Deel dit artikel
-

“Bertelsmann wil Bol verkopen aan Amazon”

Update Het Duitse mediaconcern Bertelsmann wil Bol verkopen aan marktleider Amazon. Dat stelt het Duitse Manager-Magazine op gezag van "goed geïnformeerde bronnen". De nieuwe CEO van Bertelsmann, Günter Thielen, zou af willen van de verliesgevende online boeken- en CD-winkel.

Bertelsmann Duitsland wil niet inhoudelijk reageren op de berichten . Eind juli meldde Emerce al dat Thielen Bol.com niet meer voort zou willen zetten en mogelijk alle vestigingen ervan zou sluiten.

"Thielen heeft al eerder gezegd zich te willen concentreren op de core-business van de e-commerce divisie, de DirectGroup", aldus Daniel Ropers, managing director van Bol.com in Nederland, tegen Emerce. "Dat betekent vooral aandacht voor de boekenclubs en niet e-commerce. Maar dat wil niet zeggen dat er al gepraat wordt met Amazon, laat staan dat er snel een overname aan komt." Ropers verwacht binnenkort meer duidelijkheid wanneer Bertelsmann een evaluatie van zijn strategie heeft afgerond.

Bol is alleen in Nederland en (onder een andere naam) in Zweden en Finland marktleider. De vestigingen in Denemarken en Noorwegen werden overigens vorig jaar gesloten. In de overige landen waar het actief is lijkt het de strijd met Amazon te verliezen. Pikant detail is dat de oude CEO van Bertelsmann, Thomas Middelhoff, in het verleden serieuze gesprekken voerde met zijn collega Jeff Bezos om Amazon over te nemen. The Wall Street Journal schreef maandag dat Amazon inderdaad een logische koper zou zijn van Bol, maar dat er nog uitgebreid over de details van een eventuele overname moet worden gesproken.

Bol boekte vorig jaar een verlies van dertig miljoen euro op een omzet van 90 miljoen euro. Ook de joint-venture met de Amerikaanse boekhandel Barnes & Noble, Barnesandnoble.com – waar Bertelsmann een belang van 35,2 procent in heeft – zou het bedrijf willen beëindigen. De nieuwe chef van e-commerce divisie DirectGroup, Ewald Walgenbach, heeft als opdracht de online activiteiten winstgevend te maken door hen te beperken tot internetversies van de talloze Bertelsmann-boekenclubs, die ook zaken als CD's en DVD's verkopen. In ons land maakt ECI deel uit van Bertelsmann. Die clubs zijn volgens The Wall Street Journal goed voor 90 procent van de omzet van 3,8 miljard euro die de DirectGroup in 2001 boekte.

Ropers van Bol.com in Nederland, zei eerder tegenover Emerce voor zijn eigen Bol-afdeling "binnen één à twee jaar" winst te verwachten. Het lijkt er echter op dat de nieuwe Bertelsmann-chef Thielen daar niet op wil wachten. Waar voorganger Middelhoff tientallen miljoen euro's investeerde in internetactiviteiten en onder meer de Amerikaanse online muziekverkoper CDnow en uitwisseldienst Napster kocht, heeft Thielen veel bescheidener plannen met internet. Daartoe moet de DirectGroup fors worden uitgekleed.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan Bolder

"Bol boekte vorig jaar een verlies van dertig miljoen euro op een omzet van 90 miljoen euro." Dat is een derde van de omzet, hoe krijgen ze dat voor elkaar ? Dus iedere bestelling van * 100,- kost hun * 35,-? Ik ben benieuwd hoe dit nu weer afloopt.

R. de Bruin

Bovenstaande reactie van Jan kan ik onderschrijven. Maar wat mij nog meer heeft verbaasd is de reactie van Daniel Roopers. Iedereen binnen de markt weet dat Bol in Nederland vorig jaar een verlies heeft geleden van 3 mln euro bij een omzet van 9 mln euro. Toch blijft Roopers maar roepen dat hij winst gaat maken, terwijl ons geen berichten over een reorganisatie en ontslagen bij Bol hebben bereikt. Bij gelijkblijvende marges en kostenniveau houdt dit in dat Bol tenminste 400% omzetgroei moet halen om break-even te halen. Dat lijkt mij op korte termijn niet haalbaar. Tevens lijkt mij de blijvende ontkenning van Roopers over de overname door Amazon niet reëel, zeker gezien de bevesting van Bol Duitsland. Amazon heeft naar mening een goede koop aan Bol en wordt hiermee in een keer verder op de kaart gezet in een aantal landen waar ze zelf niet erg succesvol is geweest (o.a. Nederland en Duitsland). Ongetwijfeld zullen de Amerikanen grondig schoon schip maken en wel op korte termijn zwarte cijfers schrijven, zoals ze dat in Amerika al hebben gedaan. Daniel adviseer ik eens lekker op vakantie te gaan om in te zien dat positief denken alleen onvoldoende is in deze tijd. Ik waardeer enorm zijn inzet en de betekenis van Bol in het beginstadium, waarbij zijn bijnaam "Emiel Ratelband van de e-commerce" hem tekort doet. Ga gewoon weer lekker in de consultancy werken na de overname, zou mijn advies zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond