Deel dit artikel
-

Beursgang UPS toont belang e-fulfillment

De beursgang van United Parcel Service leverde woensdag een recordbedrag op van bijna 5,5 miljard dollar. Aankopen via Internet geeft de markt voor verzendbedrijven een grote impuls.

Fulfillment is het sleutelwoord voor geslaagde Internettransacties. Het succes van elke webwinkel staat of valt met de leverantie van de bestelde goederen. Voor de Internetleveranties heeft UPS een speciale website waar bedrijven verschillende softwaretools kunnen downloaden.

Levering van Internetbestellingen heeft de concurrentie op markt voor verzending flink aangescherpt. Bedrijven proberen elkaar de loef af te steken met nieuwe services. Toen US Postal Service , concurrent van UPS, twee weken geleden bekend maakte online zegels te leveren voor retourzendingen van Internetbestellingen was dat op de Amerikaanse televisie primetime-nieuws.

Volgens de Washington Post citeert UPS in haar prospectus een studie van Zona, waarin gesteld wordt dat 55% van de goederen die in de kerstperiode van 1998 online besteld zijn, door UPS zijn afgeleverd.

UPS is wereldwijd een van de grootste leveranciers van pakketpost met een omzet van bijna 25 miljard dollar. Inmiddels zijn ook in Nederland de bruine busjes een bekend verschijnsel in het straatbeeld.

Volgens onderzoek van Forrester Research onder 40 vice-presidenten van webbedrijven zal het volume van hun verzendingen volgend jaar sterk toenemen. Overwegende verwachting is een groei van 200%. Eenderde van de ondervraagden voorziet zelfs een groei van 800%. Een groot deel van de geïnterviewden zei problemen te hebben met het voldoen van online orders. Vooral buitenlandse bestellingen leverden problemen op. Vaak bieden online orderformulieren onvoldoende ruimte voor adresgegevens.

Volgens analisten is de Europese markt nog niet verdeeld. Marktleider is momenteel het Nederlandse TNT , een conglomeraat waartoe ook PTT Post behoort. TNT opereert met ruim 50.000 werknemers in 200 landen. In 1997 werd een omzet behaald van meer dan 15 miljard gulden. 'Internet biedt voor ons vele mogelijkheden,' aldus woordvoerder Debbie de Wagenaar, 'Momenteel houden we voor grote klanten proeven voor oplossingen op het gebied van e-commerce en experimenteren we met home shoppingcenters.'

Met de beursgang van UPS zegt De Wagenaar heel content te zijn: 'Het is op de Europese markt geen echte tegenspeler, daar is hun netwerk te klein voor. Maar het is goed als bedrijven in de branche naar de beurs gaan. Hun bedrijfsvoering is dan transparant, en dat schept duidelijkheid zowel bij concurrende bedrijven, aandeelhouders als de consument. Een beursgang van Deutsche Post bijvoorbeeld, die voor volgend jaar staat gepland, zou ik eveneens toejuichen. In Europa zijn wij op dit moment het enig beursgenoteerde postale bedrijf.'
JvG

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen Buis

Wat opvallend blijft aan deze markt is dat zo veel activiteiten nog alleen op Amerika zijn gericht. UPS is een kleine speler in Europa en het opbouwen van een fijnmazig netwerk in Europa is tot nu toe niet gelukt en zelfs het uitbesteden hiervan aan concurrenten lukt niet. De webtools die ze aanbieden zijn voor een groot deel gericht op de Amerikaanse markt en ze lijken nauwelijks te beseffen dat er buiten Amerika ook nog Internet bestaat.Wellicht kunnen ze het geld van de beursgang gebruiken om TNT te kopen en hierdoor hun invloed in Europa uit te breiden. Zou Debbie de Wagenaar daar ook content mee zijn ? Jeroen BuisShipItSmarter.com 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond