Deel dit artikel
-

Benzinepompen geen goede afhaalpunten

Het bedrijf Kiala is druk doende in Nederland een landelijk netwerk op te bouwen van afhaalpunten. Daar kunnen consumenten pakjes van postorderbedrijven afhalen of retourzenden die zijn besteld via internet, televisie of catalogus. Ruim 60 van dergelijke punten draaien al in Zeeland en de Randstad. Tot september komen daar nog eens 340 bij, zo is onlangs bekendgemaakt. Benzinepompen langs drukke snelwegen laat het bedrijf links liggen. Foutje?

Wehkamp is voorzichtig. Paul Nijhof, directeur Operations, wil de Kialapunten vooralsnog alleen gebruiken voor retourzendingen. Pas als dat goed gaat, kunnen klanten van het postorderbedrijf daar ook pakjes ophalen. "Onze ervaring is dat consumenten thuis wel willen wachten op de bezorger met zijn pakje, maar dat niet willen doen als er een pakje retour moet," zegt Nijhof die verwacht dat op de langere termijn ongeveer 10 procent van de zendingen/retouren via de afhaal/retourpunten zal kunnen verlopen.

Het postorderbedrijf verstuurt jaarlijks 8 miljoen pakjes naar 1,6 miljoen klanten en krijgt er weer 2 miljoen terug. Volgens Nijhof komen bestellingen voor ongeveer 30 procent via internet binnen. Dit zal doorgroeien naar 35 procent aan het einde van dit jaar.

De afhaalpunten zijn en worden gevestigd in benzinestations in de wijk en in kleine buurtwinkels als tabakszaken en bloemenwinkels. Een sticker op de deur laat zien dat er een Kialapunt is gevestigd. De punten komen niet in grote supermarkten of in de grote benzinestations langs de snelweg. Dat is opmerkelijk. Frank Jahn, country manager Kiala Benelux: "In België bestaat ons netwerk uit 300 punten. Dagelijks worden circa 7.000 pakjes via de punten afgehaald en 2000 retour gezonden. Dat is dus zo'n 25 pakjes per afhaalpunt per dag. We hebben geleerd dat mensen hun pakjes het liefst willen afhalen op een plek in de buurt waar ze wonen. Bovendien zien ze graag dat hun pakjes worden afgegeven door mensen die ze kennen. Daarom bevinden de punten zich in kleine winkels en niet in AH-supermarkten. Bovendien zou het te veel inspanning vergen om alle medewerkers van een grote supermarkt te instrueren. Een andere ervaring is dat onbemande afhaalpunten niet goed scoren. Daar zijn we dus mee gestopt. In al onze afhaal/retourpunten is personeel aanwezig."

Behalve genoemd postorderbedrijf maken in Nederland van het netwerk ook bedrijven gebruik als Otto, Yves Rocher, Conrad, Proxis.nl en Large.nl. Neckermann heeft laten weten dat ze het kanaal eventueel willen gebruiken als alle punten in september zijn geopend en er een 100 procent landelijke dekking is. Retourpakjes worden dagelijks bij de punten opgehaald door een vrachtwagen die de retourzendingen van de alle deelnemende bedrijven naar een centraal distributiepunt brengt. Daarna gaan de pakjes terug naar de afzonderlijke bedrijven. Het netwerk is in het buitenland al operationeel in Frankrijk. Afhaalpunten in Duitsland en UK mogen in de nabije toekomst worden verwacht. De financiers van Kiala zijn dan ook onder meer TPG, La Poste, West Deutsches Landesbank en verzekeringsmaatschappij Alliance.

Deel dit bericht

8 Reacties

Sjoerd

Het lijkt er op dat return on logistics een beetje vorm gaat krijgen, vooral door de partijen die meedoen. Belangrijk is dat het netwerk een Europese dekking gaat krijgen. Voorlopig geeft de site bij het opvragen van ophaalpunten foutmeldingen, helaas zie je te vaak dat wellicht de achterkant (logistieke gedeelte)goed werkt maar de voorkant behoeft nog aandacht, dit is echter wel de kennismaking met het bedrijf. Dus snel fouten verbeteren en van start met in principe een heel goed initiatief.

A.Treur Jr.

Aardig maar tank je elke dag? Ligt dat respectievelijke tankstation op de route? Heel vaak neen. Dus. Waarom geen samenwerking met Albert Heijn. Met ruim 800 outlets? Keuze's keuze's keuze's……

Sebastiaan

Goed initiatief. Ik hoop dat Kiala een landelijke dekking krijgt. Daarnaast heb ik mijn twijfels over de professionaliteit van de organisatie. Als ik de teksten op de website bestudeer krijg ik echter een raar gevoel. Volgens mij is de zinsopbouw verzonnen onder genot van een brabants-biertje? Lees mee: Uw pakketten zijn geleverd in 24 of 48 uur, in een winkel met lange openingsuren, dicht bij uw thuis of bij uw werk. In 24 zijn uw pakketten geleverd in een winkel met flexibele openingsuren, dichtbij u thuis of uw werk. Vallen de uren van het postkantoor niet goed mee? Het geheel, zonder extra kosten ten opzichte van een klassieke postlevering! U haalt uw pakket af in een oogopslag! Doe uw boodschappen terwijl u uw pakket afhaalt en bespaar zo kostbare tijd!

Patrick Muller

"Alle Kiala Punten hebben ruime openingsuren: sommige zijn om 5h 's morgens al geopend, andere sluiten niet voor 23h." "… via een vaste telefoon, mobiel, email, wat u het beste uitkomt! We zullen dat gebruiken om u te inoformeren over de beschikaarheid van uw pakket. Makkelijk, niet waar. " en mijn persoonlijke favoriet: "Hebt u geen vaste uren? Kiala ook niet!" Wellicht is de schrijfstijl met opzet zo Homeshopping-esque? Verder klinkt het me wel als een goed initiatief, overigens.

Sebastiaan

Kan de redactie van Emerce op veldonderzoek gaan? Na 14 dagen hebben wij als e-business bedrijf nog geen reactie op ons informatieverzoek. Bestaat Kiala wel?

Sebastiaan

Inmiddels een leuke reactie gehad (maar nog geen informatie over meedoen): Dank voor je reactie op het artikel over Kiala (www.EMERCE.nl) van gisteren.Je opmerking over het woord gebruik is mijnsziens terecht en zal ookinderdaad binnenkort worden aangepast. Kiala is van oorsprong een Belgischbedrijf, derhalve worden er nogal wat Belgische woorden en termen gebruiktdie in Nederland niet echt voorkomen. Het Brabants biertje is wat dat betrefteerder een Belgisch biertje. Hoe dan ook, wij zullen hard werken aan het verbeteren van de website als ookhet uitrollen van een landelijk netwerk in Nederland (conform de 3500 puntenin Frankrijk en bijna 300 punten in Belgie).

Ramon van Harten

Ik ben wel blij dat Kiaka is uit gevonden. Ik bestel een DVD via http://www.proxis.be, en ik kan het gewoon kopen in Nederland in de winkel. Zelf ben ik Vlaming en ik vind het plezant dat je het hier in de winkel het artikel uit België gewoon kunt betalen in de winkel net of het hier ook gewoon verkrijgbaar is. Ik hoop dat dit voor altijd blijft bestaan!

rien

Zijn bij mij ook in de winkel geweest ,had wel intresse totdat ik de vergoeding onder ogen kreeg.
Daar kom ik mijn bed niet voor uit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond