Deel dit artikel
-

Blauw: opmars financiële vergelijkingssites lijkt ten einde

Financiële vergelijkingssites hebben het afgelopen half jaar flink aan populariteit ingeboet. Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research onder achthonderd Nederlandse internetgebruikers.

Volgens Blauw oriënteert 59 procent van de internetgebruikers zich eerst via de site van de eigen bank. Daarna stapt 41 procent naar de sites van andere instellingen en zoekt 33 procent via een search engine. Zo'n 22 procent maakt gebruik van een vergelijkingssite. Volgens Blauw lijkt de opmars van de vergelijkingssites daarmee gestopt. Een jaar geleden werden deze door één op de tien gebruikers geraadpleegd en een half jaar geleden door een kwart.

Verder blijkt dat spaarproducten het laatste jaar aan populariteit hebben gewonnen. Bijna tien procent van de personen die zich via internet financieel oriënteren, sluit online daadwerkelijk een spaarovereenkomst af. Een jaar geleden was dit nog drie procent. Andere producten, zoals reisverzekeringen, leningen en beleggingen, laten daarentgen nog maar weinig groei zien. Voor producten als hypotheken, ziektekosten- en inboedelverzekeringen worden zelfs minder offertes aangevraagd dan een half jaar geleden.

Volgens Sacha Weil van Blauw hebben de drie grote banken de afgelopen zes maanden hun spaarproducten flink onder de aandacht gebracht. Dit zou, gekoppeld aan het slechte beleggingsklimaat, verklaren waarom de spaarproducten in trek zijn.

De resultaten vloeien voort uit de derde meting van de Market Outlook Financiële Diensten Online, een onderzoek dat Blauw halfjaarlijks uitvoert.

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul Rispens

De {Prijsvergelijkingpagina; http://prijsvergelijking.pagina.nl } constateert een toename van het aantal bezoekers dat een product- of prijsvergelijker zoekt. Dat geldt in algemene zin, maar zeker ook m.b.t. financiële productvergelijkers. In november 2001 hebben we ruim 190.000 keer een bezoeker doorgeleid naar een prijs- of productvergelijker, in september 2001 was dat aantal 180.000. Daarvan is zo'n 10% op zoek naar een financiële dienstverlener. Mensen zijn vooral op zoek naar objectieve product- en prijsinformatie over hypotheken en leningen. Verzekeringen en spaarproducten zijn iets minder populair. Het onderzoeksresultaat verbaast mij niet: als Blauw heeft ontdekt dat er minder vergelijkers zijn dan vorig jaar, hebben ze gelijk. MrFinch ( http://www.mrfinch.nl ) staat bijvoorbeeld al drie weken 'op zwart'. Dat doet mensen automatisch naar andere sites gaan, zoals Independer ( http://www.independer.nl ). Daar constateer ik een toename van het bezoek, zowel in kwantitatieve termen (dus aantallen), maar ook in kwalitatieve zin: bezoekers kiezen bewust voor bepaalde sites, waarvan bekend is dat deze objectieve informatie bieden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond