Deel dit artikel
-

Banken aarzelen met prestatie-afspraken webwinkels

De Nederlandse banken handelen te langzaam richting webwinkels om prestatiecontracten te sluiten. Ze lijken de verantwoordelijkheid niet te willen nemen voor de miljoenenschade als iDEAL uren of dagen onbereikbaar is.

De voorzitter van Thuiswinkel.org Ed Nijpels zegt, dat er met hoge prioriteit prestatiecontracten moeten komen tussen webwinkels en banken. Vandaag tijdens het Online Betaal Congres in Amsterdam uit hij zijn kritiek op het langzame handelen van de banken.

Bij herhaling heeft de belangenorganisatie van de webwinkels laten weten dat banken, net als IT-bedrijven, gegarandeerde prestaties moeten leveren. IDEAL mag niet zomaar een paar uur offline. Gebeurt dat wel, dan willen de webwinkels een schadevergoeding kunnen eisen voor gederfde inkomsten.

Nijpels: ‘De goede intentie is er wel bij de banken, maar concrete afspraken blijven voorlopig uit. Wij willen graag dat banken dit, net als wij, hoog op de agenda zetten. Op dit moment hebben webwinkeliers bij storingen geen poot om op te staan en moeten ze maar afwachten wanneer een storing is afgelopen. Geen woorden dus, maar daden.’

Behalve geld, willen de winkels ook informatie zien van banken zodra er zich storingen voordoen. Zodra iDEAL niet werkt, willen de winkels hun klanten daar expliciet en tijdig over kunnen informeren. Dat moet teleurstellingen van klanten richting online shops voorkomen. Anders merkt de consument bij het shoppen pas aan het einde van het koopproces dat de kassa kapot is.

In het verlengde daarvan raadt Nijpels zijn leden vandaag aan om meerdere betaalsystemen te bieden aan de consument. Internetbankieren alleen is niet per definitie betrouwbaar, zoals onlangs uit de grote storingen bij ING al bleek. Die storingen leverden een miljoenenschade op voor webwinkels.

Nijpels pleit ook voor versnelde uitrol van iDEAL Mobiel. ‘Naast PayPal is er geen bevredigende mobiele betaalmethode voorhanden. Een goede coördinatie is hierbij belangrijk, want versnippering dreigt op dit moment. Per bank is de aanpak verschillend. Dat is niet in het belang van consumenten en online winkeliers.’

Foto: zoonabar (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond