Deel dit artikel
-

Bluetooth marketing bezorgt Opta hoofdbrekers

Het is onduidelijk of het ongevraagd versturen van commerciële berichten via Bluetooth onder het spamverbod valt. Dat zegt de Opta tegen Emerce. Volgens een woordvoerder van de toezichthouder is er mogelijk sprake van een lacune in de wet. Pas als er daadwerkelijk klachten komen, gaat de Opta de zaak nader onderzoeken.

Vorige week startte SBS6 een actie waarbij ze Bluetooth inzette om aandacht te trekken voor het tv-programma Sterren Dansen op het ijs. De actie liep tot afgelopen woensdag. Via een vijftal Amsterdamse abri's werden promo's verstuurd via Bluetooth. Remco Rouffaer van het bedrijf Bluetoothreclame dat de actie samen met JCDecaux vormgaf, meent dat bij de actie geen sprake is van spam. "Voorbijgangers met ingeschakelde Bluetooth functie ontvingen eerst een bericht waarin gevraagd wordt of ze een video van SBS6 willen ontvangen."

Volgens Steven Ras van ICTrecht is deze actie in strijd met het spamverbod. Tegen Nu.nl zei hij eerder dat het bericht waarin om toestemming gevraagd wordt zelf al een commercieel bericht is en daarom niet geldt als opt-in.

Moeilijk geval'
Ras heeft het in zijn reactie op Nu.nl echter niet over een andere passage in de wet. Het verbod op spam staat beschreven in de Telecommunicatiewet, legt ICT-jurist Roderic Winkelhorst uit. "In het spamartikel staat dat er sprake van spam is als het gaat om het versturen van ongevraagde berichten naar abonnees van openbare elektronische communicatiediensten. Het versturen van een Bluetooth-bericht gebeurt echter zonder tussenkomst van een openbare telecomaanbieder," zegt Winkelhorst. Woordvoerder Stefan Wijers van de Opta bevestigt het verhaal van Winkelhorst. "Je hoeft geen abonnee te zijn van een telecomaanbieder om de Bluetoothberichten te ontvangen."

Wijers stelt dat het versturen van commerciële berichten via Bluetooth in letterlijke zin níet in strijd is met de telecommunicatiewet. "Toch vind ik dit een moeilijk geval, want je zou kunnen zeggen dat dit in de ‘geest' wel spam is. Het gaat immers om het versturen van ongevraagde elektronische berichten."

Pas als er daadwerkelijk klachten binnenkomen over ‘Bluetoothspam' gaat de Opta de situatie nader bekijken, zegt Wijers. "Dan gaan we kijken hoe we het wetsartikel moeten interpreteren. Het kan zijn dat de wet moet worden aangepast. Dat is een zaak voor Economische Zaken."

Het Nederlandse spamartikel is gebaseerd op Europese regelgeving. Opvallend is dat in het Nederlandse artikel het woord ‘abonnee' is toegevoegd, stelt Wijers. "In de Europese regels komt die beperking niet voor."

15.000 video's verzonden
Volgens Rouffaer van Bluetoothreclame hebben gedurende de week dat de SBS6-actie liep 15.000 mensen een promofilmpje via Bluetooth ontvangen. Dat is 15 procent van de passanten met ingeschakelde Bluetooth functie.

Deel dit bericht

24 Reacties

dubstar

Nu er nog maar weinig adverteerders op deze manier werken valt de overlast mee, maar als de helft van de bushokjes hiermee uitgerust gaat worden dan zal het zeker klachten gaan regenen bij de OPTA. Overigens was het reclamefilmpje niet om aan te zien en had deze actie totaal geen meerwaarde. Wat mij betreft is dit gewoon SPAM.

Kasper Katje

Ik heb in 2005 al eens geformeerd bij de Opta naar de betekenis en toevoeging van de term 'abonnee'. Zoals gebruikelijk kwam er uiteraard weer een onbevredigend en standaard antwoord:  'Met (telefonische) vragen kunt u niet bij OPTA terecht. Voor individuele vragen kunt u contact opnemen met de Postbus 51 informatielijn (0800-8051). ' Maar als ik ook dit stuk nog eens goed lees dan is de wet inderdaad zo krom en lek als wat. In principe zou dus iedereen platgespamd kunnen worden met Bluetooth berichten en bijv. met e-mail wanneer men thuis geen internetaansluiting heeft en mail bijv. opent op zijn/haar werk, school of internetcafe. Ik ben inderdaad ook benieuwd waarom 'abonnee' in Nederland wel is toegevoegd en met welke gedachte.

holly

Krijg je ook een bericht als je Bluetooth op "niet zichtbaar" staat?Zo ja, dan lijkt het me inderdaad naar spam neigen. Zo niet, is er geen probleem toch?

dubstar

Ik vind zou het vreemd vinden dat je bluetooth op 'onzichtbaar' moet zetten om spam tegen te gaan. Laat ze op de abri iets zetten in de trent van : log hier in op onze bluetooth pagina .. [fill in blah blah].

Kasper Katje

Holly, ik ben benieuwd of je dat nog zou zeggen wanneer Bluetooth gemeengoed (of moet ik zeggen 'gemeen goed') wordt en je bij elke winkel, zendmast en abri waar je langsloopt een berichtje krijgt.

Kostas

" krijg je ook een bericht als Bluetooth op "niet zichtbaar" staat?": nee, dan kan men je immers niet zien. Is het Spam? Weet ik niet. Het filmpje zelf wordt pas ge-upload naar je telefoon als je het accepteert. Laat daar de juridische bollebozen het werk maar doen. Wat ik wel nog een interessante vraag vind: valt het toestemming vragen om iets via bluetooth naar jouw mobiel te zenden uberhaupt wel onder het terrein dat wordt bewaakt door de Opta? De opta gaat er toch ook niet over als ik een ringtoontje naar een vriendinnetje overstuur via Bluetooth? Of als ik via Bluetooth mijn printer opdracht geef om te printen? Dat heeft in mijn ogen geen fluit met telecom zoals bedoeld in het mandaat van de OPta te maken…..toch?

Dubstar

".. Het filmpje zelf wordt pas ge-upload naar je telefoon als je het accepteert. ." .. maar je krijgt dus wel de vraag of je het wilt accepteren. Alleen dat al vind ik een vorm van ongevraagde reclame in het geval van SBS6. Als dit niet binnen het mandaat van de OPTA valt, laat er dan snel een organisatie opstaan die dit soort spam kan voorkomen.

ron

Wat een gevoelige typetjes allemaal. Het valt in dezelfde catagorie als de verkoper die mij vraagt of hij mij kan helpen. Laat de industrie maar een protocol bedenken dat de vraag om meer informatie laat verdwijnen op het moment dat ik uit het bereik van de bluetoothapllicatie verdwijn. Nu s het nog een slecht SBS-filmpje, straks loop ik een aanbieding van 50% korting van een winkel mis omdat we wel alle keus willen, maar niet de keus willen ontvangen.  Ik vind trouwens ook dat we misschien maar eens moeten overwegen zones in te stellen waarbinnen zulke applicaties mogen: waarom mog in een winkelcentrum wel de hele straat verpest worden met reclame aan muren en op straat en mogen er geen electronische boodschappen verzonden worden. Ga je winkelen, dan mag je benaderd worden.

ron

Het is permission based marketing op het moment dat de consument toestemming geeft aan SBS6 film te downloaden. Denk echter dat de vraag zelf al als Spam word gezien, ben benieuwd naar mening OPTA. Nu een noviteit met best goede response, als elke abri dit heeft gaat BlueTooth nooit meer open bij mij (stond hij al niet) en de meeste consumenten. Maar goed aan dit concept is dat het is wel meetbaar is wat de response is en dat maakt dit erg waardevol voor de adverteerder. Verwacht toch wel meere van meetbare response concepten in adverteren.

Ivo Jansch

Eigenlijk zou je een soort nee-nee sticker protocol moeten hebben voor bluetooth. Zodat je hem wel aan kunt zetten maar geen commerciele berichten ontvangt.  De geopperde 'dan zet je hem toch op onzichtbaar' is equivalent aan het dichtlijmen van je brievenbus, dan ontvang je dus ook gewenste berichten niet meer. Het vragen om toestemming is op termijn net zo irritant als wanneer elke reclamebezorger bij je aan kwam bellen of hij iets in je brievenbus mag stoppen :) Wat mooi zou zijn: mensen die open staan voor bluetoothmarketing activeren in hun telefoon een speciale applicatie waarin ze voorkeuren kunnen aangeven (welk geinteresseerd in…., niet geinteresseerd in…) en de verzenders houden zich aan die richtlijn.  Het programmaatje installeren is wel een drempel, maar dan is het wel spamvrij verder, en via een goeie deal met de operators zou je het standaard kunnen laten installeren op elke telefoon (met een standaardconfiguratie die geen commerciele berichten toelaat).

David

Ron je redenatie gaat niet op, lijkt me een bijzonder irritant als ik op straat loop en ik wordt gestalkt door een verkoper van elke winkel waar ik voorbij loop. Geloof zelf in een toepassing zoals Ivo die schetst waarbij je op categorie kan aangeven welke aanbiedingen je wil ontvangen dit zal pure noodzaak zijn in een tijd waarin de location based services met de komst van Bluetooth markting en GPS verder zullen groeien. Denk dat het nu de tijd is om deze vorm van push marketing te reguleren voordat het eenzelfde lot als emailmarketing ondergaat

ron

@David: wat jij zegt dat ik zei klopt niet. Maar verder ben ik met de rest eens dat push marketing nu eenmaal steeds meer een onderdeel van ons leven begint te worden, zoals ook de telefoon sinds een paar jaar in onze broekzak egint te rinkelen als we uithuizig zijn. Ik ben alleen bang dat onze wetgever het allemaal niet zo snapt en zich laat leiden door de gebruiker die ook niet eet wat ie niet kent.

Ruud

Zal ik het eens gemakkelijker maken voor de OPTA? Vergelijk de situatie met deze: winkelmedewerkers die folders uitdelen. Deze mensen zien dat iemand een mobieltje in de hand heeft (= situatie waarin bluetooth aan staat en zichtbaar is) en lopen vervolgens achter juist die mensen aan, wachtend op een antwoord 'wilt u het foldertje lezen?' … Wil men dat, dan krijgt men het foldertje. Wil men dat niet, DAN loopt de folderaar pas weg. Geeft men geen antwoord, dan plakt de folderaar een stickertje (de Ja/Nee-vraag) op het mobieltje en loopt hij mee op een afstandje, hopend dat er toch een antwoord wordt gegeven. Wordt dat antwoord niet gegeven en raakt men buiten bereik, dan blijft de sticker op het mobieltje achter (op de meeste mobieltjes)… Dit ligt (helaas) niet bij OPTA maar bij MinEz… zijn zij het niet eens met deze manier van folderen, dan moeten ze het maar verbieden. Mijn bluetooth was sowieso al altijd 'verstopt' 😉

Ido

Leuk intitiatief van SBS6! Feit dat er nu besproken wordt hoe Bluetooth in te zetten is alleen maar winst denk ik. De technologie bestaat en zal ook worden gebruikt. Het valt mij op dat er bij nieuwe ontwikkelingen altijd eerst een soort angst komt opborrelen.  De consument zal uiteindelijk bepalen of deze vorm van adverteren een succes zal worden.

Marlle

Prachtig al die reacties over en weer!Op dit moment bieden wij (Pinkeye) al een product(en)op OPT-in basis.Als de consument de afbeelding (abri) ziet en de afgebeelde advertentie interessant genoeg vindt om het content binnen te halen op zijn of haar mobiel, dan kan dit door b.v. de naam van je mobiel (Jan)of Nokia 6230i te veranderen in de naam van de adverteerder (SBS) en zie daar het content wordt ontvangen!SPAM (Probleem) opgelost! Bluetooth hoeft dus niet uitgeschakelt te zijn!Zie graag alle reacties tegemoet 😉

Ivo

Waarom zou ik de naam van mijn mobiel willen veranderen (en weer terugveranderen) met het risico dat als ik het vergeet mijn bluetooth headset de telefoon niet meer herkent etc. 'verander de naam van je telefoon in hutsefluts' klinkt toch een stuk omslachtiger dan 'sms hutsefluts naar 3334'. 🙂

JOE

Mijn ervaring is (bij KPN als provider) dat je Bluetooth eerst moet activeren om berichten te ontvangen. Standaard staat ie op uit en dus NEE als we het vergelijken met de Ja/Nee sticker op brievenbussen. Volgens mij geen spam dus…tenzij andere providers Bluetooth standaard op aan hebben staan, maar dat heb ik hier nog niemand horen "roepen". Wat ik persoonlijk veel vervelender vind is het feit dat KPN een commercieel bericht (voor servicen van hen zelf) bij de Voice-mail notificatie meestuurd en men niet bereid is dit UIT te zetten als ik daar om vraag. Roepen ze dat ik de notificatie service in zijn geheel maar uit moet zetten. Daar zou de OPTA wat aan moeten doen!

Kostas

@marlleWat je noemt is inderdaad een oplossing waarbij je het "probleem" van het moeten zichtbaar maken van je toestel voor andere Bluetooth apparaten kunt omzeilen.Er kleven echter in mijn ogen praktische nadelen aan die het voor mij geen ideale oplossing maakt:- Ik vermoed dat veel mensen niet eens weten hoe ze de naam van hun mobieltje moeten wijzigen.- Het wijzigen van de naam is omslachtiger dan even Bluetooth aan en uitzetten.- Mensen zullen gaan vergeten om de naam weer terug te wijzigen, waardoor ze problemen krijgen met hun "reguliere" via Bluetooth verbonden apparatuur als headsets en carkits.- Boosaardig volk dat de werkwijze van deze oplossing kent, weet ook gelijk dat bij de abri er een grote kans is dat er mensen zijn die hun mobiel SBS 9bijvoorbeeld) gaan noemen. Kortom, ik zie hier nog wel een aantal nadelen die de oplossing zoals jullie die hebben gevonden niet optimaal maakt (understatement), maar ook niet effectief qua bereik. En dat is waar toch waar je als marketeer naar op zoek bent.

Marielle

We hebben al een aantal testen gedaan met onze nieuwe technologie en ik moet je zeggen(eerlijk waar) 80% van de mobiele bezitters wisten precies waar ze hun naam van hun mobiel moesten veranderen! het verbaasde ons werkelijk (gemiddelde leeftijd tussen de 22 en 35).Wat betreft het bereik…dit zal natuurlijk minder zijn dan een bluetooth zender die opzoek gaat maar,dit is wel 100% op OPT-in basis. 😉

Rogier

Even reageren op alle comotie hier. Ik persoonlijk vind dit geen SPAM. Dit ivm het feit dat men bewust aangeeft reclame te maken dmv Bluetooth. Hierdoor weet de consument wat hij/zij kan/mag verwachten. Zoals eerder vermeld worden alle krantjes, billboards, reclame zuilen overladen met opdringerige reclame. Denk ook aan reclame op televisie. Dit is, als je er goed over nadenkt, ook spam. Ik vraag er niet om, maar krijg het wel. Dus waarom zou de moderne technologie niet benut worden voor commerciele doeleinde??? bijvoorbeeld in een hotel, waar een gast bewust wordt gemaakt over de mogelijkheden. De gast kiest hiervoor en krijgt in bepaalde ruimtes de aanbieding van de dag. Dit is voor zowel de ondernemer als voor de gast een pluspunt. Men kan modern aangeven wat de promo van de dag is en daarmee de omzet boosten of de gast ervan bewust maken dat hij/zij gebruik kan maken van deze promotie. Nogmaals geen SPAM, ook bij een "PAY-TV"systeem op de hotelkamer kan men "sluikrelcame" voorbij laten komen. Valt dit dan onder SPAM?? Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Don van Riet (oud-KPN)

OPTA begrijp ik wel, want rond ongevraagde SMS'sjes versturen heeft SPAM ook gespeeld. En naar de geest ervan voelt dit ook aan als SPAM. Maar: SMS is een openbare telecommunicatiedienst en Bluetooth die ongeadresseerd naar iedereen toegaat lijkt meer op PMR/radio/TV. Distributiediensten als deze komen ook ongevraagd op je af, het is aan de ontvanger om daar wel of niet op af te stemmen. Kortom: als je alles wil ontvangen komt dit ook mee. Dit vraagt om een toestelfunctie voor hen die willen filteren. Tot die tijd kan men gewoon Bluetooth afzetten.

Johan

Mag het, van mij wel, je kan je bluetooth altijd uitzetten toch? Het gaat niet via een netwerk dus valt niet onder de telecommunicatiewet. Er zijn al zoveel bedrijven mee bezig, zelfs winkels en grote supermarkten. verbieden is je eigen economie kapotmaken, en heel veel bedrijven. Inkomsten zijn ook heel goed voor de staat (BTW) Het moet in Nederland maar eens afgelopen zijn met de eeuwige bescherming van de consument.Ze willen hier altijd het beste jongetje van de klas zijn.Laat mensen hun eigen verantwoordelijkheden eens nemen, zonder altijd en eeuwig maar te lopen zeuren!! Door alle regeltjes in dit land is geld verdienen al moeilijk genoeg…..Bluetoothmarketing is ook beter voor het milieu, het spaart miljoenen papieren flyers, inkt en drukwerk…..Toch….? En stel nu eens voor dat ik op een beurs een 19" flatscreen aanbied voor ?49,95 via Bluetooth dan had je die aanbieding toch niet willen missen…. 

Han-Jo

"verbieden is je eigen economie kapotmaken, en heel veel bedrijven." Overdrijven is (g)een kunst. De economie stort echt niet in door een verbod op bluetoothmarketing en er gaan ook niet "heel veel bedrijven kapot".

bluesixty

bluetooth marketing moet zich gewoon nog bewijzen. er zijn een hoop slechte concepten op de markt en maar weinig echt innovatieve en functionele projecten. hopelijk werken alle bluetooth marketing/reclame bedrijven hier aan mee ipv aan jan alleman een bluetooth kastje verkopen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond