Deel dit artikel
-

‘Banken moeten slachtoffers betaalfraude ruimhartiger compenseren’

De Consumentenbond wil dat banken schade door (oplichting via) phishing ruimhartiger compenseren. Veel banken vinden dat consumenten oplettender moeten zijn, maar de trucs van oplichters worden juist steeds geraffineerder.

Een op de zes consumenten kreeg in 2018 of 2019 te maken met bankfraude of een poging daartoe. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond onder meer dan 11.000 panelleden. Bij 276 panelleden werd daadwerkelijk geld afhandig gemaakt.

Dergelijke schade vergoeden de banken in de regel, tenzij de klant ‘grof nalatig’ is geweest door bijvoorbeeld zijn bankgegevens te delen met derden.

Die nalatigheid wordt echter door banken verschillend geïnterpreteerd, zegt de Consumentenbond. Zo vergoedt de Rabobank wél de schade van een panellid dat via een nep klantenservice geld kwijtraakte. Maar 2 klanten van ING kregen niets vergoed toen ze op dezelfde manier flinke bedragen verloren.

Twee anderen werden slachtoffer van QR-fraude waarbij ze zijn overgehaald om een QR-code met hun mobiel te scannen om een transactie goed te keuren. De bank, ING, oordeelde dat zij ‘vrijwillig’ toestemming hadden gegeven tot hun bankomgeving. Pas na druk vanuit de media kreeg één van de gedupeerde zijn geld terug.

Het Openbaar Ministerie Noord-Nederland meldde eerder deze week dat een man die slachtoffer was geworden van een nagemaakte bankenwebsite, 1 miljoen euro is kwijtgeraakt. Details over het bedrag of de bank zijn niet bekend gemaakt. Om het geld te innen, werden geldezels ingezet.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, vindt dat banken zich niet kunnen beroepen op hun voorlichtingscampagnes. Die zijn uiteraard belangrijk, maar sluiten oplichting niet uit.

Foto door Silas Hao via Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond