Deel dit artikel
-

Bij DQ&A gaat de zon nooit onder

DQ&A is zeven jaar na de start uitgegroeid tot een mondiale topper in ad-management en ad-operations. Mede-oprichtster Heleen van Oord legt uit hoe een internationaal vestigingsbeleid tot succes leidde. Eerste voorwaarde: personeel met ‘DQ&A-dna’.

Ongeveer tachtig mensen telt DQ&A momenteel, de meesten zijn ad-operator. Het management bestaat naast Van Oord uit de internetveteranen Andries de Jonge en Peter van Wingerden. Zo’n vijftig mensen hebben hun plek op het Voorburgse hoofdkantoor. De rest zit in Duitsland, Spanje, Zweden, Brazilië en Zuid-Afrika. Naar een goede vestigingsplaats in Azië wordt gezocht. "De een raadt China aan, de ander juist Hong Kong of Singapore. Daar gaan we eerst goed over nadenken."

Bron foto: Peter Boer

Waarom toch die internationale spreiding voor iets wat zo weinig plaatsgbonden lijkt? Het bedrijf is specialist in het plaatsen van banners en aanverwanten op het juiste moment op de juiste plaats. Volgens Van Oord is die business juist wél plaatsgebonden. Al was het maar omdat het managen van ads 24/7 doorgaat en een ‘follow-the-sun’-principe – met vertegenwoordigingen in alle tijdzones – zijn nut heeft. Van Oord: "Als Voorburg naar huis gaat en Spanje na de lange middaglunches om 21 uur stopt, neemt Brazilie het over."

Bovendien: soms moet je in het land zitten om de klant binnen te halen. Dat bleek zo te werken in Duitsland en dus heeft DQ&A daar een kantoor. Zo eenvoudig werkt dat. "De angst voor het buitenland is onterecht groot. Natuurlijk is er eerst gedoe met andere regels en banken. Maar als het eenmaal staat, kun je vlammen." Waarbij er één noodzakelijke voorwaarde is: "Je moet daar de juiste mensen vinden. Dat is het geheim."

Dotcomcrash

Voor mediabureaus en uitgevers is het handig om de uitvoering van een ad-campagne neer te leggen bij externe specialisten, wisten Van Oord en haar compagnon zeven jaar geleden al. "Maar wat wij deden, bestond gewoon nog niet. Zeker de eerste twee jaar was het echt survivallen." Dat werd versterkt door de toenmalige dotcomcrash. "Iedereen zei tegen ons: ‘Jullie zijn gek om nu voor jezelf te beginnen.’ Maar daardoor gingen we alleen maar harder rennen." Toen uitgeverij Kluwer als eerste een contract tekende, was een belangrijke stap gezet. Daarna ging het snel, met klanten als KPN, PCM en VNU.

De eerste buitenlandse locatie ging eind 2006 van start in Kaapstad. Toen ging het nog niet om ‘follow the sun’ of het binnenhalen van buitenlandse klanten, maar om het vinden van het juiste personeel. "Vergeleken met Amsterdam is het in Voorburg nog makkelijk mensen binnen te halen, maar toch: in Zuid-Afrika  heb je een groter reservoir van mensen die online willen werken. Ze liggen wat achter op kennisgebied, maar daarvoor laten we ze invliegen voor trainingen in Nederland."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond