Deel dit artikel
-

Bevelander Internet failliet verklaard

Bevelander.com, de holdingmaatschappij van ondernemer Martijn Bevelander, is afgelopen dinsdag failliet verklaard. Het bedrijf deed in internetdiensten zoals domein- en serverhosting en het verkopen van inbelaccounts. Bevelander zinspeelt wel op een doorstart. Bij het bedrijf werkten, inclusief Bevelander zelf, nog acht mensen.

De curator gaat nu onderzoeken hoeveel schuld er achterblijft. Hij heeft tot nu toe alleen een gesprek gehad met Bevelander. "Ik heb nu dus nog geen evenwichtig verhaal. Zijn lezing is dat er tegenslagen waren". Er is wel gesproken over een doorstart, maar hoe die tot stand zou moeten komen, is nu onduidelijk.

Martijn Bevelander gold als schoolvoorbeeld van een jonge ondernemer in de Nieuwe Economie die het gat in de markt van het internet ontdekt had; in de opgang naar de hype mocht hij dat meerdere malen op televisie komen vertellen.

Vorig jaar januari kwam hij nog in het nieuws toen hij zich opwierp als potentieel redder van DDS, dat toen in crisis verkeerde. Ook werd hij bekend als enfant terrible van de Nederlandse internet-industrie. Meerdere malen werd hij beschuldigd van het kapen van domeinnamen.

In 2000 nam hij letterlijk webpagina's over van concurrent Wirehub. Het magazine Smallzine betaalde Bevelander in 2000 met gelijke munt terug door Martijnbevelander.com te registreren. Hierop ondernam Bevelander juridische stappen. Bevelander in de Telegraaf van juni 1999: "Dagobert Duck is mijn voorbeeld en de enige stripfiguur die ik ken. Op school riep ik al dat ik wereldberoemd, rijk en succesvol zal worden."

Deel dit bericht

37 Reacties

Stefan de Winter

Meestal als ik lees dat er een bedrijf ondergaat dan vindt ik dat zonde. In het geval van Martijn Bevelander heb ik een heerlijk gevoel van rechtvaardigheid. Het was toch onverkropbaar dat iemand met zo'n grote mond en zo weinig eigen ideeen het ver zou schoppen? Gelukkig komt alles uiteindelijk toch goed! Afgezien van de crediteuren die benadeeld worden en de mensen die hun baan verliezen kan ik hier de humor wel van inzien. Ik ken het bedrijf van dichtbij en het verbaast me niet.

Jan Sellis

Helemaal terecht. Ik kende dhr Bevelander vooral van het kapen van domeinnamen. Een zielig spelletje wat voor heel wat frustraties zorgde bij mede ondernemers. Ik kan me nog goed de arrogantie herinneren waarmee dit gebeurde. Ik ben blij met dit faillisement, geheel terecht. p.szelf domeinen kapen, en als iemand anders dat doet een rechtzaak? pfff, over kinderachtig gesproken.

Vincent de Winter

O dear… Wat zijn we weer gezellig. "Ik kende de heer Bevelander (eind quote)" Sorry heren maar als ik als ondernemer iets moest verzinnen om zo nu en dan eens even in het nieuws te komen zou ik dit ook doen. Misschien in iets mindere maten maar wel zo iets. Je moet mijn inziens wel heel erg kortzichtig zijn als dit je reactie is. Laten we wel wezen, er zijn dus banen verloren gegaan van mensen die naar ik denk iedere dag met plezier naar hun werk gingen en er ook nog wel goed betaald werden. Misschien moet je eerst daar eens over nadenken voor je een reactie geeft die naar alle waarschijnlijkheid niet echt wel doordacht is.

Pim van Pelt

Ook ik sta niet te kijken van de teloorgang van dit bedrijf. Destijds waren enkele werknemers betrokken bij vuile spelletjes inzake DDoS aanvallen, het bezigen van extreem provocerende hostnames zoals 'screw.you.guys.im.going-home.nl' en 'fuck.you.cuz.ill.packet.you.off.before.im.going-home.nl'. Deze mensen werden bij Bevelander de vrije loop gelaten, en desgevraagd kwam Meneer Bevelander met een bijzonder laf commentaar: dat diegenen binnen zijn bedrijf waar het over gingen dit echt niet zouden doen en dat de aangevallenen er bovendien 'er zeker zelf wel om gevraagd hebben'. Mag je die wekenlange 60 megabit aanval richting TU/Eindhoven en Chello Nederland wel mee verklaren. Nou Martijn: Houdoe en bedankt olé, olé!

Richard

Eind goed al goed! Ik heb regelmatig met deze mensen in de clinch gelegen wat betreft simpele (dringende) support vragen. Ik kreeg geen reactie, ook niet na herinneren en ook niet via hun geavanceerde "web support ticket system". Alleen door heel hard te klagen werd je uiteindelijk morrend geholpen. De kwesties wat betreft dubbele facturen versturen, onterechte incasso's innen en domein naam varianten kapen daar nog allemaal buiten gelaten. De opmerking op Webwereld vandaag "ik ben de zoon van een accountant, dus ik heb geprobeerd de boel zo netjes mogelijk achter te laten" is de zoveelste warme deken over een administratieve chaos.

Kars Veling

Hoe kan het zijn dat als zo iemand zo weinig te melden heeft gehad (volgens reacties) zoveel -serieuze- media aandacht heeft gekregen? (Zie ook webwereld.nl) Citaat: "…gold als schoolvoorbeeld van een jonge ondernemer in de Nieuwe Economie …" Dan denk ik: hoe kunnen de journalisten (lees:media) alles zo verkeerd ingeschatten? Als niet alles bonafide is geweest, dan zou de media mbv wat onderzoek daar toch direct doorheen moeten prikken? Dus: of er is niet onderzocht, of het valt allemaal wel mee, of er is wel onderzocht maar de media denkt niet zelf na en leest alleen maar de reclame-praatjes? Anyway, jammer dat er een bedrijf problemen heeft. Jammer voor de medewerkers en de schuldeisers. Misschien ook jammer voor Martijn Bevelander. Ik ken hem niet.

Jan Sellis

Vincent de Winter> Als jij 'om in het nieuws te komen' ook domeinnamen gaat kapen zegt dat meer over jou en je kennis van de markt dan over mijn reactie. Tuurlijk ging ik het personeel niet (trouwens, er waren er weinig meer over). Het bedrijf zelf kwam wel vaker slecht in het nieuws, lees maar eens reacties over de service. Dit in combinatie met een arrogante ondernemer zegt genoeg. I rest my case.

Meindert van Duijvenbode

Ik heb me altijd gruwelijk geërgerd aan het complete blaatverhaal van deze semi ondernemer. Ongelooflijk dat journalisten in dit verhaal zijn getrapt. Gelukkig is de periode voorbij dat degene die het hardst schreeuwde volgens de media het beste bedrijf had. En nu zijn de crediteuren aan de beurt. Martijn heeft het merendeel van de site verhuisd naar {megaprovider.nl; http://www.megaprovider.nl } (eigendom van megaprovider BV in Haarlem). Een van de eigenaren is {2Face; http://www.2face.nl } Holding BV, waarvan – je raadt het al – mijnheer Bevelander enig aandeelhouder is! Ik hoop dat de curator door dit truukje heenprikt en het zaakje tot op de bodem uitzoekt, want het zou belachelijk zijn als deze nietsnut het volgende faillisement ingaat en hiermee opnieuw talloze crediteuren benadeelt.

misjel

Bevelander failliet: eind goed al goed. En mijnheer Bevelander: aub niet doorstarten, gewoon terug naar school een vak leren.

Bert Catsburg

"Hoogmoed komt voor de val"… Ik weet het, kinderachtig commentaar, maar ik erger me zo onderhand dood aan die 'blaters' in de 'Nieuwe Economie'. Als al die gasten nou eens niet zo hoog van de toren blazen en iets meer op winstgroei letten zou er niets aan de hand zijn.

Rik

Quote: 'Hoe kan het zijn dat als zo iemand zo weinig te melden heeft gehad (volgens reacties) zoveel -serieuze- media aandacht heeft gekregen? (Zie ook webwereld.nl) Citaat: "…gold als schoolvoorbeeld van een jonge ondernemer in de Nieuwe Economie …"' Alle media-aandacht verscheen alleen tijdens de grote hype waarbij elke personal homepage direct een beursgang kreeg en de miljoenen je om de oren vlogen. De laatste tijd hebben we weinig van Beef gehoord, behalve de nieuwtjes op de eigen homepage. Ik ben er in elk geval niet treurig om, en als iemand daar problemen mee heeft so be it.

gp

Gezeik ten top! Ondernemer of niet, slim, stom, goed- of kwaadwillig… pfff, het interesseert me allemaal geen fuck wie Matthijs Bevelander is. Ik ken hem niet, maar als de business maar doet waar IK voor betaal! Punt uit! Uit eigen ervaring draaien de sites al jaren op volle toeren zonder mankementen. Zelfs het ticketsysteem werkt (althans bij mij) zonder problemen. Support doet wat ik vraag want daar betaal ik voor. Dus, wat kan mij het nu schelen wie daar op de troon zit; ook al was het Pim Fortuyn 😉

Vincent de Winter

Beste Jan, Ik, Vincent de Winter, zal je even een voorbeeld geven van hoe wij (lees: voormalig startup) in het nieuws kwamen. Wij hadden als taak als kleine onderneming veel 'buzz' te creeëren op het internet aangezien we ons zelf zagen als de nieuwe Nederlandse juridische site. Wat we overigens in bezoekersaantallen ook ruimschoots waren. Wat wij deden was de gehele Nederlandse wetging op het Internet plaatsen en daar hoefde men niet voor te betallen. Ok, even de opmerking voor zijn "Hoe verdien je hier dan in godsnaam geld aan" juist dat was ook de fout uiteindelijk. Echter het was wel de manier om in het nieuws te komen bij veel mensen. Dit alles tot groot ongenoegen van de grote uitgevers. In de tijd dat jongens als Martijn begonnen was het niet verkeerd om in het nieuws te komen. Vuurwerk heeft ook zijn ludieke acties gehad, en nog veel meer bedrijven. Of het netjes is, nee misschien niet maar als het gaat om geld verdienen en de geldschieters tevreden te houden dan zal ik het zeker niet nalaten. PS: Overigens, toen wij over de kop gingen, en dat zal ik niet onder stoelen of banken schuiven hebben we ook niet echt netjes met het personeel omgesprongen. Tegenwoordig zou ik het dan ook anders doen.

Postmaster

Zijn arrogantie werkt nou eenmaal niet in deze wereld. Stuur ik een keer een mailtje naar zijn mailadres die nota bene op de homepage staat, krijg ik me een mail terug dat ik moet kappen met SPAM sturen.We leven in Nederland maar zijn job title is CEO, dan weet ik al genoeg.

Erik van Heeswijk

De bewering dat 'de gehele media' in de verhalen van Bevelander zijn getrapt is overdreven. In die tijd waren het voornamelijk de oude media die nog geen kaas hadden gegeten van Internet en de cijfers. Vooral de Telegraaf (Pa Bevelander schijnt er leuke contacten mee te hebben) had er een grappig handje van, en meldde ijskoud dat Chatplaza van Bevelander meer dan 7 miljoen unieke bezoekers per dag had (sic!). Online internetjournalisten van Onlijn, Planet Multimedia, Webwereld, en Smallzine wisten beter, maar die werden in die tijd door de 'serieuze media' nog niet voldoende serieus genomen. De totaal onkritische behandeling van 'whizzkid' Bevelander ging gewoon door, zelfs na: Waar is de zorgvuldige pers gebleven? {(Feb 2000!); http://www.onlijn.nl/editie/0002/index.htm#artikel1 } In de weken na de commotie opende de Telegraaf met "Whizzkid Bevelander laat publiek goedkoop 'wappen'" en zat Bevelander bij Paul Witteman als succesvolle internetondernemer. Zonder met de ogen te knipperen. Inmiddels weten de kranten wel beter.

Piet Weetniet

Lang leve de marktwerking! Ten koste van de grootwaanzin van een tiener hebben wij in het bedrijfsleven jarenlang tegen een domeinkaper moeten strijden. Energie die beter besteed kon worden. Daarom kan ik geen traan laten bij deze onvermijdelijke ondergang. (ingekort door de redactie)

Ruben van Leeuwen

Gelukkig functioneert de marktwerking in Nederland nog steeds; kwaliteit overleeft! Regelmatig hebben wij met Bevelander in de clinch gezeten over de belabberde service en hostingkwaliteit. Als webdeveloper schaamde wij ons dat wij grote klanten bij deze provider hebben ondergebracht!Nu alles oververhuizen naar IS. De provider die van ons een dikke tien krijgt.

Dirk

Is nu de tijd aangebroken dat we deze grote 'luchtbel-bedrijven' doorprikken? Dat media zoals de Telegraaf hier een succesverhaal over schrijven? stof tot nadenken. Meneertje Bevelander werd 'overhyped' en zie hier hoe goedgelovig mensen zijn. Hij lacht nu misschien maar niet als laatste.

krasser

Maarten

Ik vindt het allemaal erg ongefundeerde reacties van gefrustreerde mensen. Wat is er toch aan de hand? Weten jullie precies waarom het fout is gegaan? Een bedrijf gaat m.i. niet zomaar op de fles omdat de 'CEO' een blaaskaak is. Vaak zijn die juist (weet niet waarom maar toch) succesvol. Wie weet wat er echt fout is gegaan? Zonder emotioneel geschreeuw graag.

damion

Frusterend he, kneuter Nederlanders, dat zo'n ventje wel weet hoe hij geld moe(s)t maken. Zo zie je maar, de losers schreeuwen altijd het hardst als je een keer op je bek gaat. Beverlander, petje af!

Marty Hermsen

Al vanaf de beginjaren van Martijn Bevelander volg ik zijn stappen, en heel eerlijk gezegt heb ik nooit die Bill Gates gezien die hij wel eens werd genoemd. Eerder kan ik meldden dat vele ICT-bedrijven het moeilijk hebben in deze tijden.Persoonlijk heb ik dan ook altijd gezegd dat de nieuwe economie niet dood is, maar nog moet gaan beginnen. Zolang de voorkant niet is gekoppeld aan de achterkant zal het nooit iets worden, dus PROCES BEHEERSING. De voorwaarde voor succesvolle E-Business. En voor Martijn, geen domeinen meer kapen, dat schiet echt niet op, eerder specialisme en service. Uiteindelijk blijven alleen de goede over. Succes maar dan zonder doorstart.

Henk

Megaprovider…mmmm… Even gekeken op kvk.nl en de bedrijvenstructuur onder de loep genomen. Raad eens wie de jaarrekeningen van Tijntje heeft gemaakt? Hoeft niks te zeggen, natuurlijk maar Pa, die de stukken maakt, zoon die het goedkeurt en de 'vergadering' heeft toestemming gegeven… Something's rotten in the state of Danmark.

voormalig klant

Martijn zei: De 'paar duizend' klanten zullen volgens Bevelander voorlopig geen hinder ondervinden van het faillissement. "Ik wil niet dat de klanten de dupe worden van de situatie. We proberen een goede oplossing te vinden." Een goede oplossing me neus, je kan alles lekker zelf opknappen, dus dat is weer eens een ononderbouwde stelling van Martijn. Veel woorden en weinig daden.Ik kreeg vandaag een fax van de curator van Bevelander dat ik de server kan komen ophalen, heb van Bevelander zelf niets gehoord dus. Verder neemt niemand de telefoon meer op bij Bevelander, dus als onze server down zou gaan, zou dat een enorme financiele strop betekenen, aangezien Bevelander onbereikbaar is en de server dus niet 'gereboot' kan worden. Verder ben ik bijna opgelicht, toen Bevelander een incassobureau inschakelde voor facturen die reeds voldaan zijn. Bijna Fl 4.000,- teveel betaald als ik niet goed zou hebben opgelet. Verder heeft hij zonder verdere kennisgeving een incasso ingeschakeld, terwijl een simpel telefoontje de situatie had opgelost. Verder is de service VER beneden de maat. Hier kan ik niet rouwig om zijn.

hans

Tja, "weer een oude ondernemer" van de "nieuwe economie" het hoekje om. Langzaam begint het e-ondernemers te dagen dat economische wetten ook voor hen/ons gelden. Hoe meneer Beverlander zijn club met zoveel publiciteit en klanten toch naar het graf heeft gekregen is voor mij genoeg bewijs dat zijn ondernemers kwaliteiten nihil zijn. Als marketeer zou ik wel eens met hem met hem willen praten. Maar beleid, strategie, geld… brrr handen af Bevelander.

Sander

Toch apart: 2 openstaande vacatures, terwijl je failliet bent? Maar ik gun niemand een faillissement: het is knokken om er goed uit te komen. En de medewerkers? Maak je echt geen zorgen: ze behouden in ieder geval hun inkomen, zo is dat in verzorgingsstaat Nederland geregeld.

Jan Sellis

damion> blijkbaar wist/weet hij dus NIET hoe je geld moe(s)t maken. Anders had dat bericht hier niet gestaan. Dus je reactie raakt kant nog wal.

Frank Braton

Hij is niets meer of minder dan Nina Brink. Uiteindelijk zouden we allemaal hetzelfde doen want als Martijn een beetje kien is geweest heeft hij prive zijn schaapjes op het droge. Alleen als hij dat niet heeft gedaan valt hij mij een beetje tegen. Zeg nou zelf, wie zou er niet rijk willen worden ook al ga je zakelijk failliet? Kijk eens om je heen, de ene na de andere fraude doemt op. Stop moraalridder te spelen. Ali zou zeggen. Respect. Oke, niet bij diegenen die direct de dupe zijn geworden van Bevelander en Brink. Uiteindelijk is het ieder voor zich.

Henk

Ik ken Bevelander en z'n bedrijf nauwelijks, gelukkig maar, ik was wel tijdig gewaarschuwd. De site van Emerce ken ik al wel een tijdje en deze verzameling reacties is werkelijk ongekend. Er zijn er altijd wel een paar die een negatief verhaal toch positief zien maar hier is de trend toch wel heel duidelijk: het is altijd jammer als een bedrijf failliet gaat maar in dit geval schijnt het maar beter zo te zijn. Wat de 'hype' betreft: de uiterst positieve artikelen over Bevelander verschenen altijd in een bepaalde krant eerst geschreven door een bepaalde journalist. Andere journalisten nemen dat vervolgens over, dat zie je wel vaker.

Roel

Frank, volgens mij zou je dan van wanbestuur kunnen praten (vanwege zelfverrijking) en zou hij persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden bij dit faillisement. Wanneer dit precies het geval is, is me overigens niet helemaal duidelijk, want op de Emerce-site heb ik wel vaker gelezen van exorbitante salarissen van bestuurders van dotcom's, maar verder nooit meer iets van gehoord. Er schijnt overigens, volgens {Planet Multimedia; http://www.planet.nl/pmm/0,1674,101_1501_480500,00.html }, een onderzoek te lopen naar de gang van zaken vanwege 'rare transacties' voorafgaand aan het faillisement. Hij kan dan foute dingen hebben gedaan hebben, maar jezelf verrijken om dan failliet te gaan doet zelfs Dagobert Bevelander niet, toch?

voormalig klant

Het schijnt dat hij 600 van zijn grootste klanten heeft meegenomen naaar http://www.megaprovider.nl. (…)Met Bevelander ben ik minder blij, BVtje laten ploffen en vervolgens ons met de gebakken peren laten zitten. Nee, denk ook niet dat megaprovider veel toekomst heeft als je zo'n verleden hebt en dat is niet meer dan terecht. Ik heb overigens nog NOOIT zoveel negatieve reacties gezien over 1 onderwerp op Emerce, dat moet toch ook wel wat zeggen over de Beef!

Hans Vermeijden

Volgens mij is de "voormalig klant" Marc Been nieuw op de site of heeft hij het een en ander verdrongen, wat niet geheel verwonderlijk is, daar het gaat om 'de naam die je maar beter niet kan noemen', die toch wel iets meer negatieve reactie op zijn naam heeft. Ik kan men nog een televisie-interview voor de geest halen waarin de heer Bevelander achter zijn bureau zit en met op dat bureau een Dagobert Duck, maar goed dat kan je een tiener die naar de mond wordt gepraat niet kwalijk nemen. (hoe zou jij het doen op die leeftijd?)

Tinus

Ik snap al die vreemde verhalen niet. Het uiteindelijke verhaal is dus dat de curator de stekker er vanmiddag uit getrokken heeft (totaal niet volgens afspraak, deze vernietigt in een keer een bedrijf, wat is dat voor figuur? Zo krijgt ie in ieder geval er geen cent meer voor?!?) en Martijn ons dus uit de brand geholpen heeft (en wij zijn een HEEEL kleine klant) dus ik weet echt niet wat jullie allemaal lopen te kissebissen over Bevelander. Als je zoiets met een grote provider hebt, DAN heb je pas een probleem. Ik vind het een topvent die er dag en nacht voor gaat. (ook deze nacht weer). Tuurlijk heeft 'ie een grote mond maar dat die journalisten daar toen intrapten toen waren jullie volgens mij gewoon allemaal eigenlijk een beetje jaloers, hij wel en jullie (lees medeproviders) niet. Ik denk dat we daar de frustraties het meest moeten zoeken. Al die sterke verhalen geloof ik echt geen snars van.

marius

Als je dan duidelijk wil weten waar Bevelander voor staat: <quote>Windonet heeft per 28 maart de dienstverlening overgenomen van Bevelander en per 13:00 28 maart jullie downtime veroorzaakt. Ik als ex-bestuurder van Bevelander zie dat met pijn in het hart tegemoet, geen enkele klant heeft ooit zo'n lange downtime bij Bevelander Internet Services gehad als nu gebeurd is sinds het overgenomen is. ( Als er al uberhaupt downtime geweest was, ons netwerk kende uptimes van 99,9 en 100% up ) Ik draag elke klant een warm hart toe en waar ik kan helpen zal ik helpen, dit heb ik nooit zo gekozen of gewild. Jullie business is te belangrijk om down te gaan, ik had graag alle activiteiten zonder onderbreking door gezet en heb ook hiervoor onderhandeling gevoerd, alleen de curator denkt maar aan 1 ding *** , het belang van de klant wordt hierin totaal vergeten…</quote> {Bevelander.nl; http://www.bevelander.nl/ }

Frank Braton

Roel, je plaatst terecht een vraagteken achter je bijdrage. Elke ondernemer is bezig zichzelf te verrijken. De eerste les die je leert is dat een ondernemer hoort te zorgen voor het welzijn van zijn eigen gezin en (tegelijkertijd) voor die van zijn werknemers. Door werk te bieden en een salaris te betalen voldoe je aan de behoefte van je mensen. In welke mate je geld opneemt voor jezelf kan effect hebben op het voortbestaan van je bedrijf. Het kan ook zo zijn dat de wind je tegen gaat zitten. In alle gevallen is er niets mis mee als je goed voor jezelf hebt gezorgd. Topmanagers meten zichzelf gigantische bonussen toe terwijl het vaak hun eigen bedrijf niet eens is, ook daar vallen nog wel eens rake klappen. Van de week toevallig Philips en de bouwsector nog. Er is dus niets verkeerds aan geld halen uit je bedrijf, dat hoeft niet altijd malafide te zijn of met voorbedachte rade je bedrijf om zeep helpen. Daarom hoor je ook maar zelden dat er opzettelijk sprake is geweest van wanbestuur. Een beetje ondernemer zou het volgens mij ook niet over zijn hart kunnen verkrijgen zijn bedrijf bewust ten gronde te richten.

Jan

QuoteDoor deze {overname; http://www.windonet.nl/Html/content/overname_persbericht.htm } is WindoNet binnengekomen in de top 100 van grootste internetproviders van Nederland. Staat op http://www.windonet.nl te lezen. Zijn er nog 100 over dan?

Rogier Bakx

Wat hebben veel mensen snel hun oordeel klaar! Ondanks dat ze melden Bevelander niet te kennen! Ik denk dat hij een tijd een goed bedrijf heeft kunnen leiden. Ook al waren de factoren voor het runnen destijds een stuk beter! Hij heeft veel mensen een flink aantal jaren aan een boterham geholpen en was toch een van de grotere. Het is jammer dat het mis is gegaan! Maar dat geld voor ieder bedrijf.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond