Deel dit artikel
-

Beleggers onkundig over technologie en media

Huwelijken tussen technologie en contentbedrijven zitten er niet meer in volgens KPN, Telegraaf en RTL. Maar tot kleine beleggers is deze boodschap nog niet doorgedrongen.

Een stelling tijdens de 29e Dag van de Belegger afgelopen vrijdag in de Rai: "In de toekomst zullen we meer content- en technologiebedrijven die elkaar zullen overnemen."

Klinkt goed, moet het publiek hebben gedacht: niet minder dan 85 procent van de zaal was het eens met deze stelling. De kleine belegger ziet de TMT-sector (telecom, media en technologie) graag als één geheel en in elke sector slaat voortdurend de gong van overnames. Door veel kennis worden ze niet gestoord in hun jacht op rijkdom.

‘Voorsprong nooit uit technologie’

Ze werden door de panelleden hard met de neus op de feiten anno 2007 gedrukt.

Marcel Smits, financieel bestuurder van KPN: "Zo’n overname lijkt me niet verstandig. Ik denk dat als wij een bedrijf als bijvoorbeeld Telegraaf Media zouden overnemen dit de waarde van ons aandeel bepaald geen goed zou doen."

Marianne Zwagerman, Directeur Digitale Media van Telegraaf Media Groep zie niets in zo’n overname of een eigen overname van een telecom- en/of IT-bedrijf: "We bewegen ons voor het betrekken van technologie liever op een open markt waarop we kunnen switchen als de prijs of kwaliteit niet bevalt, dan gebonden te zijn aan één interne leverancier van alle technologie. Onze voorsprong zal nooit uit technologie komen."

Frank Eijken, commercieel directeur van RTL Nederland, ziet evenmin heil in de combinatie: "je ziet juist dat KPN zich terugtrekt uit content. En het beste voorbeeld is de afstoting door Telefonica van hét Europese contentbedrijf, Endemol."

De aangekondigde Michiel Buitelaar van Endemol, die KPN verliet als vastenetchef om later voor John de Mol te gaan werken, was er niet om dat te beamen.

Innovatie koesteren

Toch is het grootste succes in de internetmarkt juist een symbiose van een ‘passie voor techniek én een passie voor content’. Zo schetste Vincent Everts in de paneldiscussie de kracht van marktleider Google: "De beurskoers van de aanwezige bedrijven hier plus nog tien mediabedrijven past in die van Google."

Met koele cijfers zette hij tijdens op de Beleggersdag, op gematigde toon, de aanval in op RTL en TMG: dat het tv-kijken stagneert op gemiddeld 3 uur per dag en kranten gemiddeld een klein half uur per dag de aandacht trekken. Volgens Everts ligt de toekomst van deze ondernemingen in het opkopen van kleine innovatieve initiatieven zonder deze dood te knuffelen.

TMG en RTL zien het niet zo zwaar in. Zwagerman exploiteert al meer dan honderd websites en bewandelt met het onderdeel Exploratie vele nieuwe wegen waaronder tv-productie. Het bereik van papier stijgt dankzij Spits
nog steeds ondanks sombere geluiden over het vlaggenschip.

Eijken ziet met RTL ook een wolkenloze digitale hemel voor zich: "We gaan een fantastische toekomst tegemoet met televisie, internet en tv. We bereiken al 6 miljoen huishoudens vaak en langdurig. De 30-seconden spot floreert nog."

Maar hij moest toegeven dat RTL worstelt met het verkrijgen van een toppositie op internet. Everts ziet het voor RTL op dit moment somberder in dan voor Telegraaf die met Habbo, Sugababes en GeenStijl volgens hem vooraanstaande online posities inneemt.

Zwagerman beaamde dit, uiteraard: "RTL hanteert nog, wat ik noem, het WC Eend-model. Wij zijn met onze bedrijven veel minder van één mediumtype afhankelijk."

Adverteerders blijven achter

Dat het met crossmedia niet goed loopt, wijt Eijken niettemin aan adverteerders die ermee achterblijven. De consument vindt hij geen probleem, te meer daar men die ‘gewoon’ moet volgen. Zwagerman legt het probleem van gebrekkige crossmedia vooral bij "… partijen ertussen die geen belang hebben bij integratie."

Smits: "We bevinden ons in net zo’n worsteling als Telegraaf en RTL. De toekomst kennen we niet, maar we gaan die zo snel mogelijk tegemoet. Met internetbellen loopt Nederland daardoor weer ruim voorop. Maar je kunt niet tegelijk al je bakens verzetten. Het blijft balanceren."

Beeld: Peter Olsthoorn

Deel dit bericht

2 Reacties

Rick

In tegenstelling tot wat het intro suggereert krijg ik uit dit artikel toch het beeld dat de 'kleine belegger' beter dan traditionele IT- en media-spelers begrijpt dat nieuwe media een synergie is tussen content en technologie i.p.v. een combo waarvan een van beide als simpele commodity wordt beschouwt. Iets wat ik overigens volkomen onderschrijf. Alleen is wel duidelijk dat je daarvoor niet bij de traditionele media en IT spelers moet zijn.  Als ze bij de spelers als Google, die gewoon de advertentiemarkt aan het inpikken zijn een quote als die van Marianne Zwagerman lezen liggen ze in een deuk. Tegen de tijd dat je de technologie op de open markt kunt aanschaffen loop je alweer twee stappen achter. Kortom, het enige waar beleggers de plank mis slaan is in hun optimisme dat aan de hardleersheid van oude media op enige termijn een eind komt…

Jan De Vries

"We bewegen ons voor het betrekken van technologie liever op een open markt waarop we kunnen switchen als de prijs of kwaliteit niet bevalt, dan gebonden te zijn aan ??n interne leverancier van alle technologie. Onze voorsprong zal nooit uit technologie komen." Dergelijke opmerking zal ook niet echt positief uitpakken voor de koers…. hoe is het mogelijk dat een media bedrijf een dergelijke opmerking kan doen. Als er ook maar 1 reden is hoe een bedrijf als TMG succesvol kan zijn is het wel innovatie en techniek voorrang geven. De historie gaat zich weer herhalen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond