Deel dit artikel
-

Beurs murw na WOL?

Gisteren was het zover: de eerste notering van WOL. De climax van wekenlange discussies. Wat een spanning en sensatie! Vermakelijk is het om te zien hoe de politiek zich er mee bemoeit. Kok plaatste deze week (een strategisch moment) een opmerking over de kosten van internet die omlaag moeten en andere politici zoeken de publiciteit met hun meningen over de gekte rond WOL.

Gelden er in de Nieuwe Economie andere waarderingsgrondslagen dan omzet, kosten en winst? Job Franken vindt van wel. Het zal steeds meer gaan om immateriele activa.

Schaamteloos vind ik dit, want uit een vorige week gepubliceerd onderzoek blijkt dat slechts een minderheid van de kamerleden daadwerkelijk gebruik maakt van e-mail. Zoals vaker het geval spreekt Den Haag voor haar beurt en zoals wellicht vaker het geval doet ze dat zonder enige kennis van zaken. Helaas zijn we dit inmiddels wel gewend en zeker als het gaat over ICT. Dus eerst leren mailen, dan meepraten.

De waardering van Internetbedrijven is uiteindelijk waar het om gaat. Normaal gesproken worden bedrijven gewaardeerd op basis van omzet, kosten en winst. Deze waarderingsgrondslagen zijn eigenlijk al tijden niet meer toereikend. Al jaren discussi�ren specialisten over de rol van immateri�le activa binnen de jaarrekening. Wat is bijvoorbeeld een merk waard? Haal de erfenis aan merkwaarden van Coca Cola weg en er blijft een frisdrankenproducent over met een wereldwijd distributienetwerk. Aardig, maar ongetwijfeld tegen een lagere waardering dan als het merk ook wordt gewaardeerd.

De nieuwe economie houdt in dat er in het maatschappelijk en economisch verkeer zaken compleet anders werken dan in de oude economie. Met de opkomst van de nieuwe economie worden dus ook de waarderingsgrondslagen voor bedrijven anders. Dit proces voltrekt zich schoksgewijs en daar worden nogal wat mensen een beetje zenuwachtig van. Begrijpelijk, maar helaas vaak gebaseerd op net te weinig inzicht en kennis en dus inhoudelijk niet voldoende onderbouwd. De maatschappij moet nog wennen aan de veranderingen en zoals het dan gaat krijgt diegene die het hardste schreeuwt gelijk.

Terug naar de beurs. Het is te verwachten dat de komende tijd een aantal Nederlandse Internetbedrijven een notering aan de beurs krijgt. De gekte rond WOL is voor deze bedrijven een mooie case. Ze kunnen leren van gemaakte fouten en er hun voordeel mee doen. Wellicht dat beleggers meer betalen voor Internetaandelen dan de feitelijke waarde van vandaag. Dat heet risico. Maar volgens de theorie van de transparante markten zijn toekomstige ontwikkelingen altijd al verwerkt in de koersen van vandaag. Het inschatten van reikwijdte van die ontwikkelingen is een lastige klus en alle discussie rond WOL geeft aan dat veel mensen daar moeite mee hebben. Maar het zou toch te gek zijn als we deze ontwikkeling zouden ontkennen alleen maar omdat we hem niet kunnen kwantificeren!

Ik ben er dan ook zeker van dat de Internet-beursintroducties na WOL succesvol zullen zijn. Want de ontwikkelingen zijn niet te ontkennen, zelfs niet door opportunistische politici. Ik zou dan ook graag willen weten hoeveel onder hen stiekem hebben ingeschreven.

Deel dit bericht

3 Reacties

Martijn van Osch

Beste Job, Je zegt dat met de opkomst van de nieuwe economie ook de waarderingsgrondslagen voor bedrijven anders worden. Ik denk echter dat deze stelling niet juist is. De enorm hoge bedragen die bedrijven als WOL momenteel binnen weten te slepen door een beursgang zijn enkel en alleen te verklaren door de potentiele winst die dergelijke bedrijven in de toekomst kunnen gaan behalen. Deze potentiele winst is gigantisch doordat men zich richt op een enorme markt: "iedere Internet-gebruiker is een potentiele klant". Uitspraken als "Iedere abonnee van WOL is 12000 dollar waard" vind ik dan ook grote onzin. Het is niet zo dat de abonnees van WOL dergelijke bedragen waard zijn, maar dat WOL als bedrijf zijnde in potentie wel een enorme waarde heeft. Of ze dit ook werkelijk waar zullen maken is echter nog de vraag. Martijn van Osch E-consultant

G van Hooff

Waar tegenwoordig vaak een beursgang als doel op zich gesteld wordt, is (hopelijk) vaak nog de doelstelling om kapitaal te verschaffen zodat nieuwe financieringen gedaan kunnen worden. Het is bij elke beursgang dus de vraag wat de achterliggende motivatie is. Wellicht een aardig artikeltje uit het financieel dagblad van 22 maart 2000 dat een andere kijk op Nina – WOL geeft. G van Hooff {World Online zakt weg; http://www.fd.nl/nieuws/vandaag/artikel/index.asp?ID=62427 }  

Eric Groennou

Dat ik stellig van mening ben dat de beursgang van WOL voor menig onervaren belegger de mispoes van het jaar gaat worden, is niet relevant. Wat ik wel betreur is het (mogelijk) negatieve effect wat dit kan hebben op het vertrouwen in het beleggen in dergelijke bedrijven in de nabije toekomst. Of nieuwe bedrijven hun voordeel kunnen doen met deze gang van zaken, blijft voor mij vooralsnog een vraag. De tendens op dit moment is al, dat beleggers langzamerhand weer op Koninklijke Olie en Egon terug gaan vallen. Geen stimulans voor de ICT bedrijven. Zo pietluttig als de reclamecode-comissie kan doen over een tv-reclame over snoepjes die PeterJan Rens doet, zo makkelijk laat men WOL omgaan met het spaargeld van anderen. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. En wat als er nog helemaal geen resultaten behaald zijn? Op het pakje sigaretten moet staan dat het gevaarlijk is voor de gezondheid, drinken moet met mate, gokken moet je gezellig houden en beleggen moet een zakelijk, open en vooral duidelijk karakter blijven houden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond