Deel dit artikel
-

Blurb wil zakelijke markt in Europa veroveren

Blurb, een online uitgeefdienst van fotoboeken voor consumenten, gaat zich eind deze maand ook richten op de zakelijke markt in Europa. “Dit is onlangs in de Verenigde Staten gelanceerd en wordt eind juni in Europa opgezet”, vertelt Eileen Gittins, CEO van Blurb, tegen Emerce.

"Op dit moment zijn we bezig om mensen aan te stellen voor klantenservice die de zakelijke markt gaat bijstaan", vertelt Gittins. Sinds Blurb in Europa zit (het bedrijf koos in 2007 voor Nederland als centrale locatie voor het drukken), zijn er veel meer boeken besteld door Europese klanten. "We zagen de titels stijgen van 2 procent naar 15 procent. In 2008 hopen we dit omhoog te krijgen naar 25 procent. Dat is ook waarom we hier investeren en ons nu richten op de zakelijke markt en de e-commerce."

In de Verenigde Staten is de service voor de professionele markt een succes. Gittins: "Ontwerpers en fotografen hebben consistentie nodig. Dat is vaak de uitdaging bij POD. Deze doelgroep vraagt om een andere kwaliteit. Natuurlijk bieden we ook klantenservice en spoedproductie aan."

Marketingtool

Boeken voor branding verkopen erg goed in de Verenigde Staten. "Het is vaak een showcase, een marketingtool. Zo wordt het ingezet. Het is ideaal. Je hebt natuurlijk geen groot budget nodig. Je kan gewoon onze gratis software gebruiken om het boek te maken. Daarnaast hoef je ook geen grote aantallen af te nemen. Je neemt er desnoods tien af", meent Gittins.

De online uitgeefdienst heeft volgens eigen zeggen de zakelijke boekenwereld gedemocratiseerd. "Blurb heeft echt de uitgeverswereld op zijn kop gezet. Je ziet dit soort bewegingen bijvoorbeeld ook terug in de muziekindustrie." Het maken van een eigen boek is bij veel drukkerijen pas mogelijk vanaf een bepaalde oplage. De boeken die bij Blurb worden gemaakt, zijn in elke gewenste oplage te bestellen.

Virtuele representatie

Publishing On Demand lijkt al een tijdje de trend te zijn. "De eerstvolgende trend wordt virtuele representatie", voorspelt Gittins. "De klant kan een boek maken en een enkel hoofdstuk, of een heel boek beschikbaar maken in digitale vorm online. Sommige content vraagt echt om een fysiek boek, andere inhoud kan het prima af in digitale vorm."

Ook e-commerce is een punt waar Blurb zich op wil gaan richten in Europa. "We hebben klanten die zelf boeken maken en daar hun geld mee verdienen. Zij maken de boeken via Blurb en verkopen die weer door." De boeken zijn tegen een zelf te bepalen prijs te koop aan te bieden in de online boekwinkel van Blurb.

Omzet verdubbelen

Blurb geeft geen precieze cijfers over de omzet, maar in 2007 lag het ergens tussen de 5 en 10 miljoen dollar. "In 2008 hopen we de omzet op zijn minst te verdubbelen." Vorig jaar verkocht Blurb 90.000 titels. "Ter vergelijking, een gemiddelde uitgever verkoopt ongeveer 1.200 titels", aldus Gittins. "Er zit natuurlijk een verschil in de businessmodellen. Wij publiceren veel kleine titels. En verkopen daar veel van. Uitgevers verkopen meer boeken per titel. Bij Blurb is er minder risico voor de klant omdat je kleine aantallen kan bestellen. Bij uitgevers moet je grote aantallen bestellen en is het maar afwachten of je al die boeken weer kwijtraakt."

Daarnaast staan er meer ontwikkelingen op stapel. "In de toekomst, hopelijk dit jaar, willen we ook tekstboeken gaan aanbieden. Dan kunnen mensen ook bijvoorbeeld hun memoires maken bij ons. Onze klanten vanuit het bedrijfsleven willen ook graag de wat meer traditionele boeken bij ons maken. Bijvoorbeeld voor een case study. Als de vraag er is, dan gaan we er voor."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond