Deel dit artikel
-

Barend Raaff (Harver): ‘We worden een router voor werk’

De tweede plek van de Emerce Top 10 European Startups is dit jaar voor Harver. Deze snelgroeiende Nederlandse start-up maakt sollicitatieprocedures plezieriger, haalt vooroordelen uit het selectieproces en matcht op basis van data. Om binnenkort sollicitanten ook alternatieven te bieden wanneer zij worden afgewezen.

In de thuismarkt mag Harver onder andere alle grote supermarktketens, Rituals en Booking.com tot zijn klanten rekenen. Bedrijven met veel vestigingen of enorme servicecentra, met een groot aantal low entry level-banen. Die schaal is essentieel voor Harver. “Bedrijven die een hoog volume hebben, zijn eerder geneigd om een oplossing te zoeken. Dus daar zit wel onze sweet spot”, stelt CEO en medeoprichter van Harver Barend Raaff.

Door het binnenhalen van Booking.com wist zijn bedrijf zich ook in de kijker te spelen in de Verenigde Staten. Om daar onder andere Zappos, Netflix en Uber voor zich te winnen.

Een markt die de komende tijd verder veroverd moet worden. “We hebben er nu alle disciplines zitten om onze positie uit te breiden.” Daarvoor is recent vijftien miljoen dollar funding opgehaald in een Series B geleid door de Amerikaanse VC-reus Insight Partners. Waarmee het totaal op 35 miljoen dollar groeigeld komt. Maar er wordt ook al verder gekeken. “APAC is een logische vervolgstap.”

De start-up richt zich op het moment van de druk op de sollicitatieknop tot en met het inplannen van een eerste gesprek. In het snelgroeiende HR-tech landschap nog relatief onontgonnen gebied. Raaff: “Voor veel van onze klanten is het de eerste keer dat ze met technologie werken op dit vlak.” Kort gesteld komt een sollicitant via de website van een werkgever in de Harver-omgeving, voorzien van de branding van het betreffende bedrijf. En kan hij daar, afhankelijk van het soort werk, vlot zijn informatie achterlaten of spelenderwijs, met behulp van onder andere video en gaming, kennismaken met het bedrijf. Voor een vakkenvuller een proces van enkele minuten, voor complexer werk een wat langere procedure. Zo biedt Harver aanpasbare of op maatgemaakte online assessments. “Het proces moet vooral leuk en efficiënt zijn. Wie bij Albert Heijn solliciteert, hoort binnen 24 uur iets via ons systeem, waarbij er automatisch een afspraak wordt ingepland.”

Cruciaal daarbij is dat er door het gehele traject data worden verzameld die leiden tot een matchingprofiel. Op basis daarvan doet de start-up een suggestie aan de werkgever. De volgende stap is sollicitanten die niet aangenomen worden alternatieven bieden. “Dat kunnen we nu al binnen een bedrijf, maar gaan we vanaf volgend jaar ook tussen bedrijven doen.”

Wat is de gedachte achter jullie next step?
“Solliciteren is nu nog een doodlopende straat. Als je wordt afgewezen, moet je weer opnieuw beginnen. Met onze technologie en de data die we daarmee genereren, zijn we in staat om deze mensen alternatieven te bieden. Een proces dat naarmate we langer bezig zijn ook steeds scherper wordt. Het doel is om een router te worden, die voor elke sollicitant een plek vindt.”

Dat klinkt alsof jullie je richting loopbaancoaching bewegen…
“Nee, loopbaancoaches voeren vaak diepe gesprekken. Ieder doet dat net weer anders. Wij kijken naar data, dat is controleerbaar. Wel zetten we onze tool in voor reorganisaties. Zo zetten we momenteel voor het ministerie van Defensie een platform op voor militairen die aan het einde van hun diensttijd zitten en weer de civiele wereld in moeten. Dat is weer een grote groep mensen met strikt gedefinieerde banen. Ideaal om onze matching op los te laten.”

Hoe werkt jullie matchingproces?
“We maken een matching-profiel op basis van allerlei testen uit onze ‘module store’. Van intelligentie- en cultuurtesten tot ‘situational judgement’-testen, waarbij we middels video, scenario’s in beeld brengen die op de werkvloer kunnen gebeuren en mensen vragen hoe zij erop zouden reageren. Door een hele serie van dit soort video’s te laten zien, krijgt de sollicitant een goed beeld van het bedrijf, want je ziet het echt gebeuren. En zien wij of iemand reageert op de manier die past bij wat de werkgever zoekt. Met die gegevens, samengevoegd met data over het aantal beschikbare uren, voorkeursdagen enzovoorts, creëren we een matchingprofiel op basis waarvan we kunnen zeggen of het in potentie een goede hire is.”

Een van jullie USP’s is bias uit dat proces halen. Hoe werkt dat?
“Steeds meer bedrijven hechten veel waarde aan inclusiviteit, want een diverser personeelsbestand geeft beter resultaat. Ongemerkt sluipen er echter vooroordelen in selectieprocessen. Het Sociaal en Cultureel Planbureau concludeerde onlangs nog dat je bij een sollicitatie in Nederland als Jan twee keer zoveel kans maakt om uitgenodigd te worden dan als Achmed. Wij halen daarom alle informatie eruit die kan wijzen op bijvoorbeeld iemands afkomst, leeftijd of geslacht.”

Een deel van je team zit in Sri Lanka. Vanwaar die opzet?
“Daar zijn we ooit me enkele developers gestart en hebben we inmiddels twintig medewerkers. Dit wordt door ons geregeld via Gapstars.net, zij werken voor een tiental snelgroeiende Nederlandse startups. Geen outsourcing, maar mensen die echt voor ons werken. Die we ook zelf aannemen. Erg prettig, want het lastige met outsourcen is dat iemand anders bepaalt of ‘jouw’ mensen volgend jaar nog beschikbaar zijn en je nooit een hecht team kunt bouwen.”

Jullie groeien jaar op jaar met zo’n honderd procent. Wat is de grootste uitdaging daarbij?
“Gecontroleerde groei. Er zijn altijd mogelijkheden, maar je wilt niet uit de bocht vliegen. Wat dat betreft staan wij wel in tussen het calvinistische en het kamikazemodel dat je in b2c regelmatig ziet, waarbij men enorme bedragen stukslaat op marketing. We bouwen groeimechanismes voor langere tijd. Dat je ergens in investeert, je dat een jaar later weer doet en het nog steeds werkt. Als SaaS-bedrijf is je product het fundament van groei, dat kun je niet rechtbreien met investeringen in marketing.”

* Dit artikel is eerder gepubliceerd in het novembernummer van Emerce Magazine #174.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond