Deel dit artikel
-

‘Bedrijven laten kansen machine-to-machine liggen’

Nederlandse bedrijven maken te weinig gebruik van machine-to-machine technieken (M2M). Dat zegt innovatieadviseur Fred Nijland. “Door het gebruik van ICT zijn ondernemingen bestuurbaarder geworden, maar managers weten nog steeds niet hoe hun goederen bewegen.”

Is M2M meer dan een buzzword? En hoe kan het Nederlandse bedrijfsleven ervan profiteren? Emerce stelde vijf vragen aan Fred Nijland, senior adviseur bij Twynstra The Bridge, bureau voor Business Innovation, en voormalig docent E-bussiness aan de Erasmus Universiteit en de Nyenrode Business Universiteit

Een afstandbediening die communiceert met een televisie, is dat een goed voorbeeld van M2M?
“Ik zou zelf niet zo snel met dit voorbeeld komen, maar op zich is dit een heel eenvoudig voorbeeld van wat M2M is: twee apparaten of machines die met elkaar communiceren. Er zijn veel interessantere voorbeelden te bedenken. Meestal gaat het om toepassingen waarbij via sensoren apparaten signalen met elkaar uitwisselen. Als je een dag lang door een stad loopt, kom je wel langs honderd M2M-toepassingen. Langs plekken met detectoren en sensoren. Heel eenvoudig: als je een kantoorgebouw inkomt neemt een sensor waar dat je een draaideur inloopt. Die sensor geeft vervolgens een signaal af waardoor de deur gaat draaien. Een veel gebruikt voorbeeld is een intelligente sensor in de koelkast die ziet dat je met je laatste pak melk bezig bent en daarom een signaal doorgeeft aan je computer, die vervolgens via internet een nieuw pak bestelt.”

Leuke toepassingen, maar waar zit nu het vernieuwende aspect?
“We hebben het nu gehad over eenvoudige toepassingen voor de consument. Op dit moment vind ik vooral draadloze toepassingen die samenwerken met het internet interessant. Daarvoor gebruiken we de term ‘het internet der dingen’. Ik geef toe: ook dat soort toepassingen bestaan al een tijdje. Daarom spreken we ook van een stille revolutie. Internet was in de jaren negentig een hype, bedrijven hadden geweldige ideeën over wat je er mee kon, terwijl M2M eigenlijk al veel langer een stil bestaan leidt. Het was heel lang – en is eigenlijk nog steeds – het domein van techneuten. Directeuren denken dat M2M veel te technisch is. Terwijl bedrijven veel ‘winst’ kunnen halen uit M2M.”

Hoe kunnen bedrijven dan profiteren van M2M?
“Dan moet je vooral denken aan toepassingen in de logistiek en distributie. Aan bedrijven die met detectoren hun voorraden in de gaten houden. Vaak wordt dan gebruik gemaakt van RFID, dat erg in trek is omdat het draadloos is en samenwerkt met het internet. Door de populariteit van RFID is de verwachting dat de technologie snel in prijs gaat dalen waardoor deze interessanter kan worden voor veel bedrijven. Sommige Nederlandse ondernemingen zijn al wel innovatief bezig. Zo weet ik dat het groenteverwerkingsbedrijf Heemskerk samen met KPN en C1000 proeven doet. Ze zijn zelfs bezig met een sensor die de versheid van de groenten in een potje kan bepalen.”

Waarom zijn Nederlandse bedrijven zo voorzichtig bij het introduceren van M2M-toepassingen?
“Dat heeft, zoals ik al eerder zei, onder meer te maken met het technische imago van M2M. Directies van bedrijven zien niet in dat deze technieken besparingen kunnen opleveren, logistieke stromen beter kunnen later verlopen en betere klantcontacten opleveren. Bedrijven zouden eerst moeten nadenken over toepassingen en dan pas over techniek. Ik noem weer een voorbeeld: een kopieermachinebedrijf kan eraan denken om klanten te laten betalen op basis van het aantal kopieën dat een apparaat maakt. Het innovatieve is dat je op basis van de hoeveelheid gebruikt papier de hoogte van de rekening bepaald. RFID-technology ondersteunt het technische proces: de hoeveelheid gebruikt papier wordt geteld en op basis daarvan wordt automatisch een rekening naar het bedrijf dat het apparaat gebruikt gestuurd.
In Amerika zijn bedrijven al verder als het gaat om gebruik van M2M-toepassingen. Nederland is veel afwachtender. En dat is juist voor een land als Nederland schadelijk. Als we innovatiever willen zijn, dan moeten we vooral vernieuwend zijn op gebieden waar we historisch sterk zijn: handel en diensten. Dat zijn juist sectoren waar M2M veel kan opleveren.”



Deel dit bericht

6 Reacties

Thomas Wolters

Geachte heer/ mevrouw, Ik zou graag in contact komen met de heer Nijland, aangezien ik als productmarketeer M2M bij KPN Mobile ook duidelijke ideeen heb over hoe deze markt verder ontwikkeld kan worden. Kunt u mij zijn emailadres geven? Met vriendelijke groet, Thomas WoltersProductmarketeer M2MBusiness Line Business MarketKPN Mobile

GJ

Ik zou huiveren om deze consultant in dienst te nemen als ik op zoek was naar innovatie in M2M. Ten eerste om dat de kennis niet op orde is. Eén van de grootste logistieke M2M specialisten ter wereld bevindt zich in Veghel (www.Vanderlande Industries.com) en houdt zich al jaren bezig met M2M. Dan het voorbeeld van het afrekenen op basis van het aantal kopieen. Dat gebeurt ook al jaren. Leveranciers van de professionele printers en drukpersen verkopen vooral apparatuur op transactie (per afdruk) basis. De printers communiceren deze statistieken vaak zelf naar de leverancier. Elke M2M toepassing kenmerkt zich door een multidisciplinaire aanpak. Als je daarin effectief wilt zijn moet je out-of-the-box willen en kunnen denken. Het categoriseren in de term M2M is daarom een slecht idee.

M

Kan ik iemand die denkt dat een van de eigenschappen van RFID is dat deze techniek 'samenwerkt' met Internet wel serieus nemen?  Het lijkt me triviaal dat een sensor afgelezen moet worden door een of ander apparaat en dat deze meetgegevens verwerkt moeten worden. Dat je op basis van wat je meet beslissingen kan nemen (of acties kan uitvoeren) en dat je dat hele proces kan automatiseren is ook niks nieuws. Er is ook geen groot genie voor nodig om te bedenken dat het handig kan zijn je data via het internet te versturen. In mijn ogen is het verhaal van Fred Nijland een opsomming van gemeenplaatsen, met hier en daar een verhoogde klok-en-klepel coëfficient.

Jay

Wellicht is het zo dat bedrijven dit wel vaker doen maar dit niet doen onder de noemer van de zoveelste buzzword M2M. Het hierboven voorbeeld van het afrekenen op basis van het aantal kopieen in de printermarkt voor 's werelds grootse printerleveracier alsook het gebruik van diezelfde technieken om support te automatiseren heeft overigens een nogal grote maar weinig bekende zowel zakelijk als R&D oorsprong in Nederland 🙂

Eric Heersink-I-Real Business Solutions

Consultants zijn leuk, maar hier worden weer enkele ouwe koeien erbij gehaald in de vorm van het pak melk dat via de koelkast besteld wordt. Ook de print- en kopieerindustrie lijkt een intessante toepassing volgens de heer Nijland. Dan wordt er ook nog eens verwezen naar zaken waar Nederland traditioneel goed in is, de handel en de diensten. Zeker is daar een aanmerkelijke markt voor M2M toepassingen. De heer Nijland mist niet de kern van de zaak als het gaat om M2M en RFID-technology, echter als het gaat om mobiele toepassingen via mobiele datacommunicatie hebben is Nederland in de sector Water- en Rioolbeheer erg ver en zou daar de focus eens op moeten richten. Ons Oppervlaktewaterbeheer wordt al deels gemonitord en bestuurd via GPRS, WIFI en VPN technieken en Internet. Hier is M2M al jaren ingeburgerd en ook nog via de traditionele middelen.

Luuk N

Interessant artikel! Wat mij opvalt is dat in dit artikel uit 2005 al oplossingen als internet of things en automatisch nieuw product bestellen in supermarkt door sensor in koelkast worden genoemd. Wat ik mij afvraag is waarom 12 jaar later IoT nog steeds ‘upcoming’ is en zo’n sensor in de koelkast in weinig huishoudens te vinden is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond