Deel dit artikel
-

‘Bedrijven krijgen alleen bij betaling volledige functionaliteit bij Facebook’

Artiesten en bedrijven die Facebook gebruiken om contact te onderhouden met fans, zullen daar voor moeten betalen, via een gesponsord bericht. Doen ze dat niet, dan bereiken hun statusupdates ­zoals aankondigingen van concerten, nieuwe muziek, nieuwe producten en acties nog maar maximaal 15 procent van de fans.

Dat meldde internetexpert Danny Mekić vanochtend op Nederland 1 in het tv-programma Vandaag De Dag. Facebook is al langer op zoek naar omzetverhogende verdienmodellen om zo weer uit de rode cijfers te komen. Dat het Amerikaanse sociale netwerk nu geld gaat vragen aan commerciële gebruikers was te verwachten.

Volgens Mekić heeft Facebook nog geen ruchtbaarheid gegeven aan de regeling. Mogelijk volgt dit beleid voor alle commerciële gebruikers van Facebook: “Facebook biedt geen extra’s aan tegen betaling, maar versobert de gratis functionaliteit. Als je al je fans wilt blijven bereiken, moet je diep in de buidel tasten. Terwijl dat voorheen gratis was, en Facebook niet het lef heeft dit openlijk en transparant aan te kondigen. We moeten er via artiesten als Joshua Radin achterkomen dat de standaard functionaliteit beperkt is. Het is nu bijvoorbeeld niet duidelijk voor welke commerciële gebruikers de ‘facebooktax’ gaat gelden. Alleen grote, populaire muziekartiesten en commerciële bedrijven?”

Facebook hanteert geen vaste tarieven, maar laat berichten aan meer mensen zien naar mate een artiest meer geld betaalt. Voor welke gebruikers het nieuwe beleid wel en niet geldt, is niet officieel bekendgemaakt. Mekić: ‘Maar te verwachten is dat, bij voldoende succes, andere gebruikers of mogelijk alle gebruikers gaan volgen met hun portemonnee. Of een minder sociaal netwerk’.

Deel dit bericht

6 Reacties

Libertes

Is de uitleg wel helemaal juist? Het was namelijk al lange tijd zo dat slechts een deel van je fans je berichten zagen. In die context speelt je Facebook Edge rank een grote rol. Hoe meer fans je berichten bekijken en interactie hebben, hoe meer fans je berichten zien.

Naar mijn idee is adverteren dan een aanvulling om het berichten toch aan meer fans weer te geven.

Ik kan het onjuist hebben (heb met niet verdiept in de materie), maar weergave van slechts 15% van je fans is (en was) heel normaal. Voor zover ik weet was het echter geen harde grens maar gebasseerd op “edge rank”.

Jesse

Dit is toch al oud nieuws? Begin dit jaar heeft Zuckerberg dit al aangegeven, in combinatie met de aankondiging van de Reach Generator (http://ads.ak.facebook.com/ads/FacebookAds/Reach_Generator_Guide_2.28.12.pdf)

Willem Daan

Huh, dat was toch al bekend? Is niet nieuw. Ook berichten van gebruikers worden lang niet aan alle vrienden getoond. Enige verschil is dat gebruikers dat kunnen ‘uitzetten’ als ze dat willen, en bedrijven niet. Logisch dat Facebook bedrijven hier geld voor gaat vragen, het is toch een commercieel bedrijf? Geen Wikipedia.

Peter Minkjan

De beweringen van Danny kloppen niet. Allereerst, pagina’s hoeven zeker niet opeens te gaan betalen voor meer dan 15% bereik. Ten tweede, het bereik is in het verleden nooit 100% geweest zoals Danny Mekic laat weten in de uitzending van Vandaag de dag. Daarnaast raad ik bedrijven ten sterkste af om de genoemde tien updates per dag te gaan versturen. Daar zit vrijwel niemand op te wachten maar dat is een andere discussie. Ik zal hieronder proberen uit te leggen waarom de bewering uit de titel niet klopt.
Facebook EdgeRank
Het bereik van pagina’s wordt bepaald door een algoritme genaamd EdgeRank. Om te bepalen welk nieuws relevant genoeg is om vertoond te worden in het nieuwsoverzicht gebruikt Facebook het EdgeRank algoritm. Een gemiddelde Facebook gebruiker heeft 130 vrienden en is van enkele tientallen pagina’s fan. Met de toename in Facebook gebruik zal dit aantal alleen maar stijgen. Dit betekent dus dat er steeds meer content in de vorm van updates, likes, reacties, foto’s, video’s en polls wordt geproduceerd. Om te voorkomen dat gebruikers overladen worden door deze enorme hoeveelheid content heeft Facebook het algoritme EdgeRank bedacht. EdgeRank fungeert als een filter om iedere gebruiker voor hem of haar het meest relevante nieuws te tonen. Dit zal de gebruikerservaring en de doorgebrachte tijd op Facebook ten goede komen. Als je precies wilt weten hoe EdgeRank werkt raad ik je aan om dit artikel te lezen: http://www.likeconomics.nl/2012/09/wat-is-facebook-edgerank-infographic/
Onderzoek naar dalend bereik door aanpassing EdgeRank formule
Facebook pas het EdgeRank formule continu aan en de laatste tijd merkten verschillende pagina’s een dalend bereik. Boze tongen beweerden dat Facebook de EdgeRank formule zou hebben aangepast om zo pagina’s te dwingen om te betalen voor extra bereik. Ik ga liever af op data dan boze tongen en heb voor de pagina’s waar ik beheerder van ben onderzocht of er sprake was van een daling in (organisch) bereik. Voor veel pagina’s was dit niet het geval, voor sommigen wel maar er was geen sprake van een plotselinge dip in organisch bereik of overall dalende trend zoals gesuggereerd werd. Vooral de pagina’s met een actieve en goede contentstrategie merkten weinig tot niks van dalend bereik. Helaas is mijn sample size veel te beperkt om er goede uitspraken over te kunnen doen.
Gelukkig, ben ik niet de enige die onderzocht heeft maar EdgeRankchecker (zie hier hun onderzoek http://edgerankchecker.com/blog/2012/10/facebook-decreases-pages-reach/) bijvoorbeeld ook. Zij merken terecht het volgende op.
Over time we’ve seen Reach slowly decrease as more Pages, and more users, create content. The more content that is posted to the news feed, the less likely your Page’s content will reach your fans. Facebook has also been rumored to provide 80% organic content, and “20% paid content in the form of sponsored stories” for Pages. So, tweaks in EdgeRank can cause fluctuations in metrics for brands on Facebook.
Ook Jon Loomer heeft onderzoek gedaan naar het eventuele dalende bereik (lees http://www.jonloomer.com/2012/10/02/facebook-page-reach-down/

Based on what I’ve found, I have strong suspicions that there have been no major changes to “actual” Reach on average. It seems quite possible that the harm that many are noticing may actually be due to an error in reporting.
But there still isn’t enough data available to make a definitive statement one way or the other.

Daarnaast geeft hij in dit artikel goede tips http://www.jonloomer.com/2012/10/18/your-facebook-fans-dont-care-about-reach/:
“Maybe your Reach is down. The last thing you should do is complain to your Fans about it. Instead, focus on the following:
Let Facebook Insights guide you
Let your Fans guide you
Be interesting and helpful first
Provide specific Page Level data facts to back up your claims.”
Conclusie
Hopelijk geeft dit meer inzage in de werking van EdgeRank en hoe het bereik van pagina’s daardoor wordt beïnvloedt. Er kan sprake zijn van dalend bereik door een aanpassing in EdgeRank maar dit geldt zeker niet voor alle pagina’s (Het is eenvoudig te onderzoeken door de statistieken van jouw pagina’s te downloaden en te analyseren). In ieder geval klopt de suggestie uit de titel van dit artikel dat bedrijven moeten betalen voor volledige functionaliteit van Facebook niet.

Erwin Meester

Wat Peter Minkjan klopt helemaal en is niets aan toe te voegen.
Dit laat maar weer eens zien dat een internet expert nog geen Facebook expert hoeft te zijn!

Daniel

Tuurlijk. Stuur dit bericht nu aan 15 vrienden door om Facebook gratis te houden…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond