Deel dit artikel
-

‘Bespaar stroom op digitale buitenreclame’

Het is niet verantwoord om digitale buitenreclame 24×7 voluit te laten draaien in een tijd van energieschaarste. Een gemeenteraadslid in Düsseldorf roept branche en politiek op over het onderwerp na te denken.

Andreas Schröder van de partij CDU zet het onderwerp via nationale televisie op de agenda. Het actualiteitsprogramma Tagesschau onderzocht welke feiten achter zijn oproep zitten.

In Duitsland, zo blijkt, is ongeveer een derde van de digitale buitenreclameborden digitaal. Dat houdt in: voorzien van een LED-scherm, gevoed met netstroom en via internet verbonden met een adserver. Die zorgt ervoor dat adverteerders op grond van een set variabelen reclameruimte inkopen. Dat zijn bijvoorbeeld: locatie, tijdstip van de dag, seizoen en hudige weersomstandigheid.

Uit onderzoek (PDF) blijkt, dat driekwart van de gemeenten van plan de outdoorborden te moderniseren. Vernieuwing staat niet per definitie gelijk aan digitalisering, maar een digitaal bord levert netto wel meer op. Vaak staat ze op drukke publieke locaties zoals OV- en winkelcentra en luchthavens.

Een voorzichtige schatting leert dat de digitale outdoor reclameborden in heel Duitsland samen zo’n 113.000 MWh elektriciteit verbruik per jaar. Dat is hetzelfde als wat 40.000 tweepersoonshuishoudens nuttigen en wat 28 windturbines genereren.

Schröder van het CDU stelt dat exploitanten op zijn minst de outdoor billboards kunnen dimmen in de avond en in het diepst van de nacht wellicht helemaal uitzetten. De exploitanten zelf willen niet reageren in de uitzending, maar stellen in een geschreven reactie dat ze hun elektriciteit groen inkopen.

In Zweden werden digitale abri’s afgelopen zomer gebruikt om de inwoners van Stockholm wekelijkse te informeren over de actuele CO2-uitstoot van hun land. Hiertoe sloegen twee start-ups uit de data- en analyticshoek de handen ineen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond