Deel dit artikel
-

‘Bedrijven serieuzer met Second Life’

De hype rondom Second Life is voorbij. De fase van experimenteren ook. Bedrijven kijken nu serieuzer naar virtuele werelden.

Dat stelt EPN, dat vorig jaar als eerste in Nederland serieus onderzoek deed naar Second Life. EPN is een stichting die onderzoek doet naar de invloed van ICT op de maatschappij.

Het EPN-onderzoek bracht Second Life onder de aandacht van veel Nederlandse media en droeg mede bij aan de hype. De hype zakte in nadat begin dit jaar de eerste cijfers over het actieve gebruik van Second Life werden gepubliceerd.

Het voorbijgaan van de hype, geeft ruimte voor een meer genuanceerde benadering van Second Life en andere virtuele werelden, lijkt EPN te redeneren. "Wij juichen toe dat bedrijven en instellingen vanuit een eerste enigszins ongerichte experimenteerfase in toenemende mate serieuze onderzoeken en projecten opzetten," aldus EPN. "Dat doen deze partijen om de zakelijke en communicatieve mogelijkheden van virtuele werelden te ontdekken en toe te passen."

Om deze ‘serieuze benadering' te ondersteunen, richtte EPN dit voorjaar samen met vier universiteiten het Platform Virtuele Werelden op. Het is een platform dat de kennis over virtuele werelden en driedimensionale interfaces wil bevorderen. Bedrijven die deelnemen aan het platform zijn ING, ABN Amro en Philips. Vandaag is de site die bij het platform hoort gelanceerd.

EPN noemt een aantal voorbeelden van partijen die serieus bezig zijn met virtuele werelden. De Haagse Hogeschool gaat bijvoorbeeld met TNO en Microsoft een demo ontwikkelen over ‘werken in virtuele werelden." Philips onderzoekt ‘collaborative design'-toepassingen. En Zoetermeer is in overleg met verschillende bedrijven in de stad om te kijken hoe zij een ‘plek kunnen krijgen' in het virtuele Zoetermeer. Ook onderzoekt Zoetermeer welke overheidsdiensten kunnen worden aangeboden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Erick

Er wordt door bedrijven nog teveel de nadruk gelegd op 'presence' en niet op 'traffic', waar volgens mij de meeste aandacht zou moeten liggen. Grote, onhandig vormgegeven paviljoens bouwen met een statisch karakter, waar geen avatar langskomt en geen personeel aanwezig is, leidt tot niets! De ontwerp- en bouwwedstrijd van BPF Bouwinvest is de meest nuttige en doelgerichte activiteit die ik tot nu toe van een Nederlandse onderneming heb gezien. Meer experimenteren, meer interactiviteit en creativiteit leiden tot beter inzicht en echt bruikbare resultaten.

Joke Bruis

Geldkraan dicht voor Second LifeDe virtuele strandtent van Den Haag in Second Life wordt niet meer bijgehouden. De gemeente besloot na het overwaaien van de hype rond het internetspel geen geld meer te investeren in het project. http://www.ad.nl/denhaag/stad/2211747/Geldkraan_dicht_voor_Second_Life.html

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond