artikelen lezen bijvoorbeeld) vertroebeld raakt doordat de carrier niet inzichtelijk is. Het gaat tenslotte om de daadwerkelijke activiteit van de consument, waarbij de carrier (browser) niet onderscheidend is – maar wel essentieel is om de activiteit uiteindelijk inzichtelijk te maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond