Bijenkorf sluit winkels, investeert meer in online
De Bijenkorf sluit vijf van zijn twaalf winkels, maar zet sterker in op online. Dat heeft topman Giovanni Colauto zaterdag tegen het ANP gezegd.
De Bijenkorf zal een ‘substantiële’ investering in online doen, maar Colauto wil niet zeggen hoeveel. Wel gaf hij aan dat de onlinetak ‘op vlaggenschipniveau’ moet komen. Daarnaast investeert het warenhuis de komende vijf jaar meer dan tweehonderd miljoen euro in de zeven winkels die overblijven. De locaties Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Maastricht, Eindhoven en Amstelveen zijn volgens de onderneming ‘het beste gepositioneerd’ om op te waarderen.
De filialen in Arnhem en Enschede gaan begin 2014 dicht, in het voorjaar van 2016 sluiten de deuren van de modefilialen in Groningen, Breda en Den Bosch. In totaal verdwijnen er op termijn 262 arbeidsplaatsen.
De ingreep staat los van het moeilijke economische klimaat. Er zijn geen slechte regio’s, alle vestigingen zijn winstgevend. Er zijn keuzes gemaakt op basis van een cruciale combinatie van factoren.
De Bijenkorf heeft al eens eerder een investering in online gedaan, maar sloot in 2006 na vijf jaar zijn webwinkel – destijds trots omschreven als ‘een achtste filiaal – omdat de omzet tegenviel. Twee jaar later werden de activiteiten opnieuw opgestart. In 2010 zag de Bijenkorf zijn omline omzet al met een factor vier groeien.
In juni werd bekend dat de Bijenkorf een loyaltyprogramma social media zou starten.
CNV Dienstenbond vindt de aangekondigde reorganisatie bij de Bijenkorf overigens slecht getimed. Voor de medewerkers die ontslag krijgen, wordt het lastig om ander werk te vinden.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Sascha Mengerink
Een forse klap voor de steden waar De Bijekorf gaat verdwijnen maar tegelijkertijd een zeer interessante businesscase. Hoe gaan ze ze integratie van on- en offline aanpakken? Ik doe een voorzetje: http://www.onlinestrategie.nl/de-bijenkorf-gaat-veranderen/
Esther
Zeker een interessante business case om te volgen! De bezorg service van de Bijenkorf is al op een hoog niveau, wat je van de Bijenkorf als kwaliteitsmerk mag verwachten. De klachtafhandeling van artikelen die je online hebt gekocht laat echter nog zeer te wensen over op het moment. Zo kocht ik onlangs een aantal artikelen in de webshop van de Bijenkorf. Na de eerste wasbeurt bleef er echter van een tweetal artikelen niets meer over. Contact met de klantenservice van de Bijenkorf hierover leverde echter een teleurstellend resultaat: ik moet met deze artikelen terug naar een ‘offline’ filiaal van de Bijenkorf om mijn klacht over mijn online aanschaf te bespreken. Op mijn vraag aan de klantenservice waarom ik de artikelen niet gewoon kon retourneren zoals dat gebruikelijk is bij aankopen online, kreeg ik als antwoord dat de Bijenkorf aan die retourservice nog aan het werken is. De klantvriendelijke integratie van on- en offline service is op dit moment bij de Bijenkorf dus nog ver te zoeken.