Deel dit artikel
-

Bijna tien procent internetters VS betaalt voor online content

9,2 procent van de Amerikaanse internetters betaalde in de eerste drie maanden van dit jaar voor online content, tegenover 5,3 procent in dezelfde periode van 2001. Daarbij zette 17,4 procent van de internetgebruikers een gratis online proefabonnement om in een vast lidmaatschap.

Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek naar betaalde content door de Amerikaanse Online Publishers Association. Daaruit wordt ook duidelijk dat 85 procent van al het geld voor betaalde online content naar slechts vijftig sites gaat. De markt voor betaalde online content groeit snel, van 350 miljoen dollar in 2000 naar 675 miljoen dollar vorig jaar.

"De internet business modellen worden steeds volwassener en de Amerikaanse consument is steeds vaker bereid te betalen voor betaalde content", aldus de onderzoekers. De gemiddelde conversieratio van een gratis proefabonnement naar een betaald online lidmaatschap bedroeg in de onderzochte periode – heel 2001 en het eerste kwartaal van 2002 – 17,4 procent, zo wordt gesteld in de studie in opdracht van de Amerikaanse Online Publishers Association (OPA). Daarbij gaat het in de meeste gevallen om een met de creditcard betaald proefabonnement dat automatisch in een vast lidmaatschap wordt omgezet, tenzij de klant tijdig aangeeft dit niet te willen.

Amerikaanse consumenten blijken in toenemende mate bereid te betalen voor online content. In 2001 was die markt goed voor 675 miljoen dollar, tegenover 350 miljoen dollar het jaar ervoor. Die groei versnelt nog meer. In het eerste kwartaal van 2002 was dit al 300 miljoen dollar, tegenover 118 miljoen dollar in dezelfde periode van vorig jaar. Daarnaast kocht de eerste drie maanden van dit jaar 9,2 procent van de Amerikaanse internetters, oftewel 12,4 miljoen mensen, online content, tegenover 5,3 procent in dezelfde periode van 2001.

Maar liefst 85 procent van al dat geld wordt volgens de onderzoekers uitgegeven op slechts vijftig sites (en 97 procent op honderd sites). De top vijf in termen van omzet bestaat achtereenvolgens uit Real.com , Wall Street Journal , Match.com , Yahoo! en Consumerreports.org .

Met afstand de populairste betaalde content wordt gevormd door de categorie 'business content'. In totaal gaat 59 procent van de uitgaven naar die business content (214,3 miljoen dollar in 2001), samen met entertainment (112 miljoen dollar) en personals/dating (72 miljoen dollar). Dominant betaalmodel is het abonnement: 85 procent van alle bezoekers betaalt op abonnementsbasis (waarvan 49 procent op jaar- en 31 procent op maandbasis; de rest per week of in andere termijnen), 15 procent deed een eenmalige betaling. Die laatste betaalvorm is vooral populair voor de categorieën sport en research.

Het percentage van abonnementen die worden verlengd ligt hoog, waarbij de jaar- en maandabo's (respectievelijk 72 en 74 procent) elkaar nauwelijks ontlopen. Het gemiddelde maandabonnement bedraagt 8,46 dollar (ruim 101 dollar op jaarbasis), dat voor een jaar 49,46 dollar, de gemiddelde afzonderlijke aankoop van content 17,89 dollar.

Kijkend naar de verhouding tussen omzet uit advertenties en content blijkt dat die voor print heel anders ligt dan voor online. Waar bij print die ratio 3 tot 1 bedraagt, ligt die voor online content veel hoger. Tegenover 7,2 miljard dollar aan online advertentiebestedingen in 2001 staat 675 miljoen dollar aan betaalde content, een verhouding van 11 tot 1.

De omvangrijke studie van de OPA – naar eigen zeggen één van de eerste uitgebreide onderzoeken naar het betalen voor online content – werd uitgevoerd door onderzoeksbedrijf comScore Networks . De onderzoekers telden een aantal categorieën niet mee: uitgesloten werden sites van aanbieders van porno, gokken, software, illegale drugs, get-rich-quick-voorstellen, ISP's, zakelijke diensten zoals elektronisch faxen, en games die alleen via een eigen interface online gespeeld kunnen worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond