Deel dit artikel
-

BMW personaliseert MINI met Belgische software

BMW Group laat als eerste automerk zijn wagens verregaand personaliseren dankzij 3D printing technologie van de Belgische scale-up Twikit.

Een handschoenkastje met daarop de skyline van je favoriete stad of lijfspreuk in 3D-letters of een led-lichtje dat je naam weergeeft, wie een nieuwe MINI bestelt, kan die op verschillende manieren aanpassen. Een paar klikken op de website, en een paar weken later rolt het unieke model van de band in de fabriek van BMW Group, belooft Twikit.

De consument past via de website het product online en in 3D aan naar eigen smaak. Vervolgens gaan die digitale bestanden automatisch naar de productiefaciliteit.

Tot nu toe was het voor grote bedrijven bijzonder complex en omslachtig om 3D-printing, laser cutting en andere digitale productietechnieken samen te brengen in één vloeiend productieproces, zeker op grote schaal.

Twikit werd eind 2012 opgericht door Martijn Joris, Gijs Hoppenbrouwers en George Lieben. Het bedrijf telt 33 medewerkers. In 2015 werd 2 miljoen euro opgehaald. Klanten van Twikit zijn o.a. Anne Zellien (juwelen), Walmart, Philips, Rubelko ramen en deuren en Swarovski.

Producten lijken steeds meer op elkaar, en niet alleen in de automobielsector. Personaliseren is een manier om je te onderscheiden van de concurrentie, menen de Belgen. ‘Wij verzoenen productie op grote schaal met het verlangen van mensen om toch een uniek product in handen te hebben.’

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond