Deel dit artikel
-

Bibit richt zich op mobiel betalen

Bibit, de grootste betaalprovider in Nederland, heeft een toepassing voor mobiel betalen gelanceerd. De Mobile Payment Suite is bedoeld om consumenten mobiel te laten afrekenen, voor onder meer concertkaartjes. Bedrijven kunnen ermee op locatie producten verkopen.

Bibit verzorgt al geruime tijd online betalingsverkeer voor bedrijven. Klanten zijn onder meer Dell, The Financial Times en Fleurop. In Nederland, waar Bibit de grootste betaalprovider is, werkt het voor onder meer Transavia, De Telegraaf en Kijkshop.

Mobiel betalen begint langzaam in opkomst te raken, twee bedrijven strijden om de markt voor de mobiele portemonnee: Moxmo en Mobile2Pay . In die strijd mengt zich nu ook Bibit. Het bedrijf biedt de mogelijkheid voor mobiel betalen aan als een module bovenop het standaard 'betaalpakket'. Het kost dan 110 euro per maand, plus een vergoeding per transactie.

De module-opzet lijkt de Bibit oplossing de duurste van de drie te maken. Volgens John Caspers, verantwoordelijk voor mobiel betalen bij Bibit, is er echter sprake van "een vergelijkbaar" prijsniveau met Mobile2Pay. "In theorie is het mogelijk om alleen betalen via i-mode in te kopen bij ons", zegt hij, "maar we denken niet dat er veel bedrijven zijn die dat zullen doen. Het is voor velen aanvullend op de bestaande betaalmogelijkheden die ze al voor de website hebben."

Voor consumenten denkt Bibit dat mobiel betalen een belangrijke rol krijgt in verkoop van kaartjes, voor concerten en voorstellingen, maar ook voor actuele informatie (nieuws, file-info) en spelletjes. Caspers: "Het zijn zaken waarvan de aanbieder al heeft bedacht dat mensen die wel via de mobiele telefoon willen kopen. Voor boeken of reizen worden minder mogelijkheden gezien, je moet dan te veel invoeren op een mobiele telefoon."

Voor bedrijven heeft Bibit ook een Mobile Terminal Solution gelanceerd, bestemd voor partijen die op locatie willen verkopen, zoals tijdens een beurs. De Mobile Terminal Solution bestaat uit een handheld met internetverbinding (via GPRS), zoals een Compaq iPaq of de SonyEricsson P800-telefoon. De betaling wordt gedaan door het invoeren van de betaalgegevens, dit kan zowel handmatig als via een kaart en een kaartlezer. Daarna volgt een "real-time" autorisatie.

Deel dit bericht

4 Reacties

A.Treur Jr.

Er komt geen einde aan dit soort initiatieven. De lifecycle van de Moxmo's, Paypall, Way2pay's en Bibitjes is even lang als de periode die de Nederlandse Banken nodig hebben om een geintegreerd digitaal betaalplatform samen met de telecomoperators in de markt te zetten. Het wordt er in ieder geval niet overzichtelijker op voor de consument die dit soort betaalsystemen al voor geen moer vertrouwd.Heavy webusers en early adopters daar gelaten. En bovendien, geen van de diensten blinkt ergens in uit. Weer zo'n solitaire actie van een partij die snel geld denkt te verdienen en de ROI natuurlijk nooit zal halen. Dat er uberhaupt nog investeerders bestaan die hier geld in durven steken. Of zijn het toch weer de Piepende Hondjes die stiekum hopen op een succesje?

Nico Ewton

Er zal hier dan wel iets aan het gebeuren zijn dat een ieder hier mee bezig is. Wellicht missen we iets, of rekenen al dit soort jongens zich rijk? Volgens mij is het allemaal kip-ei: je moet consumenten en retailers binnenhalen. De een gaat niet zonder de ander. Da's een lastig verhaal. Dit verhaal hierboven is imho een wassen neus en slechts een extentie van de betaalmogelijkheden voor retailers; de consument heeft nog steeds zijn credit card nodig. Niks nieuws aan anders dan dat je I-mode, V-Live en GPRS/Wi-fi gebruikt om credit cards te processen. Ik zie me al die gegevens al inkloppen op m'n telefoon… Bibit levert volgens mij ook geen consumentendiensten. Als ik kijk naar de andere twee zie ik dat Mobile2Pay het meeste retailers weet te overtuigen en hoor ik het meest van in de markt. Ordina schijnt een van de drijvende krachten te zijn. Er zou nog een partij komen genaamd Digipay. Die zijn voordat ze live gingen al over de kop gegaan. Site is dood en UDC noemt niets over Digipay. Weet iemand wie weer achter deze partijen zit; wie investeert hierin?

Sebastiaan

Misschien kan Bibit eerst proberen om haar huidige dienstverlening op een aanvaardbaar peil te brengen of gaan ze dit keer weer een houwtje-touwtje oplossing in de markt zetten?

Martin Zuiddam

in reactie o.a. op Nico Ewton: Ik reageer toevallig nu omdat er weer een nieuw iniatief van T-Mobile gelanceerd gaat worden, waarschijnlijk de zoveelste mislukking. Iedereen kon al vroeg zien dat SMS een succes werd. Ik werkte indertijd bij debis (DaimlerChrysler), nu T-Systems, onderdeel van Deutsche Telekom. Geïnspireerd door proeven in Noorwegen en diverse rapporten over de ontwikkeling van de GSM markt, heb ik daarom in 1999 een plan uitgewerkt, met een aantal businesspartners. Dat behelsde naast een volledige SMS informatie portal tevens een SMS betaaldienst. De investeerders waren toen echter al huiverig. Je wilde weten wie er achter UFC zit? Mijn partners zitten daar achter. Zij hebben de contacten gelegd met banken en telecom providers, en een volledig werkend systeem in de lucht gebracht. Dit systeem is tevens overgenomen door Digipay, onderdeel van de Staatsloterij, echter zij hebben het helaas verder laten bewerken door consultants van de grote bedrijven. Ik noem liever geen namen, maar hierdoor kwam de klad er snel in. Tevens waren er plannen samen met een onderdeel van een grote bank een directe SMS real-time koppeling met de bankrekenig te realiseren. Dit is wereldwijd uniek. Echter de bank trok zich om onduidelijke redenen terug. Ondertussen was ik in 2000/01 samen met mijn collega verantwoordelijk voor de commercie. O.a. bewerkten we voor introductie de fondsenwervers markt (Rode Kruis etc.), maar die wilden natuurlijk alleen meedoen als er een grote naam aan verbonden was, ABN AMRO bijvoorbeeld ;-). Verder de ticketsmarkt, ("gewoon bellen kan toch ook?") en de parkeerbeheerdersmarkt ("sorry we praten met Parkline, weliswaar verouderde onhandige techniek, maar Q-Park zit erachter dus ja"). Ons SMS betaalsysteem is superieur aan de andere gsm betaalsystemen. Waarom? De technologie is afgeleid van de EDI technologie die we bij T-Systems (voorheen debis) gebruikten. Jarenlang bewezen betrouwbare technologie die dagelijks gebruikt wordt door klanten in allerlei logistieke crisisomgevingen zoals postbezorging (TPG), scheepvaart (Havenbedrijf Rotterdam, ECT) en douane. Er zijn geen openstaande lijnverbindingen nodig, zoals bij alle andere systemen (Mobile2Pay) wel het geval is. Het is dus een werkelijk transactie georiënteerd systeem. Daardoor kunnen er veel grotere hoeveelheden tegelijk verwerkt worden tegen een fractie van de kosten. Tevens is de foutafhandeling en "logging" ervoor geschikt om het systeem verder te verbeteren. Een perfect systeem zou je zeggen. Waarom gebeurt er dan niks mee? Zoals gezegd is het allemaal kip-ei: je moet consumenten en retailers binnenhalen. De een gaat niet zonder de ander. En de consumenten komen niet zonder een bank. Allerlei bedrijven zoals banken hebben echter onvoldoende verstand van de materie en laten zich consulteren door mannen o.a. in blauwe pakken, die op heel hoog niveau een conceptje kunnen schetsen, maar nooit met hun voeten in de modder hebben gestaan. Zodoende wordt er geen concreet draaiend systeem opgeleverd. Met andere woorden: het is te complex voor de banken dus komt het niet van de grond. Je zou als kleine partij met expertise het vertrouwen moeten krijgen van de grotere (bank-)partijen, maar die willen alleen zaken doen met de in dit verband geldverslindende, "gerenommeerde" consultantsbureaus. Dit was een aardig avontuur wat behalve ervaring weinig heeft opgeleverd. Ik verdien gelukkig inmiddels nog steeds een lekkere boterham met interim management. Ik heb trouwens indertijd het plan wel voorgelegd o.a. aan Roel Pieper. Ik kreeg een vriendelijk emailtje terug. Hij zag er niet veel in. Zou het dan toch een goed idee zijn? :-) Waarom dit lange verhaal? Ik hoop dat andere mensen er iets van opsteken en er hun voordeel mee kunnen doen. Groeten,Martin P.s. voor meer informatie, stuur een email.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond