Deel dit artikel
-

Beurskoersvoorspeller wint opnieuw pitchwedstrijd

SNTMNT, dat beurkoerzen voorspelt op basis van social media, heeft IPAN’s pitchwedstrijd voor Nederlandse startups gewonnen. Tweede werd Klout-rivaal Peerreach.

Vincent van Leeuwen, medeoprichter van SNTMNT, had volgens zowel de jury als het publiek bij de IPAN-bijeenkomst eerder deze week in Amsterdam de beste pitch van de tien deelnemende startups. SNTMNT heeft een algoritme ontwikkeld dat de ontwikkeling van de beurskoers van beursgenoteerde ondernemingen voorspelt op basis van tweets en andere online berichten. De startup won vorig jaar ook al de Amsterdam Startup Weekend Innovation Award.

SNTMNT trackt niet alleen tweets maar brengt ook berichten van Facebook, blogs en online nieuwsmedia in kaart. “We kunnen hierdoor zeker 10 minuten eerder zijn met het filteren van relevant nieuws voor de beurskoers dan gerenommeerde mediabedrijven,” vertelde Van Leeuwen. De berichten worden volgens hem automatisch gelabeld met een sentiment, met verschillende gradaties van positief tot negatief. Dat gebeurt op basis van allerlei sets met trefwoorden. “We verrijken dat met scores over de autoriteit van de bron en het bereik van het bericht. Zo weten we of er goed naar een bericht zal worden geluisterd. Vervolgens bepalen we op basis van ons systeem, dat zelflerend is, wat er vervolgens zal gebeuren met de koers.”

Tool voor grote spelers
SNTMNT
heeft het eerste prototype van zijn systeem intern draaien en wist bij tests al in 61 procent van de gevallen een goede voorspelling over de beurskoers te geven. De oprichters willen nu zelf gaan beleggen met hun systeem. Ze overwegen aansluiting te zoeken bij hedgefunds. Gebruikers van SNTMNT moeten wel zelf genoeg verstand hebben van beleggen om aan de adviezen wat te hebben. “In de juiste handen is het een tool waarmee je veel geld zou kunnen verdienen. Maar wij zijn zelf niet zulke beleggers. We willen het dan ook bij de grote spelers op dit gebied neerleggen.”

Volgens Van Leeuwen is de beurskoers via Twitter niet al te gemakkelijk door kwaadwillenden te manipuleren. “Je moet dan zoveel goed gelezen berichten weten te sturen, dat kan gewoon niet.” De slogan van de startup is ‘het is bijna net als voorkennis’. “Of je wordt heel erg rijk of je gaat de cel in”, stelde Jort Kelder die de IPAN-avond presenteerde. Maar volgens Van Leeuwen overtreedt hij geen regels met het interpreteren van openbare berichten. “Meerdere partijen zijn al met iets soortgelijks bezig.” Het team van SNTMNT bestaat naast Van Leeuwen, werkzaam bij GamiFly, ook uit developers en machine learningexperts die werken bij onder meer Luyfel en Advanza.

Transparanter dan Klout
Runner-up werd Peerreach, dat zich net als SNMNT bezighoudt met het analyseren van social media-berichten. De startup is volgens oprichter Nico Schoonderwoerd een beter alternatief voor Klout.com, dat gebruikers een score geeft op basis van hun populariteit op Twitter. “Klout ondervindt steeds meer weerstand op dat de manier waarop de site de score bepaalt niet transparant is. Wij laten bezoekers wel zien hoe het cijfer tot stand komt. We kunnen aantonen dat we beter zijn.” Peerreach heeft al een onderzoek gedaan waarbij ondervraagden zowel de scores over personen van Klout als Peerreach zagen. Bij 75 procent van de scores werd die van laatstgenoemde als beste beoordeeld.

Schoonderwoerd: “Social influential marketing wordt steeds belangrijker. Wij geven antwoord op de vraag welke mensen voor welke onderwerpen het meest invloedrijk zijn.” Peerreach geeft geen totaalscore weer, maar komt met scores binnen bepaald segmenten waar de persoon op basis van zijn berichten op is ingedeeld, bijvoorbeeld nummer 39 bij de bloggers en tegelijkertijd 126 onder journalisten. “We bepalen wie er opinieleider is op welk gebied.” Dat is belangrijk omdat bedrijven zich steeds vaker willen richten op invloedrijke personen op social media, voor bijvoorbeeld het weggeven van gratis producten om te testen.

De Klout-score wordt volgens Schoonderwoerd op allerlei manieren gemanipuleerd. Enige vorm van manipulatie is bij Peerreach ook mogelijk. “Maar de methodologie die wij gebruiken is alleen op positieve wijze te beïnvloeden’. “Je moet echt kwaliteit toevoegen om je score te verhogen.” Schoonderwoerd runt naast zijn werk aan Peerreach ook de site Twirus.nl die de Nederlandse Twitterwereld in kaart brengt.

De andere pitchende startups waren Friendtipper, Ideedock, Remotely.tv, Toogethr, Crowdale, Sindo en Peerby. Deze waren geselecteerd door Oscar Kneppers’ Rockstart, dat midden in de selectie van startups zit voor zijn eerste ronde als accelerator. De jury van IPAN’s Pitch Event bestond uit angelinvestor Jan Albert Jager, Heleen van Oord (Peak Capital) en Joris van Heukelom (ex-Sanoma).

Foto: Vinoth Chandar (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond