Deel dit artikel
-

“Bill payment belangrijk voor internetbankieren”

Rekeningen ontvangen en betalen via internet, ook wel bekend als 'electronic bill payment', is een dienst die veel Amerikaanse banken online aanbieden. Onderzoeksbureau comScore heeft uitgevonden dat deze diensten gebruikt worden door mensen die relatief veel op hun rekening hebben staan en dat zij meer dan gemiddeld actief zijn met hun online account.

Onder andere de Bank of America laat klanten met een online account gratis gebruik maken van &#39 . Rekeningen van tientallen bedrijven en organisaties, zoals telefoonmaatschappijen en creditcardmaatschappijen, kunnen in de vorm van 'e-bills' digitaal ontvangen, betaald en gearchiveerd worden. Klanten kunnen zelf dagen kiezen waarop terugkerende rekeningen afgeschreven moeten worden.

ComScore beweert dat 20% van de Amerikaanse internetters in het vierde kwartaal van 2002 actief aan het bankieren was via internet. Van hen zou 12% minimaal een rekening hebben betaald via een Bill payment service. Dat is dan 42% meer dan in het eerste kwartaal van 2002. ComScore heeft dat uitgezocht voor 11 banken, waarvan de Bank of America met 25% de meeste bill-payment-klanten heeft.

De onderzoekers juichen dit type dienstverlening toe, omdat het de banken waardevollere klanten oplevert. Ze blijven bijvoorbeeld langer actief met hun account dan klanten die wel een online bankaccount hebben, maar geen gebruik maken van de bill pay-diensten. Dat klinkt overigens niet onlogisch, omdat ze de rekeningen automatisch kunnen laten afschrijven. Ook hebben ze precies twee keer zoveel op hun rekening staan dan de niet-bill-pay-gebruikers. Verder zijn jonge klanten met een hoog inkomen eerder geneigd van deze diensten gebruik te maken.

Voor zover bekend is het in Nederland alleen via Privver van TPG Post mogelijk om digitaal rekeningen te ontvangen en te betalen . Deze week werd bekend dat NUON stopt met het aanbieden van digitale rekeningen via Privver, dat daarmee een zeer belangrijke partij verloor. Het succes van dit soort diensten is sterk afhankelijk van het aantal partijen dat mee doet.

Deel dit bericht

9 Reacties

Pete Richards

Een open deur als je het mij vraagt. Ten eerst moet er Bill Pay betaald worden, terwijl je wel gratis saldoinformatie kunt opvragen. Als je dan toch moet dokken, wil je het ook wel gebruiken. en anders om zal je het alleen aanvragen als je je rekening ook actief gebruikt (waardoor er waarschijnlijk meer geld op zal staan). De vergelijking met Nederland loopt verder absoluut spaak. Amerika houdt er een antiek stelsel van 'girobetaalkaarten' (checks) op na. Een simpele overboeking doen is er niet bij. Automatische incasso bestaat slechts mondjesmaat. Als je de gasrekening wilt betalen stuur je zo'n check naar het nutsbedrijf. die gaat ermee naar zijn bank en dan pas wordt het geld op de rekening gestort. Het is een irritant en bureaucratisch stelsel. Daarom zullen alternatieven – of het nu om Privver-achtige initiatieven gaat of internetbankieren – sneller geaccepteerd worden.

dorel

Bill payment is niet alleen een manier om eenvoudiger geld te incasseren. Natuurlijk is het proces eenvoudiger (ook in Nederland waar acceptgiro kaarten of internetbankieren echt niet altijd vlot gaan) en vinden de transacties overzichtelijk en sneller plaats. Je hebt als klant ook gelijk een "faktuurarchief" bij je opdrachtgever. Makkelijk als je iets na wilt zoeken of vragen over een faktuur hebt. Die kunnen sneller beantwoord worden dan via het reguliere circuit. Maar, en ook dat komt in het artikel naar voren, het is een perfecte manier om op een eenvoudige wijze klantcontacten en klantloyaliteit te beinvloeden. Elke keer wanneer een faktuur klaargezet is, moet de klant naar de internet site komen. Hierdoor genereer je traffic en kunt gelijk de klant op de hoogte brengen van belangrijke ontwikkelingen (die voor de klant interessant zijn). Dat geeft ook gelijk aan waarom mensen met voldoende geld, goede opleiding en jong graag gebruik maken van deze betaalmethode. Dit zijn ook de mensen die openstaan voor initiatieven en van de gelegenheid gebruikt maken (drukdrukdruk) om op de hoogte te komen van de laatste ontwikkelingen.Dit noemen ze ook wel gebruik maken van gemaksdiensten. Voor Privver is dit misschien te laat maar gelukkig zijn er diverse partijen (jaja redactie) die initiatieven op dit vlak ontplooien. Kijk als voorbeeld maar eens naar Interfaktuur.nl

A.Treur Jr.

Ik ben het met Richards eens. Het Amerikaans monetair systeem is een totaal andere. De motieven om nieuwe ontwikkelingen te omarmen daardoor evidenter in vergelijking met Europa. Waar veel partijen aan voorbij gaan, en dus ook TPG is dat je consumentengedrag pas kan beinvloeden als je de motieven weet te bereiken. Dat is de bepalende factor voor het succes van electronic billing en andere ontwikkelingen als mobiel betalen. Gemak en innovatie zijn belangrijk maar niet doorslaggegevend, althams niet voor de grote groep majore consumenten. Vertrouwen en herkenbaarheid zijn de voornaamste motieven.

Donders

eBilling was drie jaar geleden de smaak van de dag. Toen wilden sommige banken best, maar werd het initiatief aan Interpay overgelaten. En die is niet zo marktgericht. In Nederland met zijn girobetaalsysteem en automatische incasso is het voordeel voor de marktpartijen bovendien beperkter dan in de VS. Zeker omdat billing als boekhoudprobleem behandeld wordt, en niet als kans om een relatie te versterken. Toch zijn er links en rechts wel wat interessante initiatieven. Denk aan beheersprogramma's voor particuliere uitgaven (nuts en telecom) of betaalgemak (Shell Easypay). En hier staat nog een interessant artikel over {EBPP; http://www.emerce.nl/archives/magazine/juli2000/cases/11095.html } Bestaan Bluem en Anachron nog?

DRs Jos A Scholte BMa

Een efficienter geld- en betalingssysteem bevorderd de economische groei en werkgelegenheid. Internetbankieren is een basisbehoefte dus geen EGO-psyche. Bovenstaande maakt dat de Amerikaanse situatie niet afwijkt van de Nederlandse. De Nederlandse markt is gemonopoliseerd. Er dient dan een outsider te komen om een vastgeroeste en conservatieve situatie te doorbreken. Ik stel voor dat een Amerikaanse Bank, bv BillGatesBank, de Europese situatie doorbreekt met een nieuwe InternetBank plus gratis Krant, Encarta en Reizen!

joyce

Hierbij het antwoord op de vraag van Donders; Anachron bestaat absoluut nog steeds. Voor meer informatie over anachron, bekijk onze website eens (www.anachron.com.

A.Treur Jr.

Interessante reactie van de heer Scholte. Dat is denk ik waar deze 'discissue' over gaat. De basis behoefte ontstaat uit een motief. Dat ik zie ik niet zo in deze casus. Het is maar de vraag of E-Billing voorziet in een consumptief motief anders dan het belang van partijen die denken geld te kunnen verdienen aan dit soort modellen. Evenals die prachtige 'mobile wallets'. Digitaal betalen (mobiel, eletronisch bankieren, en @cceptgiro's) in zijn algemeen voorziet zeker in een basis behoefte en als de factoren vertrouwen, kosten en gemak in balans zijn is er een belangrijk motief! Who needs E-Billing dus. Een eenvoudig e-mailtje met een 'attached' digitale acceptgiro en klaar is kees. Totdat banken en Interpay zich gaan conformeren aan een wellicht Europese standaard. Dan kunnen digitale acceptgiro's op een banknummer of IP aangeboden worden. En laten ze daar nou mee bezig zijn?

Kanbier

Electronic Bill Presentment & Payment zijn in Nederland gescheiden. De meeste terugkerende betalingen gaan in Nederland via automatische incasso. De resterende klanten betalen via accept. Accept-klanten hebben daar persoonlijke redenen voor. De enige business case die ik tot nu toe heb kunnen ontdekken – naast de marginale kostenreductie van portokosten en klantenbinding – is een factuurbestand voor zakelijk gebruik, dat direct geimnporteerd kan worden in het boekhoudpakket. Hierdoor kunnen administratieve werkzaamheden gereduceerd worden voor een zakelijke klant en komt neer op service die het onderscheidend vermogen kan onderschrijven. Ik zie nog wel een markt in de toekomst voor een mobile wallet. Een digitale portemonnaie met daaraan alle bestaande betaalmiddelen (debit & creditcards), een prepaid saldo voor micropayments en een multichannel benadering van deze portemonnaie. Hiermee kan de mobiele telefoon gekoppeld worden aan de virtuele wallet en als betaalmiddel gelden. De wallet is daarom ook geschikt voor een overzicht van alle rekeningen, maar ook andere belangrijke post zoals contracten, afspraken of vertrouwelijke informatie. Alle onderdelen zijn al op de markt. Het is volgens mij tijd dat deze partijen gaan samenwerken en de markt gaan veroveren. Nu lijkt het erop dat iedereen elkaar weg concurreert en ten onder gaat aan alle kleine initiatieven. 

John Veraart

Het wordt voor de klant, particulier of B2B eerst dan aantrekkelijk, als het behaalde voordeel voor de leverancier ook voor een belangrijk deel wordt doorgegeven aan de klant. Laat op de rekening duidelijk zien de betalingskorting, maar presenteer dit wat meer eigentijds bijvoorbeeld:E@fhandelingsbonus.Of beloon bijvoorbeeld bij de 25e keer van aanbieding van een E-factuur de klant met een leuke gadget. Bovendien zijn de thans aanbiedende partijen niet in staat om hun afnemers ook van andere voordelen te overtuigen.Een belangrijk voordeel is het bieden van een "eigen archief", dat altijd raadpleegbaar moet zijn.Zeker weten, dat dit soort initiatieven het gebruik van Bill Presenting en Payment in een stroomversnelling kan brengen.Zeker niet onbelangrijk voor de aanbieder de mogelijkheid met de verzonden mail ook andere acties en aanbiedingen gratis onder de aandacht te brengen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond