Deel dit artikel
-

Autoblog.nl wil serieuze uitgever autonieuws worden

Internetveteraan Sacha Prins neemt een minderheidsbelang in weblog Autoblog.nl. Zijn kapitaalinjectie geeft Autoblog de ruimte uit te breiden, met redactie en diensten zowel de diepte als de breedte in. Behalve met eigen nieuws wil de site zich onderscheiden van traditionele autopublicaties met grotere interactie met gebruikers.

Tien jaar bouwde Prins samen met Kees Zegers bedrijven op als Nu.nl, Netdirect, Veritate en Mailmedia. De een ontstond uit behoeftes van het andere bedrijf, aldus Prins. Tegenwoordig houdt hij zich niet bezig met internetondernemen, al kwam daar afgelopen weekend verandering in.

Vincent van Twillert, die twee jaar geleden Autoblog.nl uit hobby oprichtte, maakte bekend dat zijn Autoblog B.V. een nieuwe aandeelhouder heeft in de persoon van Sacha Prins. Hoeveel hij daarvoor betaalde en hoe groot zijn belang in het bedrijf is, houdt Prins voor zich. "Meer dan 5 procent, maar minder dan de helft."

"Ik schrijf sinds anderhalf jaar sporadisch voor Autoblog.nl. Het onderwerp interesseert me en uitgeven op internet in het algemeen boeit me." Prins vervolgt: "Maar er is ook een zakelijke reden voor het belang. Ik zie potentie in Autoblog om een serieuze speler op de markt voor autonieuws te worden."

Nog iedere maand ziet de autosite de bezoekersstatistieken stijgen. Twillert: "In juli hadden we 350.000 unieke bezoekers en in de maand augustus, ondanks de vakantie, 500.000. Vorige maand hadden we zo'n 1,9 miljoen pageviews. Ik denk dat die cijfers ook volgende maand hoger liggen."

Het bedrijf Autoblog heeft inmiddels 4 man personeel. Af en aan schrijven er in totaal zo'n 10 redacteuren mee aan de site. Financieel is de site afhankelijk van advertentie-inkomsten. Google AdSense is een belangrijke omzetpijler en binnenkort verschijnen er ook beeldadvertenties en mogelijk ook sponsoruitingen op de site. Daartoe ging Autoblog onlangs in zee met AdFactor.

Van Twillert: "De meeste belangstelling gaat nog steeds uit naar nieuws over BMW, Mercedes en Audi. Daarover publiceren we ook eigen nieuws, omdat we geregeld rij-impressies publiceren en naar autoshows gaan."

Prins' investering wordt aangewend om de site verder te professionaliseren. De nieuwe investeerder: "We gaan de diepte en de breedte in. Dat kan van alles zijn. Maar eerst komt er een dienst die inhaakt op de grote participatie van gebruikers die de site nu al kent. De grote getallen van de site moet een meerwaarde worden. Wat die uitbreiding is, houden we nog voor ons."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond