Belgische mobiele markt krimpt
De Belgische mobiele markt is voor het tweede achtereenvolgende kwartaal gekrompen, waarbij de omzet uit diensten in het tweede kwartaal met 0,7 procent op jaarbasis daalde. Dit werd gecompenseerd door een sterke groei van de breedbandinkomsten, waardoor de totale markt in het tweede kwartaal op jaarbasis met 2,9 procent groeide tot bijna 1,8 miljard euro, aldus onderzoek van Telecompaper.
De groei van het aantal mobiele klanten was nog steeds sterk in het afgelopen kwartaal, met naar schatting 362.000 nieuwe aansluitingen, volgens het net gepubliceerde rapport, Belgian Total Communications market Q2 2024. De hevige concurrentie en promotionele activiteiten in de aanloop naar de komst van de nieuwe vierde operator Digi later dit jaar hebben de prijzen echter onder druk gehouden, terwijl consumenten ook voorzichtig zijn met hun uitgaven vanwege de inflatie.
De operators aanbieders weinig ruimte om de mobiele prijzen aan te passen, maar voerden het afgelopen jaar wel jaarlijkse prijsverhogingen door voor vaste diensten, gebaseerd op de inflatie. Hierdoor stegen de breedbandinkomsten op jaarbasis met bijna 11 procent tot meer dan 525 miljoen euro in het tweede kwartaal.
Het aantal breedbandaansluitingen steeg in dezelfde periode met slechts 2 procent, maar het aandeel glasvezellijnen groeit. Het aantal klanten groeide in het tweede kwartaal naar meer dan een half miljoen in België en is nu goed voor bijna 10 procent van alle breedbandaansluitingen op de markt.
De groei van glasvezel ging vooral ten koste van DSL, dat in het tweede kwartaal daalde tot minder dan 2 miljoen aansluitingen. De cijfers voor breedband via de kabel zijn het afgelopen jaar grotendeels gelijk gebleven, waarbij Telenet marktaandeel inleverde terwijl Orange klanten won. Proximus blijft marktleider op de breedbandmarkt met bijna 43 procent van alle aansluitingen, terwijl het aandeel van Telenet is gedaald tot 32,5 procent en Orange/Voo iets meer dan 19 procent van de markt in handen hebben. Dan blijft er iets meer dan 5 procent van de breedbandmarkt over voor de overige aanbieder.
Telecompaper verwacht dat de omzetgroei binnenkort zal vertragen, omdat de inflatie in België is gedaald ten opzichte van de pieken in 2022. Dit wordt onderstreept door de meer gematigde jaarlijkse prijsstijging door Telenet van 3,5 procent in juni van dit jaar, bijna de helft van de stijging een jaar eerder. Hierdoor zal het voor Telenet lastig worden om terug te keren naar omzetgroei, aangezien het nu al moeite heeft om klanten te behouden in het licht van de toegenomen concurrentie van glasvezel.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond