Deel dit artikel
-

Betaalsysteem Ideal in augustus

Het gezamenlijke elektronische betaalsysteem van de Nederlandse banken – Ideal – wordt officieel in augustus gelanceerd. “Dat is niet later dan gepland,” zo verzekert een woordvoerder van de Rabobank, mede-initiatiefnemer van Ideal. Aanvankelijk was de lancering voorzien voor medio 2005.

Met Ideal kunnen online klanten betalen via de betaaldiensten van hun eigen bank en in hun vertrouwde betaalomgeving blijven. Bij de aankoop kunnen klanten kiezen tussen een bank of credit card betaling. Iedere bank zal de eigen naam in combinatie met ‘Ideal’ gebruiken, zoals ‘Postbank Ideal’ of ‘Rabobank Ideal’. De naam is overigens een Engelse vertaling van het Nederlandse ‘Ik handel’.

Ideal werd vorig jaar november gepresenteerd op het eNederland Congres in Zeist. Inmiddels doen alle grote banken – Rabo, ING en ABN Amro – mee.  “We hebben altijd zomer 2005 als streefdatum genoemd,” zegt een woordvoerder van de Rabobank op de vraag of het project enige vertraging heeft opgelopen.

De nieuwe betaalstandaard moet een einde maken aan de wildgroei van betalingsmethoden op internet. Betaalsystemen als Way2Pay van ING, E-Wallet van ABN Amro en Tootz van de Postbank zullen verdwijnen. Overigens ondersteunt Ideal alleen reguliere betalingen. Voor microbetalingen wordt mogelijk een alternatief ontwikkeld, zij het mogelijk niet in gezamenlijk verband.

Deel dit bericht

28 Reacties

Marcel Vissers

Nog twee dagen en dan is het augustus, tot op heden heb ik nog niets van mijn (ABN AMRO) Bank vernomen….. Wanneer is er meer bekent?

Anders Floor

Goede vraag, en niemand die het weet. Er is vorige week voor de zoveelste keer een site gelanceerd – http://www.ideal-betalen.nl – waar opnieuw nul komma nul nieuws op staat. Geen suggestie m.b.t. de invoerdatum, en opnieuw geen hint over de kosten. Bijzonder ergelijk voor internetwinkeliers die al maanden aanhikken tegen de keuze voor een betaalmethode. Enfin, de Rabobank heeft het over "naar verwachting in september", dus het zal wel oktober of november worden.

Howard

Kostenplaatje zoals gehoord:Inschrijvingskosten 295,- euro eenmalig.Maandelijkse kosten 125,- euroKosten per overschrijving 0,50 euro Kortom, wederom onbetaalbaar voor de kleinere internetwinkelier.Het was brol en het blijft brol. Blijft Paypal dan tot in de eeuwigheid het enige betaalbare alternatief ?!

Rene

@Howard, Waarom zou Paypal betaalbaarder zijn? Volgens de site van paypal zijn de kosten per transactie: 2.9% + €0.35. Dat is bij transacties vanaf € 5,18 duurder dan de € 0,50 van iDeal. En als je de vaste maandelijkse kosten bedoelt… tsja, een winkelier die €125/maand onbetaalbaar vindt is wel érg klein. Het lijkt mij juist wel prettig dat er geen percentage van de transactie in de prijsstructuur zit. Dat is namelijk volstrekt onredelijk: een transactie is kwa verwerking niet duurder voor de bank naarmate het bedrag hoger is. De bitjes met de waarde 0 zijn even duur als de bitjes met de waarde 1 🙂

Marcel Vissers

Nou, als dat inderdaad de kosten zullen zijn kunnen ze een echte invoer wel vergeten… Inderdaad onbetaalbaar voor kleinere internetwinkels. Belachelijk hoge maandkosten en de overschrijvingskosten mogen ze ook gerust halveren. Als ze normaal doen zal het wel een grote vlucht nemen maar op deze manier dus niet.

A Overhaart

Als Ideal op de markt komt en het wordt zoals zij aangeven dan kunnen zij een rechtzaak verwachten! Het is namelijk pure diefstal van een door mij ontwikeld concept wat ordinair lijkt te zijn nagemaakt.

Johan Pietersen

@Marcel Vissers: Ik sluit me aan bij Rene. Als 125 euro voor een volledig geautomatiseerd betalingssysteem teveel is dan kun je je winkeltje beter opheffen. Je moet niet geavanceerde betalingssystemen willen maar dat wel voor een dubbeltje op de eerste rang! Ben je nou een serieuze ondernemer? @A. Overhaart. Mooie claim, maar kom eens met een onderbouwing??!!

Howard

@rene:Paypal-kosten kunnen inderdaad ook erg oplopen maar zoals gezegd voor een kleiner internetbedrijf is dat vaak toch aanzienlijk goedkoper als dat je vast zit aan vaste maandelijkse kosten. Buiten dat is het internationaal en Ideal niet. Voor mij persoonlijk zou het iets zijn om erbij te hebben om welwillend te zijn naar Nederlandse klanten ofschoon ik net zo lief heb dat die gewoon een bankoverschrijving doen.Vele kleintjes maken volgens mij ook nog altijd een heleboel grote…(www.wheeloftime.nl)

nick

Ik vraag me af wanneer mensen gaan inzien dat transacties ook gewoon geld kosten. In andere landen betalen particulieren ook geld bij elke transactie die ze doen en hier klagen winkeliers dat ze moeten betalen…Banken kunnen ook niet gratis werken.

Marcel

Beste Rene, Johan en Nick, Leuk jullie opmerking. Jullie werken dus bij een Bank, iDEAL, hebben een grote webwinkel of zijn zelf geen ondernemer…. Wij zijn geen klein bedrijfje en kunnen de kosten echt wel dragen maar vinden het belachelijk dat er systemen zijn die de kosten van banken verlagen en dat zij door het gemis van inkomsten op andere vlakken de ondernemers die de internethandel willen doen toenemen de rekening presenteren. Let wel, wij willen deze betaaloptie gráág aan onze klanten aanbieden omdat het volgens mij een goede stap voorwaarts is. Maar nu Way2Pay en de Wallie zijn mislukt, iets waarin wij ook hadden deelgenomen, moet men eerst eens zorgen dat er meer mensen gebruik gaan maken van iDEAL voordat we weer een systeem ter ziele kunnen dragen. Ongeveer 2 weken geleden heb ik navraag gedaan bij de ABN AMRO over de status van iDEAL en ik kreeg te horen dat ik een van de eerste was die hun hiervoor benaderde. Ik bedoel maar……

Howard

Natuurlijk moeten banken ook verdienen, de vraag is meer hoe…Volgens mij zijn ze vanoudsher een dienstverlenende instelling en verdienen zij hun centen om met mijn geld te beleggen en andere winstgevende zaken te doen. Gezien de winstcijfers lukt dat de meesten aardig en ik zie niet waarom een systeem als Ideal 125,00 euro aan vaste kosten moet opleveren. Waarom moet iemand die misschien 200x per jaar gebruik maakt van evenveel vaste kosten betalen als iemand die er misschien duizenden keren per jaar gebruik van maakt. Leg me eens uit waarom ik op een zakelijke rekening allerlei kosten moet betalen voor exact dezelfde transacties als via een particuliere rekening ? Omdat er in het systeem het woordje 'zakelijk' ipv. 'particulier' staat ?Om even ontopic te blijven; waarom niet een concurerend percentage over ieder transactiebedrag dat via Ideal wordt uitgevoerd ? Lijkt me ten eerste eerlijker tav. high en low volume e-tailers en ten tweede verdien je dan uiteindelijk aanzienlijk meer. Dat hebben ze bij Paypal en consorten goed begrepen.

Erik

Helemaal eens met Nick! En als aanvulling:Dit is voor webwinkel nog altijd beduidend goedkoper dan creditcards, van A(mex) tot V(isa). En 'zekerder', betaald is betaald zonder dat de klant geld kan terugclaimen via de creditcard-maatschappij. (Is bij goede webwinkels sowieso haast nooit nodig, maar toch…). Dus met abonnement op iDeal kun je, als je je hoofdzakelijk op NL markt richt, op termijn grotendeels/helemaal afstappen van creditcards. Besparing honderden euro per maand aan abonnementen! Begin daarvoor zal dan wel zijn dat je aan de klanten het betalen met iDeal ietsje goedkoper aanbiedt dan creditcard, op die manier kompenseer je ze voor het iets grotere risico dat ze lopen..

DJ

De onderlinge afspraken tussen de diverse banken heeft ertoe geleid dat er een timewindow is waarbinnen Ideal gelaunched wordt. Dit is tussen 1 en 30 september 2005; transactiekosten zullen naar alle waarschijnlijkheid tussen de 0,60-0,80 euro zijn per transactie, alhoewel men bij de vier banken (ING, Postbank, ABN-AMRO, Rabobank) kan gaan shoppen voor de beste transactieprijs; Let wel dat het hier gaat om een gegarandeerde betaling en niet storneerbaar, zoals bijvoorbeeld bij creditcard of automatische incasso, en dat mag best wat waard zijn;

Johan Pietersen

@DJ: Met name dat laatste, een gegarandeerde betaling, is in mijn ogen héél wat waard! Hiermee sluit je je debiteuren risico volledig uit, en dat voor die luizige 125 euro! Kom op mensen, pak de rekenmachine er maar bij en reken uit wat dat je oplevert. Moet je je debiteurenrisico maar eens gaan verzekeren via andere gangbare partijen als Atradius ofzo! Ben je een veelvoud kwijt!

Wil

@Johan en @DJ: waarom denken jullie dat klanten niet door hebben dat zij het volledige risico van levering van de juiste spullen hebben? Zodra de Consumentenbond wordt bestookt met klachten over een malafide webshop zul je zien dat de banken het onderspit zullen delven en het risico weer fijn bij de winkelier gaan leggen. Ik kan mij iets herinneren dat Blokker om die reden in het verleden is afgestapt van betalingen via Credit Cards?

Erik

Oneens met Wil.Als er malafide shops optreden zullen de banken met twee zaken reageren:a) Shop dreigen met royeren (en misschien voor dit ene geval consument schadeloos stellen…)b) Blijven benadrukken dat KLANT de keus heeft. Bij beetje serieuze webwinkel zal zowel iDeal als creditcard mogelijk zijn, en is als het goed is creditcard iets duurder. (–> Doorgeven van iDeal kostenvoordeel aan consument). En dan is het eigen keuze: goedkoop maar met ietsje meer klantenrisico of duurder maar dan risico doorgesluisd naar creditcardmaatschappij, en daar betaal je dan ook voor. Nix miz mee toch?

MarcelG

Garantie op betaling heb je wel, maar de klant kan het volgends mij toch binnen een maand terug laten boeken, wegen de wet koop op afstand.Net als bij credit cars.125 Euri is idd veel. Zeker in het begin zal het weining gebruikt worden, dus voordat je die kosten terug hebt….Maar het is een begin, het wordt hoog tijd dat de drempel voor betalen op internet verlaagd wordt, en het is de eerste keer dat er 3 banken meedoen (postbank en ing vind ik 1 bank).Waar blijft Fortis?

Wil

@Erik: het staat mij bij dat de credit card maatschappijen in hun contracten opnemen dat de klant geen hogere prijs mag betalen als hij met credit card betaalt. Logisch ook want dan zouden credit card maatschappijen een stuk minder omzetten als de klant dubbel betaald (en voor de card en bij de aankopen) en de winkelier niets.Bovendien zie ik niet in waarom in in mijn winkel ook nog eens de mogelijkheid zou opnemen om met credit card te betalen als ik Ideal heb allemaal extra administratie- en andere kosten.

Jodokus

Met alle respect maar alle speculaties over prijzen zijn niet meer dan dat want ik kan nog nergens een site vinden bij de grootbanken waarop zij hun tarieven hebben gepubliceerd. Ik heb me niet helemaal verdiept in het iDeal-gebeuren maar wat iedereen wel een beetje lijkt te vergeten is dat dit weliswaar door de banken wordt neergezet maar dat het een zeer dringend verzoek was van m.n. Thusiwinkel.org aan de banken om met een standaard betaalproduct te komen voor de E-commerce transacties. Tsja en voor niets gaat de zon op. Voordelen lijken inderdaad de garantie, de controle die de shop heeft over de meegegeven transactie-informatie, de vooruitbetaling etc.. M.i. wordt hier toch een heel eind tegemoet gekomen aan de wensen van een groot aantal Web-winkeliers. Ik heb niet helemaal inzicht in de precieze kosten van de huidige betaalmethodes, maar als ik hoor dat CreditCards de winkelier gemiddels 2,5% kosten en accepten toch ook al gauw een paar dubbeltjes (ex. pstzegel, follow-up etc.), en je met iDeal een gegarandeerde vooruitbetaling hebt, dan zou ik eerlijk gezegd een prijs van rond de euro nog helemaal zo gek niet vinden. Blijft natuurljik ook nog de vraag of de consument gebruik gaat maken van een vooruitbetaalmethode, daar waar je als alternatief rembours, acceptgiro of creditcard hebt.

Erik

@Wil:"het staat mij bij dat de credit card maatschappijen in hun contracten opnemen dat de klant geen hogere prijs mag betalen als hij met credit card betaalt".Dat is correct en wordt zeer, zeer ruim overtreden. In buitenland nog meer dan in Nederland. Lijkt me deels terecht: als ik de kosten die de klant heeft (enkele tientjes per jaar voor goedkopere kaarten) vergelijk met de 2.5-3% op ELKE AANKOOP die de leverancier betaalt dan is het voor een leverancier toch erg erg duur. Inderdaad, als je iDeal biedt als leverancier en je mikt vooral op Nederland dan zul je creditcard misschien helemaal droppen. Mik je ook op buitenland dan zul je 'm moeten handhaven. En de extra kosten kun je dan ook nog eens mooi vermommen als 'kosten voor internationale orders', ook voor NL creditcard-klanten ;-) @MarcelG: Terugboeken wegens wet koop op afstand kan bij mijn weten inderdaad maar daarbij is de BANK geen partij. Je hebt wettelijk recht om de webwinkel te sommeren het geld terug te storten en produkt terug te nemen. Juist bij een ontevreden klant (en misschien ook malafide winkel) is dat toch bepaald minder zekerheid voor de klant dan creditcard of storneren…. Ergo conclusio: duidelijke marktmogelijkheden van iDeal, zowel beter voor webwinkel (–> meer gegarandeerd) en, bij juiste prijsstelling, ook voor consument…

HvH

Ben paar maanden geleden bij de ABN AMRO geweest hiervoor. Ze wisten me niet veel te vertellen, behalve dan dat ze je alleen zouden toelaten tot iDeal als je minimaal een jaar een rekening bij hen had. Dus shoppen voor de kosten wordt dan uitgesloten.

R

Het is nu september, weet iemand of iDEAL in augustus gelanceerd is zoals in dit artikel gezegd wordt, ik heb niets meer van Rabo of de andere banken gehoord. Emerce, kunnen jullie niet een journalist op de banken afsturen om dit uit te zoeken? Ik gok dat ze het niet voor eind october live zullen krijgen.

Manolito van de Wouw

Alle verhalen gelezen wil ik een reactie plaatsen. Onze webwinkel gebruikt de betaalmethodes vooruitbetaling, rembours en afhalen. Veel mensen betalen vooruit, maar sommigen betalen rembours, ook omdat het sneller gaat. De kosten van Ideal zijn niet te hoog, maar voor veel webwinkels, vooral de kleine webwinkels is € 125,00 per maand te veel geld, omdat wij ook webwinkels ontwikkelen weten wij wat de meeste webwinkels voor budget hebben. Dat budget is vaak zo laag dat € 75,00 per maand voor het huren van een webwinkel al te duur is. Een bedrag van € 125,00 per maand voor Ideal is nog hoger en alleen voor de betalingen, dus lijkt het mij veel te duur en gericht op de grote webwinkels. Op deze manier krijg je niet het grote publiek, al is de vraag of de kleine webwinkels rendabel genoeg zijn om investeringen te doen, het installeren en updaten van software is duur. Daarom is het begrijpelijk dat veel mensen klagen over de hoge maandelijkse kosten van Ideal maar ook dat banken hoge kosten berekenen voor Ideal. Het systeem zou in de zomer klaar zijn, maar het werd augustus en nu is het september. Het lijkt erop dat het een aantal maanden kan duren voor het systeem functioneel is, ook erop lettende dat er veel te doen is, het informeren van gebruikers en klanten, het installeren van webwinkels en laten wij hier ook op de veiligheid van het systeem letten. Het komt voor dat met spy ware toegang tot internet bankieren bij consumenten verleend wordt tot criminelen, er zijn verhalen van banken die de verantwoordelijkheid hiervan bij de klant leggen. Dit kan niet. Als systemen niet veilig zijn, dienen ze niet aangeboden te worden of dienen mensen waarbij dit gebeurt schadeloos gesteld te worden. Het zou ook niet mogelijk kunnen zijn dat betalingen die gedaan worden via Ideal gestorneerd zouden kunnen worden door klanten. Dat het een transactie op afstand is, heeft er niets mee te maken. Maak je geld over met internet bankieren dan kun je het ook niet terug boeken. Het advies aan de banken is om meerdere pakketten te maken, afhankelijk van het aantal betalingen dat wordt gedaan en inzichtelijk te maken wat de kosten voor het onderhoud zijn. Als het goed opgezet wordt, zijn er niet veel updates nodig en kunnen de kosten laag zijn.  Net zoals velen hier wachten wij af waarmee wij straks verrast worden, want wij wachten er op en zullen meteen met Ideal gaan werken en onze klanten de betaalmethode gaan aanbieden, als ze het niet te duur vinden.   

Jos Beuman

Wij staan te popelen om Ideal in gebruik te nemen maar ik hoor maar niks…………

Michael

11 september, alleen een nieuwsbrief van de Rabobank, met een korte uitleg, maar verder nog niets. In de reactie las ik dat paypal kosten snel uit de hand kunnen lopen…als je een paypal commissie van €125,00 hebt betaald, dan ben je ook zeker van dat je hier een flinke omzet tegenover hebt staan.Bij Ideal kan dit bijvoorbeeld 0 zijn. Tegelijk moet je volgens de speculaties ook €295,00 euro startkosten betalen. Dat is dus een kostenplaatje van €1795,00 per jaar.  Hiervoor ben je dan ook alleen maar Ideal aanbieder en heb je verder niets. Dan zijn er nog de bijkomende kosten, van bijna 1 euro?!Mijn webshop biedt onder andere producten van 6,50.De winstmarge op 1 spel is zo laag dat met deze kosten daar ook nog eens geld op toegelegd wordt! Fijn al die debiteuren zekerheid… ik denk dat mensen alleen maar langer nadenken of ze daadwerkelijk iets gaan bestellen via mijn website. Ik heb zelf een zakelijke rekening bij de Rabobank, en deze adviseerde mij om Ideal wel te instaleren in een pakket samen met de Internet kassa. Ik ben benieuwd of ik de stap ga maken voor deze investering, ik denk dat ik niet genoeg rendement zal genereren via Ideal om er van te kunnen profiteren.

Dave van Soer

Wij verzorgen de fulfilment voor middelgrotere webshops en doen in vele gevallen ook de financiele afhandeling voor deze shops; uit ervaring weet ik dat veel mensen kiezen voor de oude vertrouwde eenmalige incasso als betaalmethode…Veel Nederlandse consumenten zijn hier blijkbaar aan gewend en onze klant heeft geen last van telkens wisselende betaalmethoden van de diverse banken (wallet etc.) met bijhorende kosten.IDeal wat mij betreft NoDeal 

Olivier B

Half augustus de nodige zaken online ingevuld voor Ideal maar er komt geen enkel geluid terug. Dit is inderdaad een leuke kluif voor een journalist. Go get them!

smoker

Ideal zal in mijn ogen de volgende flop worden na wallie en way to pay. Ik heb een twintigtal sites draaien en garandeer u dat de Nederlandse prijzen diefstal is. Het kan ( legaal) goedkoper als je de weg weet.In sommige gevallen mag je zelfs niet eens de service zoals betalen GRATIS verstrekken i.v.m. wetgevingen. Je bent dus afhankelijk van het eigen speurwerk om alternatieven te zoeken. Zoals hier al eerder de naam genoemd zal PayPal het in mij ogen gaan winnen om meerdere redenen. Wereldwijd, lagere kosten in totaal en binnen PayPal meerder opties voor de klant. Je gaat toch geen maandelijkse fee betalen als je een kleinere ondernemer bent?Buiten dat is juist die kleinere ondernemer die misschien voor de smeuigheid op het net zorgdraagd. De grote zullen geen probleem hebben met deze kosten, maar daar is het niet ALLEEN voor bedoeld!De ervaring bij onze shops is dat met name Nederlanders gemakkelijker via de bank betalen. In de rest van de wereld is de zaak net even anders. En kom nu niet aan met: je zal wel een kleine ondernemer zijn, want dat slaat nergens op. Het gaat er om dat de banken allemaal een grote mond hebben en de kleine MKB ers zo graag willen helpen? Niet dus.Ik heb nog wel een leuk nieuwtje: Binnenkort komt er een grote speler bij die veel betaal opties via de software misschien wel ECHT betaalbaar maakt !! Ik zou dus maar even de kat uit de boom kijken als ik u allen was. die prijzen MOETEN naar beneden en dat zal gebeuren, want de Nederlandse banken zijn echt niet heilig. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond